Har nyligen fått kanalen till öppna spisen gldgjuten av renommerad firma inom området. Klättrade upp och kollade kanalen idag av nyfikenhet och blev lite förvånad över hur icke täckande resultatet såg ut att vara. I mina ögon från vad jag sett andra utföra själva här på forumet så har det mer lagt sig som en heltäckande puts av kanalen, detta resultat känns mer sprött och man ser tom fogarna från originalskiktet av skorstenen. Ska det se ut såhär? Är det ett goskänt resultat för 15 000 efter ROT. Känns mer som en hemmapulare har vait i farten men jag är dålig på ämnet och frågar därför här.

• Insidan av en skorsten med ojämn yta och synliga fogar efter gjutning, visar bristfällig täckning av det nya skiktet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en skorstenkanal med grovt ytskikt och synliga fogar, resultat av gjutning till öppen spis.
    Skapa konto
  • Insidan av en skorsten efter glidgjutning, där ytan ser ojämn ut med synliga fogar från det ursprungliga lagret, vilket ifrågasätts i forumet.
    Skapa konto
  • Insidan av en murad skorsten där tegelfogarna är synliga och ytbeläggningen verkar ojämn och spröd.
    Skapa konto
Söker man på nätet så kommer denna och liknande bilder upp och det var väl mer såhär jag hade förväntat mig att resultatet skulle bli, se bildexempel nedan.

• Rektangulär rörkanal med vit beläggning inuti, sedd rakt framifrån i perspektiv som visar djup och textur.
    Skapa konto
  • Rektangulär kanal i betong med sliten yta, som liknar ett ventilationsschakt eller skorsten, sedd i perspektiv mot djupet.
    Skapa konto
  • Rakt skott inuti ett murat eller betongbelagt ventilationsschakt, med svagt ljus vid bortre änden.
    Skapa konto
  • Insidan av en smal, mörk kammare eller ett rör med ojämna väggar som sträcker sig bortåt i mörker, fotograferat i vertikal vy.
    Skapa konto
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Har du eldatefter gjutningen?

Ser mer ut så

Alternativt att man inte sotade precis innan gjutningen

Hela meningen med en glidgjutning är att täppa till eventuella hål och inte få en slät insida. Teglet står emot värmen. Så länge provtryckningen blir godkänt så spelar utseendet mindre roll

• Gilla
Utsliten och utdömd och 5 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Har du eldatefter gjutningen?

Ser mer ut så

Alternativt att man inte sotade precis innan gjutningen
Har inte eldat efter gjutningen. Har inte heller sotat innan men får väl anta att dom borde ha gjort det innan dom började gjuta om det ska göras då dom ändå är en firma som jobbar med eldstäder och detta.

• Gilla
  • Wow
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
Håller med Matti att hela grejjen är att täta. Alltså fylla fogar och hål. Bättre drag i skorstenen om du inte lägger ett stort lager på teglet så att diametern minskar.
Så jag skulle inte vara orolig om jag var du.

• Gilla
Lars Nilsson7006 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser bra ut. Helt normalt.

• Gilla
mackan78 och 2 till
  • Laddar…
Många av de som har bilder ute har antagligen dragit själva och då kostar det ju inget att lägga tjockt........

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Många av de som har bilder ute har antagligen dragit själva och då kostar det ju inget att lägga tjockt........
Lägger man för tjockt så kommer inte tomten ner där.

• Gilla
  • Haha
pether och 10 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Lägger man för tjockt så kommer inte tomten ner där.
Tomten kommer alltid ner i skorstenen.........😂

S Stefan1972 skrev:
Tomten kommer alltid ner i skorstenen.........😂
Jag tror tomten kommer igenom även om du gjuter igen skorstenen helt.

Rökgaser, luft e t c står helt stilla intill ett rörs, kanals etc innervägg.
(Gäller inte vätskor.)

Så hur strukturen på insidan är behäftat spelar ingen roll i det avseendet.
Flödet blir det samma, så länge inte kanalens area ändras, vid liknande eldning, samma tilluft o s v.

(Har konstaterat detta med micromanometer och prandeltrör vid injustering av FTX.)

Redigerat:
D
Som de innan sagt är det fogarna som ska tätas. Att dra med för liten svamp och bygga på med puts som bara minskar draget är inget man eftersträvar. Sota igenom bör man, men det är inte samma som att stenen blir röd och fin . Vill du ha det resultatet får du skicka ner fyra generationer sotarpojkar med svinto och amoniak i skorstenen

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Düsseldorff
Johannes_F1984 Johannes_F1984 skrev:
Har nyligen fått kanalen till öppna spisen gldgjuten av renommerad firma inom området. Klättrade upp och kollade kanalen idag av nyfikenhet och blev lite förvånad över hur icke täckande resultatet såg ut att vara. I mina ögon från vad jag sett andra utföra själva här på forumet så har det mer lagt sig som en heltäckande puts av kanalen, detta resultat känns mer sprött och man ser tom fogarna från originalskiktet av skorstenen. Ska det se ut såhär? Är det ett goskänt resultat för 15 000 efter ROT. Känns mer som en hemmapulare har vait i farten men jag är dålig på ämnet och frågar därför här.
Tycker det ser helt perfekt ut.

• Gilla
mackan78 och 1 till
  • Laddar…
Jag va så smart så jag smörjde ett spirorör med formolja och fyllde hela skorstenen med eldfast bruk och skruvade upp röret när det brunnit klart.
Sotarn var grymt impad.

• Gilla
Enki och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.