Att skotta snö från tak har blivit livsfarligt i Japan. Efter veckor av kraftiga snöfall i stora delar av landet har ett flertal äldre personer omkommit i samband med snöröjning vid sina hem.

Du kan läsa artikeln här: Många döda efter att ha skottat snö på taket

G
Allt är farligt om man har otur när man tänker..

Tänker man till så kan man minimera riskerna med 99.999999%

G Greger_08 skrev:
Allt är farligt om man har otur när man tänker..

Tänker man till så kan man minimera riskerna med 99.999999%
Mjo men just att skotta snö på ett tak är om man inte är van på hur snö beter sig hyffsat farligt.
Har skottat mycket snö på tak ... just detta med att du skottar nedanför dig / på sidan om där du står och det släpper även där du står är extremt förrädiskt.
Är man inte medveten om att det kan ske och man är äldre och nån meter ovan mark och därmed följer med snön ned ...

C
Här i Sverige brukar man höra att försäkringsbolagen varnar för att skotta tak på småhus. Med motivationen att kostnaden för personskador som uppstår i samband med takskottning redan överstiger kostnaden för snöskador på tak, dels eftersom taket "ska" tåla snölasten.

Hur många här är det som skottar taket?

C cpalm skrev:
Här i Sverige brukar man höra att försäkringsbolagen varnar för att skotta tak på småhus. Med motivationen att kostnaden för personskador som uppstår i samband med takskottning redan överstiger kostnaden för snöskador på tak, dels eftersom taket "ska" tåla snölasten.

Då jag bodde i Norrland 1-2ggr per vinter ... nu nere i Nrkp aldrig
Dock hjälpte jag farsgubben som är numera 75+ med att skotta taket till pannrumshuset så han slapp vara där uppe o ha sig förra året. Nu iår hade det inte kommit så mycket snö då jag var upp att det behövdes.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:

Jag brukar normala vintrar skotta av dom platta taken som vi har på garage och på de olika byggnaderna på fritidshuset. Normalt 1-2ggr/år. Hittills i år har det inte kommit så mycket snö att något tak har behövts skottas av. Men vintern är inte över än🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.