8 653 läst ·
81 svar
9k läst
81 svar
Märkligt fel på Elektrolux diskmaskin vid tömning, i20!
inte omöjligt att det är värmerelaterat ofta går ju kretskorten sönder på dessa så en överhettat triac eller spindel.M Matjo690 skrev:Jag börjar fundera på om mitt fel är värmekorrelerat. Desto längre program desto mer frekvent. Går nästan alltid på snabbprogrammet, och mer sällan på de längre programmen. Här beställt pressostat nu och börjar med den. Men lutar nog mer åt kretskortet. Korrelerar mer med värmerelatetat fel enligt min mening, men det är klart att även pressostaten kan reagera så. Den är i vart fall avsevärt billigare😀.
just dessa transparenta föremål är ju svåra som s-tan att se i allmänhet och i synnerhet när det är blött.Joshuahh skrev:
Hade ett väldigt likt problem fast med en tvättmaskin för något år sedan. Den gick 10-15 maskiner helt perfekt och sen plötsligt så tömde den inte ordentligt.. pumpen gick men inget hände. Gjorde rent i pumphuset men det enda som hjälpte va att ta av avloppsslangen och blåsa bakvägen, då kunde den tömma.
Så höll vi på i 3 år.. blåste var 10e maskin.
Sen precis innan vi skulle skicka ut den så tog jag isär pump och allt inuti ”bära eller brista”
Då visade det sig att en perfekt rund, transparant paljett hade fastnat mellan pumpens utlopp och slangens början.
Den satt som gjuten där..
Så ibland valde paljetten att släppa igenom vattnet och ställde sig på ”högkant”och ibland stängde den till.
Kanske inte samma chans på en diskmaskin med tanke på paljetten, men helt klart liknande problem!![]()
nu sittr det normalt sett en backventil i diskmaskienr som man kanske inte skall tvinga åt fel håll men...
Det är inte svårare än att man har haft fokus på att maskinen ska vara så billig som möjligt att tillverka och hålla garantitiden, än att den ska hålla ihop länge och vara möjlig-enkel att reparera.Jocke Le skrev:Jag har inte hjälpt någon, utan jag har efterfrågat hjälp i det här fallet.
Men att upprepande gånger, av samma person, få till svar att felet beror på att maskinen är tillverkad i Polen, och att pumpen är från Kina och att dessa maskiner alltid går ”åt helvete” är bara larv.
Vad bidrar dessa svar med i min felsökning tycker du?
Svar som bidrar med hjälp till felsökningen uppskattas, men onödiga kommentarer kan man hålla för sig själv. Det är min åsikt.
Jag vet inte vilken diskmaskin man ska välja idag som håller ihop 15-20 år och som har reservdelar under den tiden. Om den ens finns.
wexjödisk....Fotografen skrev:
Det är inte svårare än att man har haft fokus på att maskinen ska vara så billig som möjligt att tillverka och hålla garantitiden, än att den ska hålla ihop länge och vara möjlig-enkel att reparera.
Jag vet inte vilken diskmaskin man ska välja idag som håller ihop 15-20 år och som har reservdelar under den tiden. Om den ens finns.
Bytt nivågivare och någon vecka nu med pipfri tillvaro men nu är eländet tillbaka med besked. Minst varannan disk, dubbelpip. Jag noterade idag att pipet nu kom mitt under disk, alltså när stora pumpen gick. Är det inte en liten paus mellan att stora pumpen ska stanna till att avloppspumpen ska starta? Pipen kom direkt och maskinen blir tyst. Hörde inte ens ett försök till att starta avloppspumpen. Stänger av och på maskinen då fortsatte den programmet igenom utan fler pip. Blir till att plocka isär avloppspumpen idag och kolla igenom noga, det är ju ändå den felkoden som den ger. Tänker ni att jag ska beställa ny avl.pump eller nytt kretskort som nästa åtgärd om jag inte hittat något skrot i pumpen?
pump den är billigastM Matjo690 skrev:Bytt nivågivare och någon vecka nu med pipfri tillvaro men nu är eländet tillbaka med besked. Minst varannan disk, dubbelpip. Jag noterade idag att pipet nu kom mitt under disk, alltså när stora pumpen gick. Är det inte en liten paus mellan att stora pumpen ska stanna till att avloppspumpen ska starta? Pipen kom direkt och maskinen blir tyst. Hörde inte ens ett försök till att starta avloppspumpen. Stänger av och på maskinen då fortsatte den programmet igenom utan fler pip. Blir till att plocka isär avloppspumpen idag och kolla igenom noga, det är ju ändå den felkoden som den ger. Tänker ni att jag ska beställa ny avl.pump eller nytt kretskort som nästa åtgärd om jag inte hittat något skrot i pumpen?
iom att den gått ett tag så tror jag inte på kretskort
Klicka här för att svara