Det finns egentligen ingen ny kabel i denna miniserie. Allt har redan uppfunnits och visats här. De flesta moderna kablar är bara tråkiga och kan imponera genom prestanda: högsta spänningen, grövsta ledaren, största vattendjup på sjökablar. Den som är ny på forumet får gärna söka efter tidigare bidrag av månadens kabel.
Som tröst en liten exot: supraledande kablar:
Diagram av tre typer av supraledande kablar med etiketter för komponenter som elektrisk isolering, kylrör och superisolation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förlustfri kraftöverföring har väl varit kabelingenjörens våta dröm i 150 år. Med upptäckten av högtemperatur-supraledning fick drömmarna ny fart. Man upptäckte ämnen som blev supraledande redan vid -70-80C som kunde uppnås med billigt flytande kväve.
I bilden finns tre exempel. Det gemensamma är att den elektriska isoleringen är på kalla sidan. Isolering på varma sidan med alla kylrör på insidan den elektriska isoleringen fanns också.
Tillverkningen är komplicerad för det supraledande materialet finns bara i smala spröda remsor, och kylrören måste vara flexibla och täta.
En del labbexemplar byggdes. Senast lyckades man väl att installera en 100 kV kabel i det verkloga nätet i München.
Frågan för mig är ju om kostnaden för kylningen är mindre än kostnaderna som man sparar vid förlusterna men där har jag ingen tillförlitlig information.
Bortsett från detta tror jag personligen att man idag föredrar mycket simpla konstruktioner, helst utan hjälpsystem. Jag minns hur glad kraftbolagen var när oljekablar med tillhörande pumpstationer kunde avlösas med plastisolerade kablar.
Kanske det sitter en del överåriga kabelingenjörer i ledande position hos tillverkarna som driver sina favoritprojekt tills de går i pension.

• Gilla
snaggletooth och 5 till
  • Laddar…
Jag läste om något forskningsprojekt där tanken var att utvinna kväve från luften med jämna avstånd längsmed en kraftkabel för att nyttja som kylning för supraledare.

Det funkar ju i teorin men det låter väldigt bökigt om man ska ha en kylstation varje kilometer längs med kabelsträckan.

Det har jag inte läst om men det verkar ju ännu krångligare.
Jag tror att hela HTSC-kabeliden kom när man inte kunde transportera 1 GW i vanliga kablar. Nu tillverkar man kablar med 3000 mm2 eller mer vid 525 kV dc så behovet för komplexa supraledande kabelsystem finns inte längre.

Här var dom:

https://veir.com/technology/

"VEIR uses a simple, open loop, passive nitrogen cooling system where distributed evaporation delivers 20x the cooling power per kilogram of liquid nitrogen coolant. "

Låter lika enkelt som Musks hyperloop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.