Av någon anledning har de byggt taket till mitt hus ovanpå ett annat gammalt tak!
Så här ser det ut på vinden, där man ser det gamla taket med takpapp och allt
Vind med gammalt tak och takpapp under det nya taket, synliga träreglar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inifrån huset ser det ut så här:
Interiör av ett hus med vitmålade väggar och lutande tak, glasdörrar till en terrass och ett akvarium inbyggt i väggen.
Skapa konto

Det finns inga horisontella reglar i takstolarna (varken på gamla eller nya taket) och det finns inte mycket som kan bära upp det gamla/inre taket. Känns mer som att det yttre taket bär upp det inre vilket känns idiotiskt.

Jag vill inte ha det så här, och jag vill även bära av mer av ytterväggen för att sätta in ytterligare ett skjutdörrsparti och jag vågar inte stämpa denna konstruktionen.

Min plan är därför att göra hål för horisontella takbjälkar i innertaket, öppna upp takfoten utifrån, och sedan skjuta igenom nya takbjälkar (limträ) utifrån som jag fäster i de yttre takstolarna, för att därefter riva det gamla/inre taket. Jag kommer att få synliga takbjälkar inne i huset, men det tycker jag bara kan vara snyggt. Dessutom får jag högre takhöjd.

Före:
Ritning av takkonstruktion utan horisontella reglar, med två upplyfta takstolar.
Skapa konto

Efter:
Ritning som visar ett hus med ett nytt tak byggt ovanpå ett gammalt, markerat i blått.
Skapa konto

Det känns som ett förhållandevis enkelt projekt, men är ändå lite orolig för att ge mig på det. Låter det som en dålig idé?

EDIT: Bör tillägga att detta endast är konstruktionen på en liten vinkel som går ut från mitt hus och att övriga huset har ovanvåning och är byggt på traditionellt vis med

Av alla vansinniga byggen man har sett... käre vänner. Vad hade de tänkt uppnå med det där egentligen? Skeppsbyggare som är vana vid dubbla skrov??

På första bilden ser det ju ut som om det nya taket står på det gamla. Så det måste ju utrönas först, exakt vad som håller upp yttertaket.

Men annars gör du ju helt rätt i att riva dårskaperna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.