Hej, jag har börjat bygga ett badrum i källaren. Jag gravade för att dränera lite och lägga nya golv och efter krossade betonggolvet, Hittade jag betongrör. Tänkte att det kunde har varit en gammal avloppsrör. Jag borrade och det var endast sand där inne. Krossade en del och det var ett rör av något som är korroderat, kan inte identifiera vilken material är det och vilken funktion det här. Någon som kan det?
 
  • Krossat betongrör i sandig grund; okänt korroderat material synligt inuti. Möjligt gammalt avloppsrör i källarprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte en lång och fossilerad bit av stolgångsexit det där då?
 
Inkommande vatten?
 
G grovspacklarn skrev:
Det är inte en lång och fossilerad bit av stolgångsexit det där då?
Man kan inte se men det är minst 2 meter långt 😅
 
Centano Centano skrev:
Inkommande vatten?
I före tiden? Det kan var. Men den grej där inne??
 
Inkommande el?
 
Ser ut som ett metallrör så jag gissar på vatten.
 
J juanto skrev:
Hej, jag har börjat bygga ett badrum i källaren. Jag gravade för att dränera lite och lägga nya golv och efter krossade betonggolvet, Hittade jag betongrör. Tänkte att det kunde har varit en gammal avloppsrör. Jag borrade och det var endast sand där inne. Krossade en del och det var ett rör av något som är korroderat, kan inte identifiera vilken material är det och vilken funktion det här. Någon som kan det?
Jag tycker det ser ut som en gammal oljepapperskabel, dvs inkommaned el.

https://www.byggahus.se/forum/threads/matarkabel-tii-fastighet-fran-56-duger-den.93424/
 
  • Gilla
maela och 2 till
  • Laddar…
När jag bilade upp källaren och sprang på ett sånt rör var det just inkommande som gick i den. Ligger det i linje för att gå till centralen?
 
J juanto skrev:
Hej, jag har börjat bygga ett badrum i källaren. Jag gravade för att dränera lite och lägga nya golv och efter krossade betonggolvet, Hittade jag betongrör. Tänkte att det kunde har varit en gammal avloppsrör. Jag borrade och det var endast sand där inne. Krossade en del och det var ett rör av något som är korroderat, kan inte identifiera vilken material är det och vilken funktion det här. Någon som kan det?
Det är troligen din inkommande elmatning till huset. Förr drog man elledningar i betongrör för att få ett mekaniskt skydd under husen. Så skada inte elkabeln för då är du utan el i huset
 
J JonathanFlod skrev:
När jag bilade upp källaren och sprang på ett sånt rör var det just inkommande som gick i den. Ligger det i linje för att gå till centralen?
Ja, precis. Det kommer från trädgården helt rätt till centralen.
Vad säger du att det är det?
 
G Goran258 skrev:
Det är troligen din inkommande elmatning till huset. Förr drog man elledningar i betongrör för att få ett mekaniskt skydd under husen. Så skada inte elkabeln för då är du utan el i huset
Tack för hjälpen,
Måste jag kontakta Eon för att komma och försäkra det?
 
Redigerat:
J juanto skrev:
Ja, precis. Det kommer från trädgården helt rätt till centralen.
Vad säger du att det är det?
Jag håller med de andra, högst troligt att det är din inkommande elanslutning.

Har du tänkt gå djupare än vad röret ligger så det blir ett problem? Jag kunde behålla mitt på det djup det låg så jag såg till att det var tätt, packade med stenflis och makadam innan vi gjöt.

Behöver du gå djupare och flytta ner röret eller ändra något behöver du antagligen prata med din leverantör eller låta elfirman som hjälper dig sköta den kontakten.
 
J juanto skrev:
Ja, precis. Det kommer från trädgården helt rätt till centralen.
Vad säger du att det är det?
Jobbar som elektriker o varit med om flertalet av dessa dragningar
 
G Goran258 skrev:
Jobbar som elektriker o varit med om flertalet av dessa dragningar
Vad rekommenderar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.