M mattoys skrev:
Vad har man baserat geo-utlåtandet på?
Har man bara borrat 1 hål, eller flera på den ytan huset skall stå?

Vad får du för garanti från geo-teknikern, kommer de ersätta dig om ni får sättningar som beror på marken under grunden?
De är fem hål borrade på ytan där huset ska stå. Alla hål har ungefär samma träffdjup på moränen som beskrivet i startinlägget. De har också tittat på laster, men jag är för lekmannamässig för att kunna utläsa vad det innebär i praktiken, mer än att uttalandet är att det inte ska vara några problem att det ska hålla.

Alltså han lämnar ju garanti på sina data; men han anlägger ju inte grunden så det finns väl en viss risk i att vi hamnar mittemellan där den ena tycker att den andra gjort fel om något skulle hända. Får se till att teckna en försäkring mot sättningar antar jag...

• Gilla
Tornadobarnensfar
  • Laddar…
N nybyggarna_landet skrev:
De är fem hål borrade på ytan där huset ska stå. Alla hål har ungefär samma träffdjup på moränen som beskrivet i startinlägget. De har också tittat på laster, men jag är för lekmannamässig för att kunna utläsa vad det innebär i praktiken, mer än att uttalandet är att det inte ska vara några problem att det ska hålla.

Alltså han lämnar ju garanti på sina data; men han anlägger ju inte grunden så det finns väl en viss risk i att vi hamnar mittemellan där den ena tycker att den andra gjort fel om något skulle hända. Får se till att teckna en försäkring mot sättningar antar jag...

Kan du inte lita på den geo-tekniska undersökningen så har du ju kastat de pengarna i sjön, eftersom du då tänker påla oavsett vad den geotekniska undersökningen säger.
Det borde finnas en säkerhetsfaktor på lasten från grunden(och huset) mot marken, så det borde finnas en säkerhetsmarginal. Vad man för säkerhetsfaktor vid dessa beräkningar har jag ingen aning om.

Att någon tycker marken verkar svampig är inte vidare vetenskapligt.
Sedan finns det lokal markentreprenörer som har bra koll på området där de verkar. Men då brukar de säga något innan de börjar gräva.
Har det regnat och man kört i torrskorpelera så borde det kunna bli lite svampigt.

Har man grävt till rätt djup?

• Gilla
RompisKompis och 2 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Kan du inte lita på den geo-tekniska undersökningen så har du ju kastat de pengarna i sjön, eftersom du då tänker påla oavsett vad den geotekniska undersökningen säger.
Det borde finnas en säkerhetsfaktor på lasten från grunden(och huset) mot marken, så det borde finnas en säkerhetsmarginal. Vad man för säkerhetsfaktor vid dessa beräkningar har jag ingen aning om.

Att någon tycker marken verkar svampig är inte vidare vetenskapligt.
Sedan finns det lokal markentreprenörer som har bra koll på området där de verkar. Men då brukar de säga något innan de börjar gräva.
Har det regnat och man kört i torrskorpelera så borde det kunna bli lite svampigt.

Har man grävt till rätt djup?
Ja alltså jag är mer benägen att lita på hårda siffror från en geo än någons subjektiva uppfattning, men övriga svar jag fått tyder ju på det motsatta .

Grävdjupet är rätt (jag har sett schaktet).

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Ja alltså jag är mer benägen att lita på hårda siffror från en geo än någons subjektiva uppfattning, men övriga svar jag fått tyder ju på det motsatta .

I så fall agerar jag motpol. Geotekniker jobbar ofta på mycket säkra sidan och säger han att det går bra så lyssna på det. Det är ju pga detta du anlitat honom. Han är medveten om sitt tunga konsultansvar.

• Gilla
Paco64 och 6 till
  • Laddar…
H
Geo folk gör fel dom med.
Vi på jobbet tog in en firma som ska göra grund undersökningar.
Byggherre har en egen firma som gör undersökningar.
De har hållit på i 1 år med undersökningar.
Nu är vi igång så visar det sig att det området med kvicklera är 3 gånger större än undersökningarna visar.
Allt blev slagit paus på och nya undersökningar.
Stått från februari tills nu.
Nu ska vi börja på med cement injektion i leran för att stabilisera.
1,5-2 miljoner kubik med lera tror dom det är nu :crysmile:
Priset från 4,5 miljarder till 7 miljarder.

än har geo folket bommat allt tror jag, enda dom gjort rätt är att dom är i samma stad som oss tror jag iallafall.

• Wow
  • Ledsen
mudder och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Var väl samma sak med grundläggningen av det ena av Norra tornen i Stockholm. Plötsligt fann sig grävmaskinisten med risk för livet djupt nere i den där jättegropen omgiven av instabil silt som helt oväntat dök upp. Man ska nog vara ödmjuk inför vad som med säkerhet kan utredas med några enstaka borrhål.

Men det är klart, ett småhus grundläggs på en rätt begränsad yta.

• Wow
Blåsalvia
  • Laddar…

Det bästa för dig borde väl ändå vara att ta ut Geoteknikern igen nu när schaktet är uppe och det uppenbarligen finns olika åsikter om vad som behöver göras.

• Gilla
mudder
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har markfirman varit och gjort provgrävning?
Känner han i maskinen att det gungar, så kan det vara en gammal sjöbotten längre ner med dy som inlandsisen lagt ett morän lager ovanpå.
Det kan gå bra men också åt skogen, särskilt om marken lutar.
Marken är plan. Men tänker mig att om så vore fallet borde det väl rimligtvis vara problem m andra hus i samma område? Nu är det inte så tät bebyggelse visserligen, men av de närmsta tre som är 10 år eller äldre finns inga upplevda sättningar (har frågat). Deras hus ligger visserligen på moränlagret enl SGUs karta.

• Gilla
Kajerman och 1 till
  • Laddar…
P
Hur mycket kostade GEONs arbete?

Kan det vara värt att få ett andra utlåtande från ytterligare en som undersöker?

Vilken bedömd merkostnad räknar markfirman att det blir att säkra grunden som ”de vill”?

Lägg gärna upp rapporten som ni fått från geoteknikern så vi kan se vad dom gjort för undersökning. Det finns en rad olika metoder en geotekniker använder sig beroende på geologi och vad marken ska användas för.

Alla frågetecken som nu väckts baserar sig alltså på att marken gungar när man kör tunga maskiner på den? Det är ju så lera funkar och allt annat skulle vara rätt förvånande.

Men det är kanske inte så intressant i frågan om hur stora sättningarna blir. För sättningar blir det, men man kan inte ha nolltolerans mot dem i en lergrundläggning.

Du borde i stället prata med geoteknikern om storleken på de förväntade sättningarna. Så att inte du tänker 0 mm och han 30 mm.

• Gilla
FolkeF och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Alla frågetecken som nu väckts baserar sig alltså på att marken gungar när man kör tunga maskiner på den? Det är ju så lera funkar och allt annat skulle vara rätt förvånande.

Men det är kanske inte så intressant i frågan om hur stora sättningarna blir. För sättningar blir det, men man kan inte ha nolltolerans mot dem i en lergrundläggning.

Du borde i stället prata med geoteknikern om storleken på de förväntade sättningarna. Så att inte du tänker 0 mm och han 30 mm.
W witten skrev:

Jag som lekman har hela tiden tyckt att det uttalandet känns oprecist, men jag har inte riktigt fått någon vidare förklaring på det.

I vilket fall - geon och konstruktören har nu pratat ihop sig så den senare får se över grunden och eventuellt justera i vissa punkter om lasten blir för stor. Geon har hela tiden vetat vad för typ av hus som ska byggas, så min uppfattning är att sättningarna som kommer ske inte ska vara över den "katastrofala" gränsen (förstår också att det kommer sätta sig). Även dragit in min KA som ställer sig på geons sida (och denne är nog en av dem som jag har störst förtroende för i hela den här processen, som sig bör kanske).

Så vi håller tummarna för att det blir bra - annars sitter vi väl här om några år med ett panikinlägg om att huset sjunker (lite humor måste man få ha va?)

• Gilla
J Vos och 4 till
  • Laddar…
Hejsan !

Finns möjlighet att få se geo- handlingen , gärna med uppritade borrhål i sektion.

generellt låter ett 2m lerdjup ovan morän som ”inga problem ” för att grundlägga villa som platta på mark efter att mulljordsavtagning utförts. I det fall nu att ni bestämmer er för ”annan åtgärd” , beakta att kortaste tillåtna pållängder brukar vara ca 3-3,5m och att de flesta påltyper normalt stannar fort i morän vid neddrivning. En urgrävning till 2m , med efterföljande packad fyllning ( till morän) bör inte vara några problem för en normalstor hjulgrävare givet att grundvattnet inte ställer till det.

mvh Tommy , geotekniker

• Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
Ett sätt är att grundlägga på sulor och plintar som grävs ner till morän. Eller bygga källare. Om risken att grundlägga på lera bedöms låg så skulle jag se över fördelningen av laster för att få en jämn fördelning och jämn sättning. Lera är känslig för frost och tjälisolering är kanske att föredra? Min gissning är att det kommer krävas ganska stora grejer för att få en att känna av lerans eventuella instabilitet när byggnaden finns på plats. Tung trafik kanske är en sån.

Jag jobbar som utsättare på en markfirma och vi gräver en hel del i marken. Det händer att Geo har fel, inte ofta, men ibland, oftast för att dom borrar för glest och drar slutsatser på dåligt underlag, men har som borrat 5 hål i en husgrund borde dom har ordentligt med data.

Men min erfarenhet är att om marken gungar för grävmaskin, då kommer välten inte kunna slå ihop massorna ordentligt.

Ett alternativ, som definitivt inte är gratis, är väl att lägga ut en första palle i grunden, se till att hyra en vält med packindikator, kommer den inte upp i rätt värde är marken definitivt mjuk.
Fast då måste schaktbotten vara torr, bara lite vatten i leran gör att den blir som välling när man vibrerar massorna, då ser man en svallvåg runt valsen.

• Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.