Hej,

Jag har fått ett problem med min Dacia Sandero Stepway och vill gärna ha fler råd.

Den 30 december tvättade jag bilen, körde den direkt in i garaget och reste sedan bort. Bilen stod still fram till 18 januari.

Garaget är kallgarage. När jag startade bilen nu var det ca +4 °C i garaget, men under tiden bilen stått har det varit perioder med rejäl kyla ute (ner mot –20 °C vissa nätter).

När jag skulle köra idag hände följande:
  • Bakhjulen låste sig direkt, det gick alltså inte att rulla iväg normalt
  • Jag har inte kört i trafik alls, utan enbart på min garageuppfart
  • Efter att ha kört försiktigt fram och tillbaka på uppfarten släppte ena bakhjulet
  • Det andra bakhjulet verkar fortfarande ligga an / låsa
  • Resultatet blev att ena bakhjulet slirar medan de andra tre rullar
  • Flera varningslampor tändes (broms / ABS / ESP)
Viktigt:
  • Jag drog inte åt handbromsen när bilen ställdes in, utan körde bara in i garaget och stängde av.
Min misstanke är att det handlar om bakre trumbromsar som frusit fast och därefter börjat kärva/rosta, men jag vill gärna höra era åsikter:
  • Är detta ett vanligt problem på Sandero/Stepway?
  • Räcker det oftast med att plocka isär och rengöra bromsarna?
  • Eller slutar det ofta med byte av bromsbackar/fjädrar?
  • Är bärgning att föredra även om verkstaden ligger nära?
Jag bifogar även bild på instrumentbrädan med de varningslampor som lyser.

Tacksam för all input!
 
  • Instrumentbräda på Dacia Sandero Stepway med lysande varningslampor för broms, ABS och ESP.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det varit kallt under natten finns möjligheten att det är fruset och inte hunnit tina trots att det blivit plusgrader nu. Det kan hjälpa att ställa en värmefläkt som blåser mot bromsskölden inifrån och låta den stå någon halvtimme eller så.

Ditt första försök att försöka köra framåt och bakåt på uppfarten är helt rätt. Du kan gott försöka starta med ett ryck också.

Om ett hjul är låst och inte alls snurrar skulle inte jag köra den till verkstad om det var mer än något tiotal meter dit.

Är problemet att det frusit räcker det säkert att bilen får stå varmt och torka för att det skall bli bra.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det varit kallt under natten finns möjligheten att det är fruset och inte hunnit tina trots att det blivit plusgrader nu. Det kan hjälpa att ställa en värmefläkt som blåser mot bromsskölden inifrån och låta den stå någon halvtimme eller så.

Ditt första försök att försöka köra framåt och bakåt på uppfarten är helt rätt. Du kan gott försöka starta med ett ryck också.

Om ett hjul är låst och inte alls snurrar skulle inte jag köra den till verkstad om det var mer än något tiotal meter dit.

Är problemet att det frusit räcker det säkert att bilen får stå varmt och torka för att det skall bli bra.
Eftersom det oftast är plusgrader i garaget (utom när det varit mer än minus tio) har jag svårt att tro att det är fruset. Jag lyckades knöggla ur bilen ur garaget och körde fram och tillbaka på uppfarten. Då släppte ett av hjulen, men det andra låser sig.
 
Jag tror mer på rost.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
Kryp under bilen, lägg en träbit på trumman o sen ett smäll med hammare på träbiten.
Se till att bilen står plant!
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Magnus E K
Kan man inte (kryp-) köra på tre hjul och binda fast en skateboard (eller liknande) under det fjärde?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…

Bästa svaret

useless useless skrev:
Jag tror mer på rost.
Jag med.
Men eftersom det är trumbromsar, är det ju bara att gå låss med en slägga på fälgen, om det är plåtfälgar. Då brukar fromsarna lossa.
Är det lättmetallfälg så ta bort den och slå på bromstrumman direkt.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag med.
Men eftersom det är trumbromsar, är det ju bara att gå låss med en slägga på fälgen, om det är plåtfälgar. Då brukar fromsarna lossa.
Är det lättmetallfälg så ta bort den och slå på bromstrumman direkt.
Stort tack för tipset med släggan! Grannen gick loss med sin slägga och hjulen snurrar nu normalt. Borde jag ändå gå till verkstad?

Bilden till vänster visar hur det såg ut efter att grannen slagit med slägga. Efter att jag körde kanske 30 meter slocknade alla lampor och då såg det ut som bilden till höger.

Vad bör jag göra nu?
 
  • Instrumentpanel med röd belysning, varvräknare till vänster och hastighetsmätare till höger, belysning av symboler synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instrumentbräda i bil med hastighetsmätare, varvräknare och temperaturdisplay; belysning visar minus 3 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lilla Yk skrev:
Stort tack för tipset med släggan! Grannen gick loss med sin slägga och hjulen snurrar nu normalt. Borde jag ändå gå till verkstad?

Bilden till vänster visar hur det såg ut efter att grannen slagit med slägga. Efter att jag körde kanske 30 meter slocknade alla lampor och då såg det ut som bilden till höger.

Vad bör jag göra nu?
Jag hade mest varit lite vaksam, känt så att fälg (bromsar) inte blir varma. Annars är det nog bara att köra på och se till att bromsa hårt ett par gånger så att du verkligen skalar bort eventuell rost i bromsarna.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Dett är ganska vanligt fenomen på trumbromsade bilar efter ett längre stillastående i fuktig miljö.

En tjejkompis kollade på en Passat och jag var med som teknisk rådgivare. När vi skulle provköra var båda bakhjulen låsta. Säljaren gav till slut upp och gav bort bilen. Då tog jag fram släggan och så körde hon glatt därifrån. Kan tilläggas att det går lika bra med ett sjyst järnrör😁.

Som nämnts behöver du inte göra något annat än att bromsa hårt några gånger samt lyssna när du kör med öppen dörr efter missljud.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Kör försiktigt en kort sträcka och känn att bromsarna tar ordentligt och känns normala. Troligen är allt ok och bara att köra. En gång när jag råkade ut för samma problem gick bromsbackarna sönder när jag körde loss dem. När jag sedan körde kändes bromspedalen lite konstig och efter en stund slutade bromsarna helt att fungera. Det kan hända. Jag tror att det är ovanligt, men ta det lugnt i början.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.