PatrikJo skrev:
Kan det röra sig om en skadad ledare någonstans, och när uttaget byttes så ändrade ledaren position en aning?
Jag är lite dålig insatt i hur jordfelet mäts, så ren spekulation från min sida.
Elkablarna är nydragna så det tror jag inte, dessutom är sista biten extern EKK light så det är ju bara den som påverkas när man byter uttag och där ser jag inga skador.

warpman skrev:
Dosorna och elrören i huset är av metall (gammalt hus), jag mäter 28 V mellan PEN och närmaste metalldosa, kan detta påverka?
Definitivt, det kan det göra.

Varför gick modemen sönder när det åskade förr i tiden? Jo för att telenätet och elnätet hade olika jordpunkter.

Varför får man ibland en stöt från TV-uttaget i flerfamiljshuset? Jo för att TV-uttaget har en annan jordpunkt än elnätet.

Varför hjälper det ibland att få igång ojordad elektronik som inte vill starta genom att vända på eluttaget? Jo för att potentialskillnaden mellan nollan och jorden i TV/Tele/... blir 240V som skall dras ned till noll och det kan göra att elektroniken inte fungerar...

Jag skulle rekommendera att du jordar allt i huset ordentligt...

pacman42 skrev:
Definitivt, det kan det göra.

Varför gick modemen sönder när det åskade förr i tiden? Jo för att telenätet och elnätet hade olika jordpunkter.

Varför får man ibland en stöt från TV-uttaget i flerfamiljshuset? Jo för att TV-uttaget har en annan jordpunkt än elnätet.

Varför hjälper det ibland att få igång ojordad elektronik som inte vill starta genom att vända på eluttaget? Jo för att potentialskillnaden mellan nollan och jorden i TV/Tele/... blir 240V som skall dras ned till noll och det kan göra att elektroniken inte fungerar...

Jag skulle rekommendera att du jordar allt i huset ordentligt...
Ok, man kan ju då fråga sig varför man då inte har en gemensam jordpunkt för el, tele och antennkablage, så skulle man sluppit mycket av dessa problem känns det som. Eller är det inte så enkelt att man bara kan jorda ihop allt?

warpman skrev:
Ok, man kan ju då fråga sig varför man då inte har en gemensam jordpunkt för el, tele och antennkablage, så skulle man sluppit mycket av dessa problem känns det som. Eller är det inte så enkelt att man bara kan jorda ihop allt?
Det är inte så enkelt att bara koppla ihop allt. Se det som att det är nollan som skall kopplas ihop och att denna jordas i olika delar av grannskapet (TV-centralen, Tele-stationen, inkommande El). Det du i praktiken kräver är att en jordledare skall gå med TV/Tele mm och att denna skall klara av att hantera potentialskillnaderna vid exempelvis ett blixtnedslag. Det är inte riktigt görligt.

Lösningen är istället att ha galvanisk isolation av något slag, bredbandsfiber är en bra lösning för detta. Även radiovågor fungerar bra.

Sedan blir problemet mindre om fastigheten har jordade uttag, men det löser bara delar av problemet.

• Gilla
warpman
  • Laddar…
warpman skrev:
Dosorna och elrören i huset är av metall (gammalt hus), jag mäter 28 V mellan PEN och närmaste metalldosa, kan detta påverka?
Metallrören och dosorna är troligen inte skyddsjordade så du mäter nog bara en kapacitiv spänning. Detta är inget problem.

Orsaken till ditt ursprungliga symptom är fortfarande oklart. En orsak kan som sagt vara att du själv är (var) en dålig jordpunkt vid kontrollen. Provade du med en "riktig" jordledning till uttsgsprovaren?

• Gilla
warpman
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Metallrören och dosorna är troligen inte skyddsjordade så du mäter nog bara en kapacitiv spänning. Detta är inget problem.

Orsaken till ditt ursprungliga symptom är fortfarande oklart. En orsak kan som sagt vara att du själv är (var) en dålig jordpunkt vid kontrollen. Provade du med en "riktig" jordledning till uttsgsprovaren?
Provade aldrig med en "riktig" jordledning och nu när jag bytt uttag kan jag inte återskapa problemet. Tänkte i helgen testa att byta tillbaka till Malmbergsuttaget och se om "felet" kommer tillbaka. I så fall kan jag prova med en riktigt jord till testaren.

SueCia skrev:
Vilket jävla skitråd, det kan fortfarande vara fuljordat med din "metod"
Det är rätt, men hur skulle du hitta fuljordning genom att mäta? Min metod är för att prova tillräckligt låg jordimpedans.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.