H heliac skrev:
Där sitter en n-ledare på jordskenan
Det är troligen neutralledare till JFBn, så den ska du inte röra.

• Gilla
heliac
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är troligen neutralledare till JFBn, så den ska du inte röra.
Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare och kabelröra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7:an på JFB går till den övre blåa skenan. 8:an på JFB går till den nedre blåa skenan. Mellan den övre blå skenan och den övre oranga skenan går en blå lite grövre tråd.

Om jag stänger av strömmen och sumrar med JFB påslagen har samtliga fyra skenor kontakt med varandra. Och om jag slår av JFB frigörs den nedre blå skenan, de andra tre har fortfarande kontakt med varandra.

Är detta korrekt?

• Gilla
  • Wow
Profe MacKnight och 1 till
  • Laddar…
A
Ja det är korrekt om den skenan som friläggs med jfb av är den skyddade (utgående) skenan.
Och det ser ju ut att vara så.

Det verkar i så fall bara ligga 6 grupper under jordfelsbrytaren. Det blir ju enklare att hitta felet då. Kan det vara översta radens 6 dvärgbrytare?

Summrade mellan jord och nolla i kulodosan och fick ton
Var denna dosa där du hade kontakt mellan jord-neutral till den felande belysningen? Matas denna dosa via jordfelsbrytaren? Var jordfelsbrytare av när du summrade? Om ja så kan du följa denna grupp bakåt och undersöka noggrant var jord/neutral sitter ihop.

Redigerat:
A avh67f skrev:
Ja det är korrekt om den skenan som friläggs med jfb av är den skyddade (utgående) skenan.
Och det ser ju ut att vara så.

Det verkar i så fall bara ligga 6 grupper under jordfelsbrytaren. Det blir ju enklare att hitta felet då. Kan det vara översta radens 6 dvärgbrytare?

Var denna dosa där du hade kontakt mellan jord-neutral till den felande belysningen? Matas denna dosa via jordfelsbrytaren? Var jordfelsbrytare av när du summrade? Om ja så kan du följa denna grupp bakåt och undersöka noggrant var jord/neutral sitter ihop.
Elektriska kablar anslutna till skruvklämmor under en hylla; installation synes ofärdig och oordnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja kulodosan är till taklampan. I dosan finns en jensam jordledare som kommer från centralen. Den blir "blind", sitter ensam i en skruvplint. Det finns kontakt mellan den och nollan i dosan oavsett läge på JFB.

Tror inte att nollan från kulodosan går till den skyddade skenan. Det finns fyra räfflade FK längst till vänster, de går alla till olika flexslangar (hör till tillbyggnaden). Den grövre blåa går till JFB och den blåa längst till höger går till spishällen i köket.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om det fungerat under lång tid innan detta fel så behöver inte vara något fel med lampan eller kopplingen, kan räcka med att en nolledare är klämd mot jord någon annanstans - har haft liknande problem och det var nolledaren som var lite klämd i en utebelysning.
Man kan felsöka genom att koppla bort nolledare i dosor - tog mig flera dagar att hitta det felet.

A
Låter som du hittat felet. Bra jobbat. Då måste du bara lokalisera och flytta nollan som troligtvis är ansluten på fel skena.

A avh67f skrev:
Låter som du hittat felet. Bra jobbat. Då måste du bara lokalisera och flytta nollan som troligtvis är ansluten på fel skena.
Hänger inte med riktigt. Om jag letar upp nollan från kulodosan,vilken skena skall jag flytta den till isf? Taklampan var ansluten till dvärgbrytare 3, som hade två trådar inkopplade, får det vara så?

A
Den ska flyttas till den skyddade skenan som ligger efter jfb (längst ner i centralen). Det behöver bekräftas att det verkligen är jordfelsbrytarens skyddade sidas nollskena. Jag kan inte se det på bild men det verkar troligt.
H heliac skrev:
Hänger inte med riktigt. Om jag letar upp nollan från kulodosan,vilken skena skall jag flytta den till isf? Taklampan var ansluten till dvärgbrytare 3, som hade två trådar inkopplade, får det vara så?
Någon verkar ha lagt dubbelt på dvärgbrytaren då finns det eventuellt en till nolla som ska ligga på samma skyddade nollskena. Detta fel börjar klarna upp rejält nu.

Du hade då behövt undersöka om bägge fasledarna på dvärgbrytaren tillhör samma krets eller om de drar iväg åt olika håll i olika rör/kablar

A avh67f skrev:
Den ska flyttas till den skyddade skenan som ligger efter jfb (längst ner i centralen). Det behöver bekräftas att det verkligen är jordfelsbrytarens skyddade sidas nollskena. Jag kan inte se det på bild men det verkar troligt.

Någon verkar ha lagt dubbelt på dvärgbrytaren då finns det eventuellt en till nolla som ska ligga på samma skyddade nollskena. Detta fel börjar klarna upp rejält nu.

Du hade då behövt undersöka om bägge fasledarna på dvärgbrytaren tillhör samma krets eller om de drar iväg åt olika håll i olika rör/kablar
Jo de e ju iofs rätt logiskt att flytta den till den skenan då de andra 3 är förbundna med varandra.

Om jag tänker rätt nu så har antagligen detta varit riktigt från början, att nollan satt där den satt.

MEN så har någon, betald elektriker (mamma anlitade aldrig något annat) anslutit en tråd till på samma dvärgbrytare, och som du säger en nolla till (som kanske har kontakt med jord nånstans) och då har detta problem uppstått.

Det är ju ytterbelysningar inblandade i den tråden som tillkommit på dvärgbrytaren.

Jag har flyttat nollan till skenan längst ner till vänster, och nu fungerar det. Men om detta är helt korrekt vet jag inte.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det är rätt som avh67f skriver om fasledaren och neutralledaren i en gruppledning båda tas ut antingen före eller efter JFBn. Du har tydligen haft ett fel här där fasen togs ut efter JFB medan neutralledaren togs ut före JFBn. Det gör att JFBn löser vid normal belastning (som är högre än ca 25 mA).

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H heliac skrev:
Nu är jag på jobbet så jag har inte centralen framför mig..men om jag minns rätt så är det blandat jord och nolla på någon av skenorna.
Men om det är så, så kan inte jordfelsbrytare fungera. Man måste ha jord och nolla separerade.

Kan dte möjligen vara så att man installerade jordfelsbrytare i huset, och sedan dess har inte denna lampa fungerat, felkopplad.

D Dilato skrev:
Nja, om lampan bara är ansluten till fas och nolla (ingen skyddsjord) kan den inte lösa jordfelsbrytaren därför att om det är kontakt mellan fas och nolla är det en belastning som vilken som helst.
Då är det säkringens jobb att lösa ut vid överbelastning.
Bara för att förtydliga lite.
Det räcker med vad som helst som avleder lite ström så löser jfb.
Jordkabeln är absolut den bästa "strömtjuven"för att lösa jfb.
En människokropp är en annan. Hoppar man och samtidigt tar i fasen så klarar mansäig, trots att man är laddad en lite stund. Förutsatt att man släpper innan man nuddar marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.