offlarjon
Ska införskaffa en flusstrådssvets inom kort för att svetsa ihop lite cortenplåtar (rabattkanter). Vilken skyddsutrustning anser ni att man bör ha förutom svetshandskar + visir?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Kläder i bomull, enklast o köpa en overall på typ jula och täta skor

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vet inte hur mycket det stänker men något mer än visir som skyddar huvud/hår.
Inte skönt alls med svetsloppor i håret :D

Rickard.
Heltäckande kläder, minimum tycker jag är en bomullsskjorta, gamla jeans och skapliga skor.

Svetsar man brukar vinkelslip också användas och då är hörselproppar och skyddsglasögon bra att ha under hjälmen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Kläder i bomull, enklast o köpa en overall på typ jula och täta skor
Observera att det ska vara riktig bomull. Ibland säljs skyddskläder i så kallad "syntetisk bomull". Det är naturligtvis inte bomull alls och värdelöst till heta arbeten.

Även ylle fungerar bra men är kanske inte så vanligt i skyddskläder.

Bomull och ylle är bra för att det brinner dåligt. Syntetmaterial är i de flesta fall alldeles för lättantändliga

Majgårdarna
Se till att vara utomhus. Den där tråden är inte nyttig

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fundera på en pinnsvets istället.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Långärmad tröja är bra att ha. Försök att inte få en glipa mellan tröja och handske. Det blir som solbränna om du har skinnet exponerat för skenet. Flussfylld tråd kan sprätta en del också.

F
B bryggstun skrev:
Ja, gör det. Då finns det rosttröga pinnar för den typen av stål. Det betvivlar jag att du hittar som självskyddande tråd.

offlarjon
B bryggstun skrev:
Är den inte svårare att använda än en med flusstråd? Har aldrig hållit i en svets tidigare.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Klart svårare med pinne kontra migsvets, så kör du med din MIG det blir kanon för ditt enkla ändamål. Ta lite tid och ställ in svetsen på några skrotbitar först, finns säkert bra genomgång på Youtube hur man ska ställa in dom generellt.

Vanligaste misstaget är att man kör för lite ström och får "daggmaskar" och obefintlig penetration.

F
offlarjon offlarjon skrev:
Är den inte svårare att använda än en med flusstråd? Har aldrig hållit i en svets tidigare.
Det kanske är lite svårare men självskyddande är inte så jävla roligt det heller, svetsarna kommer med största sannolikhet att gå kallt och se ut som måsskit. Sen så kommer svetsarna sannolikt att rosta mycket mer än den rosttröga Cortenplåten och det är ju inte heller så kul.

En mig är ju ännu bättre men är känslig för vind och väder.

Ska du bara köra plåt kanske en mig är bästa alternativet. Kolla så att du köper en som går att koppla in gas på och köra riktig tråd om du vill det i framtiden

Med pinnsvets så kan du välja vilken typ av elektrod som är lämpligast för materialet du ska svetsa mm.

Har inte svetsat så mycket flusstråd men det var som att svetsa med extremt dåliga pinnar/svets eller en mig utan gas.

Långärmat, handskar med krage, förkläde, bra skor och en automatisk hjälm. Flusstråd är perfekt för att testa lite enklare trädgårdsjobb. Se bara till att jobba utomhus! Triggervarning: jag har Lidls flusstrådssvets och den funkar perfekt till trädgården. Du kommer ha kul och jorden kommer inte att gå under!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.