Hej!
Jag undrar om någon har en teori om vad som ligger bakom en sån här försäljningshistorik, se bilden. Det finns ett antal hus i samma område med kraftigt avvikande köpeskillingar. Kan det ha med arv och generationsskifte att göra? Hur hänger det i så fall ihop? Hela området etablerades på 70-talet.
Jag undrar om någon har en teori om vad som ligger bakom en sån här försäljningshistorik, se bilden. Det finns ett antal hus i samma område med kraftigt avvikande köpeskillingar. Kan det ha med arv och generationsskifte att göra? Hur hänger det i så fall ihop? Hela området etablerades på 70-talet.
Så såg det ut hos oss när förre ägaren köpt loss tomten från arrende.
Dvs det visade priset ägaren betalt för att köpa lös själva tomten från kommunen. (Äldre tomter som kommunen säljer till husögaren har många gånger haft ett relativt lågt ”pris” jämfört med aktuellt marknadspris för motsvarande tomt. I vårt fall pga ett formaliafel så registrerades det dessutom många år efter själva priset sattes varpå priset avvek ännu mer från ett realistiskt marknadsvärde.
kan också vars en försäljning till taceringsvärde MEN då känns summan för låg.
Dvs det visade priset ägaren betalt för att köpa lös själva tomten från kommunen. (Äldre tomter som kommunen säljer till husögaren har många gånger haft ett relativt lågt ”pris” jämfört med aktuellt marknadspris för motsvarande tomt. I vårt fall pga ett formaliafel så registrerades det dessutom många år efter själva priset sattes varpå priset avvek ännu mer från ett realistiskt marknadsvärde.
kan också vars en försäljning till taceringsvärde MEN då känns summan för låg.
Redigerat:
Var verkligen de tidigare försäljningsvärdena så höga då? Hus på ofrigrund har ju en tendens att bli värderade klart lägre.
Där vi bor var den årliga arrendekostnaden väldigt låg och fast under lång tid. Så skillnad i försäljningspriser mellan de friköpta och de med arrendetomt var inte så stor.
Vi reagerade då det i vårt fall var registrerat som en ”försäljning” till extremt lågt pris mitt under 20-åriga perioden dåvarande ägare bodde där. Frågade därför Mäklaren som förklarade vad det var.
Vi reagerade då det i vårt fall var registrerat som en ”försäljning” till extremt lågt pris mitt under 20-åriga perioden dåvarande ägare bodde där. Frågade därför Mäklaren som förklarade vad det var.
Klicka här för att svara

