Bor i ett sutteränghus byggt -74 som har en minst märklig konstruktion av ångspärren vid källardelen där jag håller på och röjer... Till att börja med var det ångspärr och isolering vid källarväggen (utan isolering på utsidan). Den är väck nu iallafall.

Men nu till det lite märkliga. :confused: Taket i källaren är byggt med kraftiga golv/takreglar. Men i undertaket har man monterat ångspärr halva vägen ut från källarväggen! Närmast ytterväggen mellan reglarna är det 240mm glasullsisolering. Tar man bort isoleringen känner man hur det drar in luft (mekanisk frånluft i huset). Ångspärren kan väl knappast göra så värst mycket nytta då det är såsom diffussionsöppet där det saknas ångspärr?! :confused:

Det här känns som fel. Vore det inte en något (eller mkt) bättre konstruktion om jag gjorde det tätt, t.ex satte upp ångspärr mellan varje tag/golvregel utanpå isoleringen?

Humm..

När man monterar ångspärren så ska man dra ut den så den kan bli överlappad. tex mellan golv & tak.

Troligen så har man tänkt på samma sätt här.

Men efter som det är en uppvärmd yta (det är väll det??) så behövs det ingen plast i mellan då den inte gör någon större nytta. Plasten ska vara på dom ytorna som är mot yttervägg (tex din källar vägg).

Dock så är väll det ganska korkat att sätta plast mot en källar vägg. Även om tanken är/var god..

Om det nu är bättre att montera en ångspärr mellan golvreglarna... Ja det är det nog. Du får inte upp fuktig källar luft i boytan.

Dock så blir källaren ännu fuktigare efter som ventelationen försvinner & plasten mot källarens yttervägg också är borta.
Nu behöver ju inte det automatiskt betyda problem det beror ju på hur fuktigt det blir..
Skaffa en Hygrometer finns billiga på jula/Clas och likande ställen..

Tackar för svaret! Att plasten ska vara överlappad är ju klart..men vad man hade gjort här är att man har "plastat in "väggen och sedan halva källarrumstaket ut från väggen. Isoleringen mellan reglarna vid källartaket och ovanvåningens golv har ingen plast. Enligt mig är det alltså diffusionsöppet den vägen...och att ingen skada (verkar) ha skett får man väl tacka undertrycket i kåken för. Men det lutar starkt åt att jag sätter upp ångspärr där nu ner fler än jag tycker att det verkar som en bra idé. ;)

Och trots en 70-talsgrund så har jag nog rätt bra tur vad gällande grunden. Huset står placerat högst upp på en rullstensås på en massa sprängsten. Borde vara ruggigt bra dränerat med det för det verkar vara bra torrt i rummet (tvättstugan) ändå när jag kollat med hygrometer. Ventilationen är det (förhoppningsvis) inget fel på, just nu är både "gammal" mekanisk frånluft samt en ny AirStar (till/frånluft) inkopplad... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.