2 451 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Märkligt elfel i sommarbostad
tusen tack för hjälpen igår. Det löste sig och belysning/element funkar som sig bör efter att ha bytt proppen. Däremot kvarstår det märkliga med att det inte går att bryta strömmen till tex spis/ugn etc genom att dra ner dessa säkringar i lägenheten. Någon som har en teori kring vad som ligger bakom det?
Tack för svar. Min missuppfattning dock, nu när jag testat igen är allt i sin ordning. Nu kvarstår bara problematiken med att jordfelsbrytaren slår ut när jag sätter på säkringen för luftvärmepump. Men det får fasen (kraftuttryck, inte elektriska termen) en elektriker komma och titta på. Tack igen alla som delar med sig av er kunskap i tråden!
Tack för input. Ska be elektriker kolla på lastfördelningen också. Men för mitt eget lärande: i proppskåpet som sitter i ett gemensamt utrymme - där såg det inte ut som att huvudsäkringarna var dåliga. Och med huvudsäkringar så menar jag de som det stod huvudsäkringar på och som inte tillhörde någon specifik lägenhet, samt var på mer än 16 A. Däremot så var 1 av 3 proppar till vår lägenhet dålig. Men klassas dessa som huvudsäkring då för vår lägenhet på något sätt? De var på 16 A alla tre tror jag.
Man kan säga huvudsäkringar om de också men mer korrekt är väl att säga mätarsäkringar som sitter vid elmätaren till din lägenhet och avgör vilken styrka på elabonnemang du har. Tyckte dina såg blå ut , dvs 20 A ? Alltid bra att ha några nya sådana hemma i reserv.
"Dock så märkte jag nu att när jag stänger av säkringen för tex ugn och spishäll så har dem fortfarande ström."
Det där låter synnerligen allvarligt. Det kan vara så enkelt som en felmärkning men det kan vara något mycket värre även om det förefaller långsökt. Kan man på något sätt ha kopplat just spis/ugn på något hemligt baksätt så att den strömmen inte skall gå genom elmätaren ? Såg en gång en installation där man kopplat varmvattenberedare, spis och hembränningsaggregat just på det viset... Kolla och slå ifrån din huvudbrytare och se om det fortfarande finns spänning till ugnen. I så fall ligger nog en hund begraven här.
Det där låter synnerligen allvarligt. Det kan vara så enkelt som en felmärkning men det kan vara något mycket värre även om det förefaller långsökt. Kan man på något sätt ha kopplat just spis/ugn på något hemligt baksätt så att den strömmen inte skall gå genom elmätaren ? Såg en gång en installation där man kopplat varmvattenberedare, spis och hembränningsaggregat just på det viset... Kolla och slå ifrån din huvudbrytare och se om det fortfarande finns spänning till ugnen. I så fall ligger nog en hund begraven här.
Klicka här för att svara