Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
Väntade du länge nog då? Det tar nästan 10,5 timme innan kineserna hör dig och lika lång tid innan du hör deras svar. Man måste ha tålamod då man använder kinarör. 😂
Tar den beräkningen hänsyn till att luftens tryck och temperatur (vilket påverkar ljudhastigheten) är högre i mitten av röret än i ändarna?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Tar den beräkningen hänsyn till att luftens tryck och temperatur (vilket påverkar ljudhastigheten) är högre i mitten av röret än i ändarna?
Nej jag räknade kallt med att någon ännu nördigare än vad jag är skulle hjälpa mig med att förfina beräkningen. 😉🤓😂

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Dramatiken tätnar….

Kanske tidigare ägare förberett diverse tomrör för framtida behov; dra in bergvärme eller vatten från borrad brunn, eller liknande?

E
B b8q skrev:
Kanske tidigare ägare förberett diverse tomrör för framtida behov; dra in bergvärme eller vatten från borrad brunn, eller liknande?
Ja det är bra teorier. Dock finns ett pannrum intill dit både inkommande el och vatten är draget samt anslutning till jordvärmeslinga.

Han som byggde huset lever inte längre.

Jag gissar också på att man förberett för någonting, kanske pool? Om det är ett litet rum i nära anslutning till VA (pannrummet som var bredvid som jag förstod det?) Litet rum med plats för pump, filter, etc, det kan ju bli en del rör till pool om man ska ut till både pool och kanske eventuell värmare.

Annars kanske bara förberett för att sätta upp en extra byggnad någonstans, garage, attefallshus etc?

Eller nåt annat, vatten i änden säger du? Avfyrningsportar för torpeder? Du får provskjuta, se om det dyker upp nåt på nyheterna, eller om det bara smäller i grannens pool.

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu vill vi se rökbomb och fläkt till var och en av rören så vi får veta var det börjar ryka på tomten!

• Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu vill vi se rökbomb och fläkt till var och en av rören så vi får veta var det börjar ryka på tomten!
Efter som de är vattenfyllda lär det bara bli i källaren 😇

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
TS skriver "delvis vattenfyllda" och på bilden ser man att det är liiite vatten på botten av rören, därav så kommer högst troligt rökbomber att fungera.

Demmpa Demmpa skrev:
TS skriver "delvis vattenfyllda" och på bilden ser man att det är liiite vatten på botten av rören, därav så kommer högst troligt rökbomber att fungera.
Du har "delvis" rätt, TS skrev "Flera av dem är vattenfyllda längst in" så det antyder ju att några inte är det. Missade det. =) Ok jag är helt med på Claes förslag, rökbomb eller rökmaskin for the win!

Obs glöm inte att filma bara!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E
T TypRätt skrev:
Och det säger ni nu?!

• Haha
mrVoodoo och 1 till
  • Laddar…
Då rören är högre än golvet så borde det ju funka att tömma dem på vatten som man gör med akvariet (eller någons bensintank om man är lagd åt det hållet). Ta en slang och sug (och spotta) och se till att du håller änden lågt så blir det snart tomt i röret och du kanske kan se vart de tar vägen. Ser du inte slutet får du fästa en GoPro kamera på en iller och skicka in.

Detta är väl ett utmärkt tillfälle att köpa en enklare inspektionskamera, Sån som du velat ha lääääänge och nu kan du motivera köpet 😀

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Då rören är högre än golvet så borde det ju funka att tömma dem på vatten som man gör med akvariet (eller någons bensintank om man är lagd åt det hållet). Ta en slang och sug (och spotta) och se till att du håller änden lågt så blir det snart tomt i röret
Det finns ju faktiskt pumpar som drivs av en borrmaskin så slipper en riskera att få i sig vad det nu är för äckligt som rören är fyllda med. Finns ingen anledning att TS ska orsaka en ny pandemi genom att få i sig några förhistoriska bakterier 🤢.

E
Nu vill vi se rökbomb och fläkt till var och en av rören så vi får veta var det börjar
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det finns ju faktiskt pumpar som drivs av en borrmaskin så slipper en riskera att få i sig vad det nu är för äckligt som rören är fyllda med. Finns ingen anledning att TS ska orsaka en ny pandemi genom att få i sig några förhistoriska bakterier 🤢.
Jag har utstuderade och långtgående planer på att tömma rören medelst hävert. Har tom. en golvbrunn i rummet. Fyller man bara slangen med tex. en vattenkanna slipper man pandemimomentet.

S

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.