har efter sista veckornas kraftiga regn problem med vatten som ligger kvar och som inte rinner bort tillräckligt fort framför garage och på innergård. Framför garaget kan detta resultera i att vattnet går över den lilla upphöjning som porten stänger emot och att vattnet tränger in. På innergården sjunker vattnet ner efter en halvtimme eller så men fortsätter du in den anslutande del till källaren där gamla oljetanken stod (golvet består av sand/sten/lera)

Är inne på att "bara" lägga en markränna för att på så sätt snabbt bli av med vattnet och slippa att det ställer till problem. Frågan jag vill ställa är om det finns någon variant med ränna plus galler som inte kräver gjutning? Tycker allting jag hittar har det tillvägagångssättet. Jag har aldrig jobbat med detta område tidigare och vill alltså försäkra mig om ifall jag är helt fel ute eller om det finns lösningar liknande det jag tänker. Eller ställer rörelser i marken, temperaturskillnader och så vidare till det så att det inte är hållbart att göra så?

Ungefär så här skulle det kunna bli tänker jag (inte mitt garage men principen är densamma)
http://3.bp.blogspot.com/-vK-wegkr5FI/VbaakiNz8OI/AAAAAAAAIto/LkD3Ee0sBeg/s1600/DSC_0440.JPG

R
Ska det vara körbart så måste det finnas en botten som en ränna ska stå på och inte sjunka eller kalva i sidled så den blir sned i marknivå , en bredd på betongen som är lämpligt är min 200 mm som rännan pressas ner i .
Rännorna är inte starka utan kan spricka lätt om dom inte har betong runt sig

• Gilla
tombe691
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.