2 311 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Många sladdar i taket
Jag hyr en lägenhet sedan en månad och har precis kommit runt till att sätta upp en taklampa i vardagsrummet. Till saken hör att tidigare ägaren har dragit egen el lite grann som jag har försökt fixa till så gott det går eftersom an använt underdimensionerad kabel till vissa ställen och i köket hade han kapat två sladdar, tvinnat dem, lagt på eltejp och dragit in i en väggkontakt...
Hursom så hittade jag en mängd sladdar i taket och tänkte det kan vara lika bra att fråga här.
Det sitter tre svarta, tre blåa, en brun, en blågrå och en vit ledare i taket
Svarta,grå och bruna antar jag är ledare och blåa nolla (ska mäta och hoppas killen följt standard) men den vita? Är det fasbrytare månne? Den vita kabeln är den enda som hänger fritt i taket utan koppling men varför en fasbrytare i taket?
Teorier mottages tacksamt.
Hursom så hittade jag en mängd sladdar i taket och tänkte det kan vara lika bra att fråga här.
Det sitter tre svarta, tre blåa, en brun, en blågrå och en vit ledare i taket
Svarta,grå och bruna antar jag är ledare och blåa nolla (ska mäta och hoppas killen följt standard) men den vita? Är det fasbrytare månne? Den vita kabeln är den enda som hänger fritt i taket utan koppling men varför en fasbrytare i taket?
Teorier mottages tacksamt.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Färgerna säger ingenting. De kan endast ge en fingervisning om vad det skulle kunna vara, som ett antagande. Du måste kontrollera i övriga dosor vad varje ledare har för funktion. Det är svårt att mäta med säkerhet. Det man skulle kunna anta i detta fall är
svart - fast fas
blå - nolla
brun/blågrå/vit - tändtrådar.
Vad menar du är det för skillnad mellan brun/blågrå och vit?
svart - fast fas
blå - nolla
Har mätt upp trådarna nu och svart/grå är fas, blå är nolla, brun är tändtråd och vit är inte inkopplad alls utan är lös i både vägg och tak. Den gamla lampan var kronkopplad så vit var antagligen andra tändtråden där.Bo.Siltberg skrev:Färgerna säger ingenting. De kan endast ge en fingervisning om vad det skulle kunna vara, som ett antagande. Du måste kontrollera i övriga dosor vad varje ledare har för funktion. Det är svårt att mäta med säkerhet. Det man skulle kunna anta i detta fall är
svart - fast fas
blå - nolla
Märkliga i sammanhanget är att uttagen är jordade men det finns ingen jord i taket trots att killen dragit in spottar till en dimmer där så nu är jag orolig över försäkringen, ska kolla om han bara satt ny kåpor som väggkontakter utan att koppla in jord så att allt är ojordat, annars får jag ringa så han kan fixa till det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Detta ska en elktriker titta på, nästan allt du skriver pekar på att han inte har en aning om vad han pysslar med. Att han med den kunskapen monterat spottar själv tycker jag kräver en besiktning av elektriker, det kan se hur jävligt ut som helst.
Ett vägguttag i jordat utförande får absolut inte monteras utan jord, då ska uttagen hellre bytas till ojordade.
Ett vägguttag i jordat utförande får absolut inte monteras utan jord, då ska uttagen hellre bytas till ojordade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden