O
Verkar vara "Ej bindande illustrationslinje" eftersom "Fastighetsgräns" har något längre linjer.

H Hobbysnickraren skrev:
Kommer detta vara början på en massanmälan till komuner i landet. En snabb googling så hittar man ju huntratals liknade ställen. Här en bild från strandpromenaden i Djursholm.
Ja, det lär vara rätt många som tagit sig lite för stora friheter på det allmännas bekostnad som är lite smått nervösa nu.

Jag bor själv på en i vissa områden välbeställd ö på andra sidan vattnet från Djursholm (gissa vilken) och har försökt springa runt ön längs vattnet vilket har varit tämligen svårt pga buskar och väldigt medvetet upplagda högar med bl.a utemöbler på ställen där kommunal mark sparats för strandpromenad i detaljplanen.

Bara ett fåtal ställen dock och korta sträckor. Ändå väldigt störande att fastighetsägarna så tydligt vidtagit åtgärder för att hindra tillträde - det kan inte vara mer än en eller ett par vilsna joggare som försöker sig på att passera där varje år.

• Gilla
Meriwether och 3 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Jag tror att det är en flytbrygga som relativt lätt kan flyttas och demonteras. Har åkt förbi den några gånger på sjön.
Ja är det en flytbrygga brukar det inte vara några problem. Gränsen mellan anmälan vattenverksamhet och tillståndsansökan går vid 500 kvm. Sedan är olika länsstyrelser olika petiga. Vid ett beläggningsarbete i Västra Götaland krävdes tillståndsansökan då man utförde arbetet på en väg under HHW100 i Gävleborg var vi inblandade i ett annat projekt där var MW det som gällde. Kan tänka mig att Länsstyrelsen i detta fall kan ha helt egna tolkningar. Kan nog som värst vara HHW100 +vinduppstuvning. Alltså högsta högvatten vid 100 årsflöde med ca 15 cm tillägg för att det blåser maximalt.
Men en anmälan kan mycket väl krävas även om vi inte når 500 kvm.

D Djurmo skrev:
Ja är det en flytbrygga brukar det inte vara några problem. Gränsen mellan anmälan vattenverksamhet och tillståndsansökan går vid 500 kvm. Sedan är olika länsstyrelser olika petiga. Vid ett beläggningsarbete i Västra Götaland krävdes tillståndsansökan då man utförde arbetet på en väg under HHW100 i Gävleborg var vi inblandade i ett annat projekt där var MW det som gällde. Kan tänka mig att Länsstyrelsen i detta fall kan ha helt egna tolkningar. Kan nog som värst vara HHW100 +vinduppstuvning. Alltså högsta högvatten vid 100 årsflöde med ca 15 cm tillägg för att det blåser maximalt.
Men en anmälan kan mycket väl krävas även om vi inte når 500 kvm.
Vilket regelverk syftar du på?

Det ser ut som remsan mellan tomtgränserna och vattnet är utfyllnadsmassa om 1932 års detaljplan och äldre jämförs med dagens topografiska bild med fastighetsgränser.

Stranden är naturligt ganska utsatt av vågor vid syd->syd-ost vindar, men får också sin dubbla dos av marinans pir som reflekterar väldigt mycket sjö. Inte otroligt att kommunen var extra frikostiga mot fastighetsägarna när marinan byggdes och lät dem förstärka sina strandremsor utanför sina tomtgränser. Vore intressant att höra från kommunen hur strandremsan uppstått.
Nästan alla andra av St Värtans strandremsor i kommunen med promenadvägar mm är utfyllda och förstärkta.

På Täbys översiktskarta tycks alla aktuella bryggor vara inritade förutom 2. Helikopterplattan är en.

Jag har inte läst artikeln i Dagens ETC, men DN och och andra dagstidningar tycks inte veta speciellt mycket. Känns som en äkta Fake News och badattacken felaktigt riktad.

Täbys riktiga gräddhylla med vattenrätt
https://www.hoom.se/2020/11/04/dromboende-i-nasby-park/

Enligt Aftonbladets ledare så är det ju en konfiskerad strandpromenad. Något som kartorna tämligen tydligt visar att inte är fallet.

Synd att de hanterar fakta så lättvindigt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H hol031170920 skrev:
Men mins jag rätt så kan även sådant som inte listas omfattas av krav på bygglov. Det där ska ju kommunens fastighetskontor ha koll på, men låt säga att jag vill bygga en trevlig stuga nere vid vägen, jag hävdar att detta är en landningsplats för interstellär rymdfart som jag fått se i en dröm... Ja jag kommer ändå få lämna bygglov för liten trevlig stuga. Helikopterplattor är generellt en anläggning som kräver ingrepp i marken, jag tror man lär kontakta fastighetskontoret och få avgjort om det krävs bygglov, anmälan eller helt fritt. Det borde kunna falla under tre kategorier, flygplats, parkeringsplats eller åtgärd som ändrar markprofilen mer än 0,5 meter, ja dessutom ändrad användning av mark. Men sedan låg väl just denna platta på komminal mark, eller har jag kikat på fel ställe?
Tillståndskraven för flygverksamhet brukar utgå från antal flygrörelser per år och är de tillräckligt få krävs nog inget tillstånd för själva verksamheten men ska man bygga en helikopterplatta krävs troligen marklov, eller om den ska byggas ut i vattnet, tillstånd för vattenverksamhet. I andra sammanhang verkar ju kraven på vattentillstånd gå löjligt långt.

D Daniel 109 skrev:
Enligt Aftonbladets ledare så är det ju en konfiskerad strandpromenad. Något som kartorna tämligen tydligt visar att inte är fallet.

Synd att de hanterar fakta så lättvindigt.
Precis, det har aldrig varit någon strandpromenad där, och aldrig varit tänkt att vara någon heller. Inte heller har det funnits någon kommunal badstrand där.

Däremot har några som sagt fyllt ut sin tomt i kommunalt vattenområde, och några bryggor ligger också på kommunalt vatten utan servitut eller motsvarande.

Det hade varit bra om media hållit sig till sanningen, men då hade det väl aldrig blivit någon stor nyhet - sånt här sker nog i alla kommuner hela tiden.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det hade varit bra om media hållit sig till sanningen
Nåja, ETC och Aftonbladets ledarredaktion ska vi kanske inte döma all media efter.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Det ser ut som remsan mellan tomtgränserna och vattnet är utfyllnadsmassa om 1932 års detaljplan och äldre jämförs med dagens topografiska bild med fastighetsgränser.

Stranden är naturligt ganska utsatt av vågor vid syd->syd-ost vindar, men får också sin dubbla dos av marinans pir som reflekterar väldigt mycket sjö. Inte otroligt att kommunen var extra frikostiga mot fastighetsägarna när marinan byggdes och lät dem förstärka sina strandremsor utanför sina tomtgränser. Vore intressant att höra från kommunen hur strandremsan uppstått.
Nästan alla andra av St Värtans strandremsor i kommunen med promenadvägar mm är utfyllda och förstärkta.

På Täbys översiktskarta tycks alla aktuella bryggor vara inritade förutom 2. Helikopterplattan är en.

Jag har inte läst artikeln i Dagens ETC, men DN och och andra dagstidningar tycks inte veta speciellt mycket. Känns som en äkta Fake News och badattacken felaktigt riktad.

Täbys riktiga gräddhylla med vattenrätt
[länk]
Syfter med detaljplan gäller och endast utsatta gränsmarkeringar har någon bäring . Inte ens Lantmäteriets registerkarta har gränser som är juridiskt bindande.

Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Vilket regelverk syftar du på?
Ja, inte för att jag är helt 100 på vilka paragrafer, men jag vet att verksamhet i vatten ska anmälas alternativt ska tillstånd sökas. Tillståndet prövas i domstol. Anmälan är bara in till länsstyrelsen som jag förstått detta.
Det är miljöbalken som styr detta

Googlade och hittade nog svaret på din fråga:
Som huvudregel gäller tillståndsplikt för vattenverksamheter, se 11 kap. 9 § miljöbalken. En ansökan om tillstånd för vattenverksamhet prövas av mark- och miljödomstol.

Eftersom en helikopterplatta troligen är mindre än 500 kvm bör det räcka med anmälan. Var jag får detta från? Ja jag har varit med i en driva projekt i jobbet där det är legio med en person som ansvarar för att skriva ansökan. 500 kvm är en praxis som tillämpas som gräns mellan anmälan och tillstånd. I mina projekt vill man hålla sig under då det förkortar tiden med ca 18 månader. Ja och kostnaden med typ lika mycket.

TRJBerg
M maria01 skrev:
dejta en tjej i solsidan som ung hennes pappa han åkte dit för grova ekobrott i samma veva kom det fram att många där hade pengar utomlands för inte betala skatt i sverige att det inte skulle finnas många stämmer ju inte då

att tro att dom största bovarna inte bor i finna områden då är man helt vilse ja jag vett många svenskar inte ser det så att om man lyckas lura staten då är man inte kriminell i deras ögon då är man en hjälte
"finna" ?

D Djurmo skrev:
Ja, inte för att jag är helt 100 på vilka paragrafer, men jag vet att verksamhet i vatten ska anmälas alternativt ska tillstånd sökas. Tillståndet prövas i domstol. Anmälan är bara in till länsstyrelsen som jag förstått detta.
Det är miljöbalken som styr detta

Googlade och hittade nog svaret på din fråga:
Som huvudregel gäller tillståndsplikt för vattenverksamheter, se 11 kap. 9 § miljöbalken. En ansökan om tillstånd för vattenverksamhet prövas av mark- och miljödomstol.

Eftersom en helikopterplatta troligen är mindre än 500 kvm bör det räcka med anmälan. Var jag får detta från? Ja jag har varit med i en driva projekt i jobbet där det är legio med en person som ansvarar för att skriva ansökan. 500 kvm är en praxis som tillämpas som gräns mellan anmälan och tillstånd. I mina projekt vill man hålla sig under då det förkortar tiden med ca 18 månader. Ja och kostnaden med typ lika mycket.
Jag känner hyffsat väl till lagstiftningen kring vattenverksamhet men att ingrepp under 500kvm inte skulle vara tillståndspliktigt stämmer inte. Eller missuppfattar jag dig? Man kan ju tex inte muddra 400 kvm utan tillstånd för vattenverksamhet. Om ens 40 kvm.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Täby kommun har uppdaterat sin faq kring bryggorna på Drakskeppsvägen. De säger bla

"Drakskeppsvägen 13–29 är i samtliga tre gällande detaljplaner utlagda som kvartersmark för bostadsändamål. Kommunens avsikt har inte varit att området ska vara tillgängligt för allmänheten. "

https://www.taby.se/kampanjsidor/bryggor-och-strandskydd-langs-med-drakskeppsvagen/

Dagens ETC, DN mfl uppmanade allmänheten att utsätta villaägarna för intrång med felaktig fakta som argument. Rättsliga åtgärder?

• Gilla
ylven och 6 till
  • Laddar…
harry73
arneri68 arneri68 skrev:
"Drakskeppsvägen 13–29 är i samtliga tre gällande detaljplaner utlagda som kvartersmark för bostadsändamål. Kommunens avsikt har inte varit att området ska vara tillgängligt för allmänheten. "
Det stämmer att remsan mellan bostadsfastigheter och vattnet är kvartersmark för bostadsendamål, men remsan är fortfarande del av en fastighet som tillhör kommunen. Så där kan man inte ha sin hemfridszon och oavsett vad kommunens avsikt var, är marken lagligt tillgängligt för allmänheten.
Praktiskt är marken inte tillgängligt för allmänheten och där ligger problemet.

• Gilla
Meriwether och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.