Har precis blivit klar med vårat byggkredetiv. Men nu börjar man känna sig lurad.
När vi kontakta vår bank och våran kontakt där, så sa vi till henne att vi vill veta alla utgifter som kommer att komma så att vi inte får några överraskningar. Nu när allt är klart så är överraskningar de ända vi får.

Är inte så insatt i hur ekonomin fungerar i bankens värld. Därför ville vi att de skulle vara tydliga på alla punklter. Började när vi köpte tomten.

Vid tomt köpet så sa hon att det skulle uppföras pantbrev och att laggfarten skulle betalas. Okej sa vi för det visste vi ju. Sedan att hon skulle ta 1000 kr i uppläggnings avgift.

Sedan när min sambo åker ner för att skriva på kontraktet så säger hon snabbt jag tog 4500 för att betala någon skatt. Då har hon gått in på vårat sparkonto och tagit dessa pengar utan att vi visste något.

Plus att hon tog 2000 för att göra pantbreven.
Så då var vi uppe i 6500 mer än va vi visste skulle komma .

När kredetivet blev klart nu så såg vi att hon dragit 4500 kronor till för att lägga upp lånet. För när vi köpte tomten så sa hon att hon skulle ta ut en avgift för hela det här ärendet. Den summan trodde vi hade betalat vi tomt köpet.
Plus att en kontraktsränta på 7000kr tillkom. Aldrig hört vad en kontraktsränta är.
För ända räntan hon har pratat om är den som ligger på de pengar vi har utnyttjat. Så just nu har vi utnyttjat 100,000 och får ett räntebelopp att betala på 7000kr till.

Så vi är uppe i 18000kr som vår bank kvinna inte nämt en sekund om. När vi ville veta innan allt de här precis vilka utgifter som skulle komma.

man känner sig lite lurad helt enkelt. jag vet att dessa utgifter kommer. Så de e inget att komma undan. Men när jag specifikt vill veta alla utgifter som kommer att komma och hon glömer och säga 18000 av dem.

Kontraktsräntan är, om jag inte är helt fel ute, en "försäkring" som banken tar ut för att du ska slutplacera ditt bolån hos dem. Gör du detta kommer du att få tillbaka dina 7000:-. Banken vill ju gärna ha kvar dig som kund för att kunna tjäna pengar på dina räntor.

jhenrikj skrev:
Kontraktsräntan är, om jag inte är helt fel ute, en "försäkring" som banken tar ut för att du ska slutplacera ditt bolån hos dem. Gör du detta kommer du att få tillbaka dina 7000:-. Banken vill ju gärna ha kvar dig som kund för att kunna tjäna pengar på dina räntor.
Det finns ingen garanti att det är så. Kontraktsräntan är en ränta som tas ut på hela kreditramen (och normalt utgår den per år).

Att få tillbaka den om man slutplacerar lånet hos banken är något vissa kör med för att låsa in en kund, inget som är är inherent för kontraktsränta.

Berätta om hur lurade ni känner er för banktjänstemannen, och berätta gärna för kontorschefen eller motsvarande om situationen, ifall banktjänstemannen inte hanterar situationen på ett bra sätt.

Om varken banktjänstemannen eller kontorschefen går att prata med, fundera över hur ni ska byta bank.

ordain skrev:
Det finns ingen garanti att det är så. Kontraktsräntan är en ränta som tas ut på hela kreditramen (och normalt utgår den per år).

Att få tillbaka den om man slutplacerar lånet hos banken är något vissa kör med för att låsa in en kund, inget som är är inherent för kontraktsränta.
Verkar som om jag som vanligt var helt fel ute då....Men det är inget som alla banker använder sig av så vitt jag vet? Jag har byggkreditiv hos Nordea och vi har inget sånt...

Det stämmer. Jag hade heller ingen kontraktsränta (LF-bank).
Lagfart och pantbrev kostar ju, det är inte några pengar som banken får. Men den där "skatten" verkar mystisk, det finns väl ingen skatt man betalar på ett byggkreditiv.

jhenrikj skrev:
Verkar som om jag som vanligt var helt fel ute då....Men det är inget som alla banker använder sig av så vitt jag vet? Jag har byggkreditiv hos Nordea och vi har inget sånt...
Japp, kontraktsräntan ska inte vara några problem att slippa nuförtiden. Vi hade inte heller någon när vi byggde.

Det är väldigt dåligt att TS inte blev upplysta om kontraktsräntan, speciellt som det inte är så vanligt nuförtiden.

ordain skrev:

Vi bytte bank då de vägrade förhandla bort kontraktsräntan i samband med att vi skulle bygga hus. I den nya banken slapp vi alla avgifter men får betala 2000 kr om vi inte lägger bolånen i banken när kreditivet stängs. En lösning då är att man låter banken lägga upp lånet med helt rörlig ränta. Därefter vänder man sig till en annan bank om man inte är nöjd med de villkor som erbjuds. Hur som helst så sparade vi ca 8-tusen på den manövern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.