På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Två tredjedelar av alla svenskar tycker att elfakturorna är för svåra att förstå.
Du kan läsa artikeln här: Många har svårt att förstå sin elräkning
Du kan läsa artikeln här: Många har svårt att förstå sin elräkning
Man kan undra hur många som svarat som verkligen tittat noggrant på sin elräkning. Jag får elräkningar från Jämtkraft och Vattenfall och dessa är inga problem att förstå. Jag kan nog räknas som knappt normalbegåvad……Redaktionen skrev:
Jag har lite svårt att förstå att det är tillåtet att för elhandlarna att inte redovisa "inköpspåslaget" tydligare, det kostnaden bakas in i priset per kWh. Det är väldigt stor skillnad på inköpspåslag på timpris-avtal om man jämför olika elhandlare, och det sätter ju lite konkurrensen ur spel när det inte är tydligt vilka påslag de egentligen har.
Det går heller inte att få fram historiska påslag från olika elhandlare från deras hemsidor, så ska man byta elleverantör och få en känsla innan man byter, så får man gräva lite i statistiken på elpriskollen, som energimarknadsinspektionen driver.
Så jag tillhör den lilla procent av kunderna som vill ha ännu fler rader med information på elräkningen. Nu räknar jag ut den själv varje månad, men det krävs ju lite excel-arbete för att nå dit.
Det går heller inte att få fram historiska påslag från olika elhandlare från deras hemsidor, så ska man byta elleverantör och få en känsla innan man byter, så får man gräva lite i statistiken på elpriskollen, som energimarknadsinspektionen driver.
Så jag tillhör den lilla procent av kunderna som vill ha ännu fler rader med information på elräkningen. Nu räknar jag ut den själv varje månad, men det krävs ju lite excel-arbete för att nå dit.
Dessa dolda avgifter var anledningen för mig att starta denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/dolda-avgifter-timprisavtal.478513/
Och det skulle vara bra om @Per Eskilsson kunde gör någon jämförelsefunktion för det
Och det skulle vara bra om @Per Eskilsson kunde gör någon jämförelsefunktion för det
Det är ju det jag sagt hela tiden. Det finns miljontals svenskar som inte fattar det grundläggande eller ens bryr sig om sånt som de borde ha koll på.
Undrar hur många procent som är insatt och kan med pensionen hur den är uppbyggd och den förvaltas i detalj.
Jag är helt övertygad om att folk väljer e-faktura eller autogiro enbart för de inte får upp kuvertet för konstruktionen är för avancerad.
Undrar hur många procent som är insatt och kan med pensionen hur den är uppbyggd och den förvaltas i detalj.
Jag är helt övertygad om att folk väljer e-faktura eller autogiro enbart för de inte får upp kuvertet för konstruktionen är för avancerad.
Det är inte bara underbegåvade eller ointresserade som har svårt att förstå. Jag bifogar sökning på elaking.se rörligt pris och hur det ser ut om jag väljer eon (inte billigast men topp fem och ett stort bolag)
Vad skiljer påslag och inköpspåslag? Varför separera dessa två när jag betalar för summan av dem?
Varför anges spotpriset för Januari månad? Det är bara historia idag, och samma för alla elhandelsbolag.
Varför varierar vissa poster månadsvis? Hur mycket kan dessa variera? Vem bestämmer variationerna? Om det inte är elhandelsbolaget självt skulle det kanske vara enklare att inkludera dessa i spotpriset som ändå är rörligt och obekant vad det blir i framtiden.
Vissa bolag har stort påslag och stor rabatt och andra mindre påslag och mindre rabatt.
Och elhandelsbolaget verkar ha ett nyspråk där omkostnader ingår i inköpspriset, medan vanligt språkbruk är att det då är helt transparent dvs jag får samma inköpspris som elhandelsbolaget har (utan att lägga på deras administrativa kostnader).
Sedan tror jag många har svårt att förstå skillnaden mellan rörligt och timpris (som ju också det är rörligt).
edit: rättstavningen ville att det heter elaking.se
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skiljer påslag och inköpspåslag? Varför separera dessa två när jag betalar för summan av dem?
Varför anges spotpriset för Januari månad? Det är bara historia idag, och samma för alla elhandelsbolag.
Varför varierar vissa poster månadsvis? Hur mycket kan dessa variera? Vem bestämmer variationerna? Om det inte är elhandelsbolaget självt skulle det kanske vara enklare att inkludera dessa i spotpriset som ändå är rörligt och obekant vad det blir i framtiden.
Vissa bolag har stort påslag och stor rabatt och andra mindre påslag och mindre rabatt.
Och elhandelsbolaget verkar ha ett nyspråk där omkostnader ingår i inköpspriset, medan vanligt språkbruk är att det då är helt transparent dvs jag får samma inköpspris som elhandelsbolaget har (utan att lägga på deras administrativa kostnader).
Sedan tror jag många har svårt att förstå skillnaden mellan rörligt och timpris (som ju också det är rörligt).
edit: rättstavningen ville att det heter elaking.se
På radion i morse var det ett inslag med en abonnent som menade att elpriset på fakturen inte gick ihop. Men som jag tolkade det har de då jämfört med ett rakt timmedelvärde. Det är alltså sådant de sänder på SR. Vanligt folk har nog tyvärr ännu sämre koll.
Sen hjälper det ju inte att alla priser som diskuteras i media alltid är bara spotpris på marknaden, exkl moms och övriga avgifter.
Så folk fattar ju inte att de inte betalar 50 öre som de säger på nyheterna, utan närmare 1,50.....
De kunde ju faktiskt haft med någon typ av jämförelse-pris i samma inslag. Så att alla som inte är så insatta, dvs 75% har en chans att förstå...
Så folk fattar ju inte att de inte betalar 50 öre som de säger på nyheterna, utan närmare 1,50.....
De kunde ju faktiskt haft med någon typ av jämförelse-pris i samma inslag. Så att alla som inte är så insatta, dvs 75% har en chans att förstå...
Jag hörde på SR hur påslaget jämfört med spotpriset ökat från ca8öre i snitt till ca30öre under något år.
Ett intervjuat elhandelsbolag menade att de fått ökade omkostnader genom att högre volymer köptes under dagtid vilket gav utslag på blablabla.
Inslaget fortsatte med med att elhandelsbolagen har uppåt 16 olika benämningar för sitt månadsmedelpris, och att de i många fall räknar lite olika.
Så även om kunden i någon mån "förstår" elprissättningen är det ju en ganska diger uppgift att kontrollräkna sin egen elräkning jämfört med insatsen att kontrollera en månadsfaktura för flytande drivmedel eller livsmedel.
Ett intervjuat elhandelsbolag menade att de fått ökade omkostnader genom att högre volymer köptes under dagtid vilket gav utslag på blablabla.
Inslaget fortsatte med med att elhandelsbolagen har uppåt 16 olika benämningar för sitt månadsmedelpris, och att de i många fall räknar lite olika.
Så även om kunden i någon mån "förstår" elprissättningen är det ju en ganska diger uppgift att kontrollräkna sin egen elräkning jämfört med insatsen att kontrollera en månadsfaktura för flytande drivmedel eller livsmedel.
Problemet när de kom fram till det är att de jämför med ett rakt timmedelvärde. Inte ett viktat medelvärde, då blir det helt galet.Unikt namn skrev:
Jag hörde på SR hur påslaget jämfört med spotpriset ökat från ca8öre i snitt till ca30öre under något år.
Jag håller med om att elbolagen behöver bli tydligare med hur de räknar och redovisa med standardiserade benämningar. Men det blir galet när det framförs kritik på oriktiga grunder.
Alltså. Hur många vill förstå sin elräkning?
problemet är att man inte orkar ta till sig information utan helst vill att den ska vara ”billigare” bara…
De elräkningar jag sett är inte komplicerade. Men man får läsa på lite…
Den stora frågsn som staten inte vill att vi ska förstå är hur mycket dom går till skatt/moms
problemet är att man inte orkar ta till sig information utan helst vill att den ska vara ”billigare” bara…
Den stora frågsn som staten inte vill att vi ska förstå är hur mycket dom går till skatt/moms
Nej räkningen är inte så intressant. Däremot vad jag avtalar om. Se mitt inlägg ovan.Appendix skrev:
Alltså. Hur många vill förstå sin elräkning?
Om man vill förstå lite djupare, tex hur ett rörligt elpris sätts ör det inte helt lätt. Tibber som påstår att de inte har påslag fast de är bland de dyrare tex. Olika bolag har olika definitioner för samma eller snarlika poster. Där skulle det behövas en standardisering.
Men om man tittar mer övergripande, på den nivån vanligt folk brukar titta, är det inte komplicerat.
Men om man tittar mer övergripande, på den nivån vanligt folk brukar titta, är det inte komplicerat.
Prismodellen är komplicerad, så allt går inte att skylla på elhandlarna.
Men det finns också fullt berättigad kritik. Ta t.ex. de skenande kostnaderna för ursprungsgarantierna för "Bra miljöval". När elhandlaren inte särredovisar denna kostnad har ju kunden inte en chans att förstå vad det kostar att göra ett sådant val.
Men det finns också fullt berättigad kritik. Ta t.ex. de skenande kostnaderna för ursprungsgarantierna för "Bra miljöval". När elhandlaren inte särredovisar denna kostnad har ju kunden inte en chans att förstå vad det kostar att göra ett sådant val.
Jag har nog inte hört inslaget du refererar till. Men är det verkligen oriktiga grunder om alla bolag hittar på egna ord och olika beräkningar för något som borde vara samma sak?D Daniel 109 skrev:Problemet när de kom fram till det är att de jämför med ett rakt timmedelvärde. Inte ett viktat medelvärde, då blir det helt galet.
Jag håller med om att elbolagen behöver bli tydligare med hur de räknar och redovisa med standardiserade benämningar. Men det blir galet när det framförs kritik på oriktiga grunder.
https://www.energimarknadsbyran.se/...er-statistik/elpriser-prognos-och-utveckling/
Energimarknadsbyrån skriver också att månadsmedelvärdet + handlarens påslag är likamed rörligt.
Det rörliga elpriset för en konsument baseras normalt på ett månadsmedelvärde av spotpriset (börspriset) under hela månaden och fastställs därför först när månaden är slut.
För konsumenter med rörligt avtal så tillkommer det ovanpå nedan nämnda månadsmedelpriser också elhandlarens påslag och moms på 25 procent. Storleken på påslaget varierar över tid och mellan olika elhandlare. I oktober 2022 var elhandlarnas genomsnittliga påslag för lägenhetskunder (med rörligt avtal) ungefär 33 öre per kWh. För villakunder var det genomsnittliga påslag under samma månad ungefär 17 öre per kWh.
Vidare tolkar jag texten som att månadsmedelpriset för dec i se3 var 269öre.
Jämför jag det med min egen räkning där "Elpris" för december låg på 306,18 kr per kWh så har vi ju en inte obetydlig skillnad.
Hur Telge Energi kom fram till att Elpris blev just 306,18 framgår givetvis inte av elräkningen. Lösningen kanske finns gömd bakom deras tolkning av viktat månadsmedelpris plus annat godtyckligt påslag? Oklart.
Men räkningen är full av andra (meningslösa) siffror som inte hjälper mig räkna ut mitt elpris, tex att energimix 2021 bestod av 57% vattenkraft.
Förstår jag min elräkning? Nä, den ger mig inga verktyg att bedöma om priset är rätt.
Ska lagstiftning verkligen krävas för att nomeklaturen ska bli likriktad?