Har nyligen fått kanalen till öppna spisen gldgjuten av renommerad firma inom området. Klättrade upp och kollade kanalen idag av nyfikenhet och blev lite förvånad över hur icke täckande resultatet såg ut att vara. I mina ögon från vad jag sett andra utföra själva här på forumet så har det mer lagt sig som en heltäckande puts av kanalen, detta resultat känns mer sprött och man ser tom fogarna från originalskiktet av skorstenen. Ska det se ut såhär? Är det ett goskänt resultat för 15 000 efter ROT. Känns mer som en hemmapulare har vait i farten men jag är dålig på ämnet och frågar därför här.
Söker man på nätet så kommer denna och liknande bilder upp och det var väl mer såhär jag hade förväntat mig att resultatet skulle bli, se bildexempel nedan.
Har inte eldat efter gjutningen. Har inte heller sotat innan men får väl anta att dom borde ha gjort det innan dom började gjuta om det ska göras då dom ändå är en firma som jobbar med eldstäder och detta.Appendix skrev:
Håller med Matti att hela grejjen är att täta. Alltså fylla fogar och hål. Bättre drag i skorstenen om du inte lägger ett stort lager på teglet så att diametern minskar.
Så jag skulle inte vara orolig om jag var du.
Så jag skulle inte vara orolig om jag var du.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Många av de som har bilder ute har antagligen dragit själva och då kostar det ju inget att lägga tjockt........
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Rökgaser, luft e t c står helt stilla intill ett rörs, kanals etc innervägg.
(Gäller inte vätskor.)
Så hur strukturen på insidan är behäftat spelar ingen roll i det avseendet.
Flödet blir det samma, så länge inte kanalens area ändras, vid liknande eldning, samma tilluft o s v.
(Har konstaterat detta med micromanometer och prandeltrör vid injustering av FTX.)
(Gäller inte vätskor.)
Så hur strukturen på insidan är behäftat spelar ingen roll i det avseendet.
Flödet blir det samma, så länge inte kanalens area ändras, vid liknande eldning, samma tilluft o s v.
(Har konstaterat detta med micromanometer och prandeltrör vid injustering av FTX.)
Redigerat:
Som de innan sagt är det fogarna som ska tätas. Att dra med för liten svamp och bygga på med puts som bara minskar draget är inget man eftersträvar. Sota igenom bör man, men det är inte samma som att stenen blir röd och fin . Vill du ha det resultatet får du skicka ner fyra generationer sotarpojkar med svinto och amoniak i skorstenen
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 140 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 140 inlägg
Tycker det ser helt perfekt ut.Johannes_F1984 skrev:
Har nyligen fått kanalen till öppna spisen gldgjuten av renommerad firma inom området. Klättrade upp och kollade kanalen idag av nyfikenhet och blev lite förvånad över hur icke täckande resultatet såg ut att vara. I mina ögon från vad jag sett andra utföra själva här på forumet så har det mer lagt sig som en heltäckande puts av kanalen, detta resultat känns mer sprött och man ser tom fogarna från originalskiktet av skorstenen. Ska det se ut såhär? Är det ett goskänt resultat för 15 000 efter ROT. Känns mer som en hemmapulare har vait i farten men jag är dålig på ämnet och frågar därför här.