1 214 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Märkligt fel med jordfelsbrytaren?
Åtminstone tycker jag det är märkligt. I ett av uttagen på garaget har jag en timer med en förgrening som det sedan sitter två motorvärmaresladdar i.
Om jag har bägge motorvärmarna direkt i eluttaget och bägge igång så fungerar allt. Likväl som när jag flippar timern till läget där timerfunktionen inte är aktiverad.
Om jag däremot slår över till timerläget löser jordfelsbrytaren ut. Samma sak om jag sätter i timern med det läget.
Det händer dock ingenting när jag tar ut timern och testar den inne i garaget med andra eldrivna saker i kopplade i timern..
Någon som kan förklara vad detta kan bero på?
Om jag har bägge motorvärmarna direkt i eluttaget och bägge igång så fungerar allt. Likväl som när jag flippar timern till läget där timerfunktionen inte är aktiverad.
Om jag däremot slår över till timerläget löser jordfelsbrytaren ut. Samma sak om jag sätter i timern med det läget.
Det händer dock ingenting när jag tar ut timern och testar den inne i garaget med andra eldrivna saker i kopplade i timern..
Någon som kan förklara vad detta kan bero på?
Gör det någon skillnad hur du vänder stickproppen? Både hur timern är vänd i uttaget och hur motorvärmarnas kontakter är vända i timern? Om det finns en överledning mellan stickproppens ena anslutning och jord kan det bli så att läckströmmen bara räcker för att lösa jordfelsbrytaren om den pol som felar är ansluten till fasen.
Har inte testat och kan inte vända timern pga av täcklock på uttagen. Men borde inte det felet vara oberoende på om man slår av eller på timerfunktionen? Har jag den frånkopplad går ju allt som det ska trots att timern är inkopplad så att säga?A Avemo skrev:Gör det någon skillnad hur du vänder stickproppen? Både hur timern är vänd i uttaget och hur motorvärmarnas kontakter är vända i timern? Om det finns en överledning mellan stickproppens ena anslutning och jord kan det bli så att läckströmmen bara räcker för att lösa jordfelsbrytaren om den pol som felar är ansluten till fasen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Visst kan det även vara ett isolationsfel i tiduret som bara ger sig till känna i klockläget, men det är långsökt. Nästa steg är nog att inspektera detta kopplingsur lite närmare, även under huven.
Ja uttaget är aktivt och när man flippar över från timerläget så går bägge motorvärmarna ink kupévärmare som de skall. Det är det som är så konstigt. Så fort jag flippar över till Timerläget igen så går jordfelsbrytaren även fast timern då inte är inställd på att gå igång ens.A Avemo skrev:
Men det fungerar dock inne i garaget i ett annat uttag. Där kan jag switcha fram och tillbaka utan att något löser ut.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Det kan som Avemo beskriver bero på hur fas och nolla är vänd i uttaget. Man kan inte förutsätta att de sitter på samma ställe höger/vänster i alla uttag.
Mest sannolikt ligger isolationsfelet i motorvärmaren. Ta det från början och prova dessa utan/med tidur, och med stickproppen vänd åt olika håll. Kolla också om det finns en koppling till två motorvärmare. De kan ju tillsammans får JFB att lösa, men beroende på åt vilket håll stickpropparna är vända. Så det kan bli ett antal kombinationer att prova.
Jag ser också ett eventuellt samband med att JFBn löser när tiduret bryter strömmen till motorvärmarna, t.ex genom att gå över till klockläge. En liten ljusbåge i tiduret kan få JFBn på fall.
Men det är ändå svårt att se skillnaden mellan klockläge och på-läge i tiduret, så det behöver synas närmare.
Det går att hitta orsaken, men då måste du vara noga med systematiska prov utan att det smyger sig in okända faktorer. Vi förutsätter t.ex här att belastningen är identisk i samtliga fall, två motorvärmare eventuellt med kupévärmare.
Mest sannolikt ligger isolationsfelet i motorvärmaren. Ta det från början och prova dessa utan/med tidur, och med stickproppen vänd åt olika håll. Kolla också om det finns en koppling till två motorvärmare. De kan ju tillsammans får JFB att lösa, men beroende på åt vilket håll stickpropparna är vända. Så det kan bli ett antal kombinationer att prova.
Jag ser också ett eventuellt samband med att JFBn löser när tiduret bryter strömmen till motorvärmarna, t.ex genom att gå över till klockläge. En liten ljusbåge i tiduret kan få JFBn på fall.
Men det är ändå svårt att se skillnaden mellan klockläge och på-läge i tiduret, så det behöver synas närmare.
Det går att hitta orsaken, men då måste du vara noga med systematiska prov utan att det smyger sig in okända faktorer. Vi förutsätter t.ex här att belastningen är identisk i samtliga fall, två motorvärmare eventuellt med kupévärmare.
Okej. Får testa lite men du menar att det kan fungera med allt ikopplat och igång och att det ändå går när man slår över reglaget till klockläget?Bo.Siltberg skrev:
Det kan som Avemo beskriver bero på hur fas och nolla är vänd i uttaget. Man kan inte förutsätta att de sitter på samma ställe höger/vänster i alla uttag.
inte testat än men skall göra lite olika tester. Tycker bara det är märkligt att det går bra när man slår bort klockan och att den går så fort klockan är påslagen. Dock bara i det uttaget.A Avemo skrev:
Klicka här för att svara