Hej! Jag har köpt ett spabad, (2x2 m 1670 kg när vattenfyllt)) och min plan är att placera det i anslutning till befintligt uterum på vår uppfart. För att därefter bygga in det.

Jag har läst på hur man ska gå tillväga för placering på mark, jag har grävt cirka 50-60 cm, placerat markduk, makdam (8-16), paddat, XPS 10 cm.

Marken var väldigt lerig när man kom ner 20 cm, vi antog att om vi bara grävde ner 50-60 cm att det skulle räcka för undvika vattensamling hela vägen upp.

Tyvärr blev det inte som planerat som ni ser på bilderna. Vatten samlades hela vägen upp, idag 3 dagar senare så är det borta, men min rädsla är hur det kommer funka under vintern.

Jag läst att man kan placera pump (men vill undvika detta) samt leda bort vattnet med dräneringsrör. Men tyvärr är omständigheterna så att försöka lägga dräneringsrör är väldigt omständligt och går inte ihop med framtida planer på uppfarten.

Min fråga är, kommer vattnet kunna frysa så pass så att det blir sättningar eller rörelse om spabadet står på isoleringen? Ni får ursäkta om detta är dum fråga men jag saknar tyvärr erfarenheten av markarbete och hoppas på någon kan ge mig råd vad vi ska göra.

Tack på förhand / Max

• Upplyst grund för spabad bestående av makadam och XPS-isolering, med synliga vattensamlingar och lerig mark runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • XPS-isolering på markduk och makadam anlagd för spabad, synlig vattensamling och lerjord i förgrunden.
    Skapa konto
  • Grävd mark med vattensamling intill rad av XPS-isolering på en uppfart under kvällsbelysning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.