5 847 läst ·
39 svar
6k läst
39 svar
Märklig installation i källaren
Jag tror ändå lite mindre på torpedtuber, men alla andra alternativ känns rimliga.mrVoodoo skrev:
Jag gissar också på att man förberett för någonting, kanske pool? Om det är ett litet rum i nära anslutning till VA (pannrummet som var bredvid som jag förstod det?) Litet rum med plats för pump, filter, etc, det kan ju bli en del rör till pool om man ska ut till både pool och kanske eventuell värmare.
Annars kanske bara förberett för att sätta upp en extra byggnad någonstans, garage, attefallshus etc?
Eller nåt annat, vatten i änden säger du? Avfyrningsportar för torpeder? Du får provskjuta, se om det dyker upp nåt på nyheterna, eller om det bara smäller i grannens pool.
Det som talar mot att det skulle vara anslutning till ett annat hus eller dyl. är att pannrummet intill är precis lika smidigt att komma åt med inkommande ledningar och det är ju också så det är löst.
Jag har funderat lite i banorna att det skulle vara luftintag för nån luftvärmepump eller liknande. Visst fanns det sådana förr som inte hade utedel? Kanske för att värma en pool?
Ca 8 meter ut från väggen står en stor buske och där kommer faktiskt den smalare svarta slangen upp. Eller en likadan iaf. Det här huset har lärt mig att inte ta något för givet. Ska gräva lite där och se vad som kommer i dagen.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Man kan väl ta en dragfjäder och känna av hur långt rören är.
Det kanske är förberett för installation av en "ispinne"?
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaermepump-octopus-ispinne.451705/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaermepump-octopus-ispinne.451705/
Tog mig i kragen idag och slangade ur vattnet. Förhoppningen om att de skulle sitta ihop i änden på något sätt grusades tyvärr och sätter jag en fläkt i något av rören kommer det inte tillbaka luft i något annat. Nu måste jag mäta hur långa de är. Ser inga skarvar så de kanske är nån standardlängd?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Prototyp av en stalinorgel.
Det är Läderlappsbilen som är skrotad i din trädgård. Vi ser granatkastarmynningarna som sticker in genom väggen. Bruce Wayne lät tillverka 3 identiska bilar som förvarades i Läderlappgrottan. En har varit försvunnen ... -tills nu!
Här är bilder på rören, identiska med de i TS källare.
Här är bilder på rören, identiska med de i TS källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen en rimlig förklaring. Tack.Intet skrev:
För att skämta till det lite så undrar jag om det är en sorts skvallerrör för dräneringen? Men troligast tomrör för något som byggaren planerade? Men varför är de inte uppmärkta bättre på utsidan? Varför använder man relativt dyra och överdimensionerade markavloppsrör för det?
Blir spännande att följa ärendet. Be VA-avdelningen komma och röka rören om de skulle vara i närheten för att kolla olämpliga dagvattenanslutningar.
Det här hade jag aldrig kunnat ana! Exakt samma!Intet skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden