Hej, vi köpte ett nytt hus förra året (byggår -70) med nydragen el av elfirma.
Nu har vitvara efter vitvara (diskmaskin (4-5 år gammal, induktionshäll elux 3 år och senast iförrgår kyl (tokfryser samt digitaldisplay gett upp Siemens 3-4 år. Dessutom har en dimmer gett upp samt så dröjer det ofta ett par sekunder innan alla takspottar tänds från att det är tryckt. Det börjar bli jobbigt att jaga både nya vitvaror - och inte riktigt veta hur vi ska angripa detta.
Jag kan mycket om bygge, men el försöker jag undvika. Kan dessa fel bero på ngt fel i eldragningarna?
Förstår att det inte går att ge ett exakt svar utan att se - så mer i teorin? Så tacksam för en respons så att jag kan ta ett samtal med F-bolag och elfirma.
Bifogar några bilder på elskåp samt drivare till spottar
Nu har vitvara efter vitvara (diskmaskin (4-5 år gammal, induktionshäll elux 3 år och senast iförrgår kyl (tokfryser samt digitaldisplay gett upp Siemens 3-4 år. Dessutom har en dimmer gett upp samt så dröjer det ofta ett par sekunder innan alla takspottar tänds från att det är tryckt. Det börjar bli jobbigt att jaga både nya vitvaror - och inte riktigt veta hur vi ska angripa detta.
Jag kan mycket om bygge, men el försöker jag undvika. Kan dessa fel bero på ngt fel i eldragningarna?
Förstår att det inte går att ge ett exakt svar utan att se - så mer i teorin? Så tacksam för en respons så att jag kan ta ett samtal med F-bolag och elfirma.
Bifogar några bilder på elskåp samt drivare till spottar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En sak som jag åtminstone direkt ser är att denna installation är ej godkänd. Det är absolut inte tillåtet att dra FK som på det där viset, som dom gjort för strömförsörjningen.rock_fc skrev:
Ett gravt och flagrant fuskutförande.
För övrigt har en elfirma gjort exakt likadant, fult och olagligt hos en kompis till mig. Snart, vilket år som helst nu, kommer jag åka dit och åtgärda. De själva orkar helt enkelt inte bråka något mer med firman nu. Dom har lämnat väldigt mycket farliga och olagliga saker efter sig och de har bara fått några enstaka saker fixade, t.ex. att de fick reparerat bastuaggregatet som brändes pg.a. felkoppling.
Redigerat:
I övrigt, ifall du har saker som går sönder lite då och då, så tänker jag på ett ev glapp i nollan i centralen, vilket skulle kunna innebära spänningstoppar på rejält över 230V i uttagen, teoretiskt upp till 400V.
Sånt bränner sönder grejer garanterat.
Det går inte att utreda med att ta bilder. Dessutom borde du isåfall låta en fackman undersöka, hitta och dokumentera felet. Har du felet dokumenterat av en tredje part så har du ett betydligt starkare case när du ber elfirman om ersättning för alla edra trasiga elprylar. Har de missat något så får de helt enkelt lösa ut sin ansvarsförsäkring.
Ev kan du få hjälp av ditt eget f-bolag.
Men nu gick jag händelserna i förväg, det är ju inte alls säkert att det är något sådant fel som elfirman lämnat efter sig. Den biten måste utredas först.
Det går inte att utreda med att ta bilder. Dessutom borde du isåfall låta en fackman undersöka, hitta och dokumentera felet. Har du felet dokumenterat av en tredje part så har du ett betydligt starkare case när du ber elfirman om ersättning för alla edra trasiga elprylar. Har de missat något så får de helt enkelt lösa ut sin ansvarsförsäkring.
Men nu gick jag händelserna i förväg, det är ju inte alls säkert att det är något sådant fel som elfirman lämnat efter sig. Den biten måste utredas först.
Stort tack för era insiktsfulla svar. Jag får börja med att ta hit den elfirman som gjort denna installation och höra vad de har att säga. Eller är det bättre att ta hit en tredje part och även blanda in besiktningsbolaget alt försäkringsbolaget (anticimex/IF)?
På TS bilder verkar centralen sektionerad så att minst två troligtvis tre nollor finns där. Gör det betydligt mer troligt att något fel som rör nollan kan ligga bakom problemen utan att de märks överallt. På gränsen till lite för mycket otur annars tycker jag.MathiasS skrev:
Vad menar du att spänningen ska vara då?Mikael_L skrev:I övrigt, ifall du har saker som går sönder lite då och då, så tänker jag på ett ev glapp i nollan i centralen, vilket skulle kunna innebära spänningstoppar på rejält över 230V i uttagen, teoretiskt upp till 400V.
Jag hade samma tankegång som TS eftersom jag mätt upp 237v som mest, snittet är denna vecka 230. Häll, disk och glödlampor har gått sönder, och det började när det blåste rejält. Min tanke var då om spänningen kunde öka några volt så att det slog ut nämnda laster, som är äldre och därför 220-240v.
Tanken på att nollan kunde glappa har jag inte tänkt, men vi fick faktiskt bytt elmätaren i höstas, kan det ha med den att göra? Har jag för hög spänning?
Kommer att notera spänningen dag för dag nu för att se variationerna, särskilt om det blåser.
Nu har jag tillsammans med en behörig elektriker gått igenom hela elsystemet, det visar sig att…vi har haft otur bara. Nu har vi i princip bytt ut alla vitvaror. Allt såg fint ut hela vägen ut till gatan. Stort tack till er alla för insiktsfull hjälp!
Klicka här för att svara