Hej,
Jag har fått ett problem med min Dacia Sandero Stepway och vill gärna ha fler råd.
Den 30 december tvättade jag bilen, körde den direkt in i garaget och reste sedan bort. Bilen stod still fram till 18 januari.
Garaget är kallgarage. När jag startade bilen nu var det ca +4 °C i garaget, men under tiden bilen stått har det varit perioder med rejäl kyla ute (ner mot –20 °C vissa nätter).
När jag skulle köra idag hände följande:
Tacksam för all input!
Jag har fått ett problem med min Dacia Sandero Stepway och vill gärna ha fler råd.
Den 30 december tvättade jag bilen, körde den direkt in i garaget och reste sedan bort. Bilen stod still fram till 18 januari.
Garaget är kallgarage. När jag startade bilen nu var det ca +4 °C i garaget, men under tiden bilen stått har det varit perioder med rejäl kyla ute (ner mot –20 °C vissa nätter).
När jag skulle köra idag hände följande:
- Bakhjulen låste sig direkt, det gick alltså inte att rulla iväg normalt
- Jag har inte kört i trafik alls, utan enbart på min garageuppfart
- Efter att ha kört försiktigt fram och tillbaka på uppfarten släppte ena bakhjulet
- Det andra bakhjulet verkar fortfarande ligga an / låsa
- Resultatet blev att ena bakhjulet slirar medan de andra tre rullar
- Flera varningslampor tändes (broms / ABS / ESP)
- Jag drog inte åt handbromsen när bilen ställdes in, utan körde bara in i garaget och stängde av.
- Är detta ett vanligt problem på Sandero/Stepway?
- Räcker det oftast med att plocka isär och rengöra bromsarna?
- Eller slutar det ofta med byte av bromsbackar/fjädrar?
- Är bärgning att föredra även om verkstaden ligger nära?
Tacksam för all input!
Om det varit kallt under natten finns möjligheten att det är fruset och inte hunnit tina trots att det blivit plusgrader nu. Det kan hjälpa att ställa en värmefläkt som blåser mot bromsskölden inifrån och låta den stå någon halvtimme eller så.
Ditt första försök att försöka köra framåt och bakåt på uppfarten är helt rätt. Du kan gott försöka starta med ett ryck också.
Om ett hjul är låst och inte alls snurrar skulle inte jag köra den till verkstad om det var mer än något tiotal meter dit.
Är problemet att det frusit räcker det säkert att bilen får stå varmt och torka för att det skall bli bra.
Ditt första försök att försöka köra framåt och bakåt på uppfarten är helt rätt. Du kan gott försöka starta med ett ryck också.
Om ett hjul är låst och inte alls snurrar skulle inte jag köra den till verkstad om det var mer än något tiotal meter dit.
Är problemet att det frusit räcker det säkert att bilen får stå varmt och torka för att det skall bli bra.
Eftersom det oftast är plusgrader i garaget (utom när det varit mer än minus tio) har jag svårt att tro att det är fruset. Jag lyckades knöggla ur bilen ur garaget och körde fram och tillbaka på uppfarten. Då släppte ett av hjulen, men det andra låser sig.A Avemo skrev:Om det varit kallt under natten finns möjligheten att det är fruset och inte hunnit tina trots att det blivit plusgrader nu. Det kan hjälpa att ställa en värmefläkt som blåser mot bromsskölden inifrån och låta den stå någon halvtimme eller så.
Ditt första försök att försöka köra framåt och bakåt på uppfarten är helt rätt. Du kan gott försöka starta med ett ryck också.
Om ett hjul är låst och inte alls snurrar skulle inte jag köra den till verkstad om det var mer än något tiotal meter dit.
Är problemet att det frusit räcker det säkert att bilen får stå varmt och torka för att det skall bli bra.
Bästa svaret
Stort tack för tipset med släggan! Grannen gick loss med sin slägga och hjulen snurrar nu normalt. Borde jag ändå gå till verkstad?Intet skrev:
Bilden till vänster visar hur det såg ut efter att grannen slagit med slägga. Efter att jag körde kanske 30 meter slocknade alla lampor och då såg det ut som bilden till höger.
Vad bör jag göra nu?
Jag hade mest varit lite vaksam, känt så att fälg (bromsar) inte blir varma. Annars är det nog bara att köra på och se till att bromsa hårt ett par gånger så att du verkligen skalar bort eventuell rost i bromsarna.L Lilla Yk skrev:Stort tack för tipset med släggan! Grannen gick loss med sin slägga och hjulen snurrar nu normalt. Borde jag ändå gå till verkstad?
Bilden till vänster visar hur det såg ut efter att grannen slagit med slägga. Efter att jag körde kanske 30 meter slocknade alla lampor och då såg det ut som bilden till höger.
Vad bör jag göra nu?
Dett är ganska vanligt fenomen på trumbromsade bilar efter ett längre stillastående i fuktig miljö.
En tjejkompis kollade på en Passat och jag var med som teknisk rådgivare. När vi skulle provköra var båda bakhjulen låsta. Säljaren gav till slut upp och gav bort bilen. Då tog jag fram släggan och så körde hon glatt därifrån. Kan tilläggas att det går lika bra med ett sjyst järnrör😁.
Som nämnts behöver du inte göra något annat än att bromsa hårt några gånger samt lyssna när du kör med öppen dörr efter missljud.
En tjejkompis kollade på en Passat och jag var med som teknisk rådgivare. När vi skulle provköra var båda bakhjulen låsta. Säljaren gav till slut upp och gav bort bilen. Då tog jag fram släggan och så körde hon glatt därifrån. Kan tilläggas att det går lika bra med ett sjyst järnrör😁.
Som nämnts behöver du inte göra något annat än att bromsa hårt några gånger samt lyssna när du kör med öppen dörr efter missljud.
Kör försiktigt en kort sträcka och känn att bromsarna tar ordentligt och känns normala. Troligen är allt ok och bara att köra. En gång när jag råkade ut för samma problem gick bromsbackarna sönder när jag körde loss dem. När jag sedan körde kändes bromspedalen lite konstig och efter en stund slutade bromsarna helt att fungera. Det kan hända. Jag tror att det är ovanligt, men ta det lugnt i början.
Klicka här för att svara



