Hej!
Har just börjat lägga ut hörnen till min källare och funderar på hu noga jag måse vara. Lasern kan ju gå ner till mm-nivå men är det verkligen nödvändigt? Hur mycket kan jag låta det diffa som mest på en 6 m sträcka och på en 1,2 m sträcka och det fortfarande blir bra? Tänker själv att 5 mm kanske kan funka på 6 m och 2-3 mm på ett enstaka block (1,2 m). Vettigt?

Tacksam för snabbt svar!

Förstår inte frågan riktigt! Lägger du ut cellplastskivor med laser? Antar att du menar att makdamlagret under cellplasten diffar en del och det har ju ingen betydelse. Det fixar du när du gjuter jämnt med laser eller vibrobalk eller drar av med rätskiva och får då en jämn yta.

Ehe...
Ska man inte se till att kantbalkarna är i våg med lasern? Jag har nu hela kantbalken inom laserns marginal på 3 mm så jag är nöjd :-) När jag sen lägger skivorna tänker jag inte mäta med lasern för då förstår tom jag att det inte är så noga.
/Tobben

Jo, jag la också kantelementen med bygglasern och diffen var ~10mm på hela grunden (12*10m) så din noggrannhet är helt korrekt!
kantelement.jpg

"Yttersargen" vill man få så jämn som möjligt så klarar du 3 mm så är det kanon. Jag hadde 6 på min 4X6 meters platta

Mikael_L
Det är alltså källare?
Då har det väl ingen utseendemässig betydelse.
Däremot antar jag att själva ytan vill man ändå har så rak och vågrät som möjligt för att det inte ska bli besvärligare än nödvändigt att mura upp väggarna.

eller? ...

Så sant så. Plana ytterkanter gör det ju betydligt enklare att få till en plan platta och det vill du ju ha som golv/underlag sedan. Likaså blir det lättare att få till väggarna bra oavsett om det är regelstomme eller murat vi pratar om

En sak man måste beakta, är att även om det får vara lite ojämt under cellplastisoleringen, så får inte makadamlagret vara konvext så att säga... Hellre konkavt, annars kan man få betydligt tunnare betonglager över isoleringen än de föreskrivna 10 cm. Inte kul med uppstickande armeringsnät eller golvvärmerör.

Tänkte mest på att golvet ska bli plant sen, blir ju enklare för gjutkillarna. Får man uppstickande armeringsjärn har man misslyckats ganska fatalt måste jag säga, min cellplast är förståss också vågrät men kanske med 1 eller 2 cm marginal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.