Hej!
Jag bygger ett varmgarage och håller nu på att isolera väggarna.
Jag skulle dock behöva lite tips om hur jag ska lösa genomföringar genom väggen.
Det kommer att behövas genomföringar för ventilation, värmepump och utomhusbelysning.
Hur får jag det lufttätt mot ångspärren som sitter innanför isolerskiktet? Problemet för ventilation och luftvärmepump är att dessa inte kan monteras förrän installationsskiktet är på plats och jag då inte längre kommer åt ångspärren.
Finns det några fuktrisker med att röret med utomhusluften samt köldmedia för värmepumpen kommer att vara kalla?
Jag bygger ett varmgarage och håller nu på att isolera väggarna.
Jag skulle dock behöva lite tips om hur jag ska lösa genomföringar genom väggen.
Det kommer att behövas genomföringar för ventilation, värmepump och utomhusbelysning.
Hur får jag det lufttätt mot ångspärren som sitter innanför isolerskiktet? Problemet för ventilation och luftvärmepump är att dessa inte kan monteras förrän installationsskiktet är på plats och jag då inte längre kommer åt ångspärren.
Finns det några fuktrisker med att röret med utomhusluften samt köldmedia för värmepumpen kommer att vara kalla?
Går det så skär lite mindre hål i ångspärren, trä över den och tejpa sedan med byggtätningstejp. Alternativt sätter du en römanschett, typ denna https://www.hornbach.se/p/rormanschett-mataki-halotex-o75mm/6772023/ och tejpar.
Problemet är att jag inte vet exakt placering förrän jag satt upp gipsskivan och infästningen för ventilationsaggregatet. Då kommer jag inte längre åt att tejpa under installationsskiktet.mexitegel skrev:
Dock såg rörmanschetten du länkade till ut att vara relativt flexibel och tillåta lite förskjutning i sidled, så det kanske kan funka.
Nja, det är inte särskilt mycket du kan rucka dem. Men du kan väl mäta ut och montera röret innan du gipsar?A Anders_X2 skrev:Problemet är att jag inte vet exakt placering förrän jag satt upp gipsskivan och infästningen för ventilationsaggregatet. Då kommer jag inte längre åt att tejpa under installationsskiktet.
Dock såg rörmanschetten du länkade till ut att vara relativt flexibel och tillåta lite förskjutning i sidled, så det kanske kan funka.
Det man undrar är hur i helsike alla gör som installerar ftx-system, skorstensrör, värmepumpar mm i efterhand i hus med klimatskal? Dessutom kan man samtidigt undra hur sjutton alla Myresjöhus mår, som ju inte har installations-skikt, efter att folk har hängt upp tavlor, tv-apparater, hyllor mm på ytterväggarnas insida och gjort att diffspärren ser ut som en schweizerost?
Det finns väl knappast något hus som inte fått besök av möss. Det jag har undrat på är hur det blir framledes med alla söndergnagda tätskikt, eller egentligen dess verkan. Jag såg ju kur det såg ut i väggarna på mitt garage när jag byggde om det. Plasten var ju nästan helt fragmenterad på de flesta ställena. Jag bytte ut isoleringen, lade vindduk ytterst och gav fanken i plastduk mot insidan.K KTM950 skrev:Det man undrar är hur i helsike alla gör som installerar ftx-system, skorstensrör, värmepumpar mm i efterhand i hus med klimatskal? Dessutom kan man samtidigt undra hur sjutton alla Myresjöhus mår, som ju inte har installations-skikt, efter att folk har hängt upp tavlor, tv-apparater, hyllor mm på ytterväggarnas insida och gjort att diffspärren ser ut som en schweizerost?
Äldre byggnader hade plast som inte var åldersbeständig. De brukar vittra sönder. Så den kan behöva bytas. Att strunta i plasten är verkligen inte att rekommendera om man inte samtidigt byter till hygrofobisk isolering, tex cellulosa eller kutterspån. Men då ska det i stället monteras ångbroms vilket är rätt meckigt. Att ha oventilerad fasad och tex mineralull utan diffspärr innebär stora risker för mögel och det strider mot alla monteringsanvisningar. Att var och varannan sommarstuga är byggd på det sättet är en annan sak, men så luktar det ju inte sällan mögel i dom också. I ett garage är det kanske inte lika noga om det mest är förvaring för oömma grejer. Men kör man in en snöig bil varje dag så blir fuktbelastningen rätt hög.S Ställmästarn skrev:Det finns väl knappast något hus som inte fått besök av möss. Det jag har undrat på är hur det blir framledes med alla söndergnagda tätskikt, eller egentligen dess verkan. Jag såg ju kur det såg ut i väggarna på mitt garage när jag byggde om det. Plasten var ju nästan helt fragmenterad på de flesta ställena. Jag bytte ut isoleringen, lade vindduk ytterst och gav fanken i plastduk mot insidan.
All diffussionsspärr använd de senaste 30 åren har varit åldersbeständig (minst 50 år).K KTM950 skrev:
Hygrofobisk? Springer isoleringen och gömmer sig om den upptäcker fukt? 😉K KTM950 skrev:
Täthetsprov och installationsskikt är en relativt ny företeelse. Framför allt pådriven av att minska energiförbrukningen, inte för att förhindra eventuella fuktproblem.K KTM950 skrev:
Diffussionsspärr har man använt sedan 70-talet. Om det verkligen skulle vara några problem med enstaka hål i plasten skulle vart och vartannat hus äldre än 15 år vara drabbade.