41 763 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Det har faktiskt redan hänt en gång. På 1920-talet ansågs rosa vara en pojkfärg och ljusblå en flickfärg. 20 år senare hade det ändrats till det vi har idag.P pmd skrev:
Nu misstänker jag att det här är något av en faktoid, och att kopplingen mellan färg och kön var rätt svag då, men lite kul är det ändå. Och det är inte så uppenbart som vissa låtsas nu heller. Få hävdar exempelvis att en Elsa-klänning är för grabbig för att den är blå.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Min uppfattning är att vi som samhälle är överens om att vi inte ska särbehandla folk baserad på kön. Sen finns det en liten grupp på vänsterkanten som vill försöka ställa vissa av de orättvisor som de har valt ut (men inte andra!) till rätta genom att staten kliver in och kvoterar via lag och rättsapparaten. Men de är en politisk ytterkant och saknar stöd i samhället i stort.P pmd skrev:
Att det sen sker diskriminering och att det finns historiska, kulturella och även biologiska skäl till orättvisor är en verklighet. Men livet är inte rättvist och utopia finns inte bakom nästa politiska beslut. Det där vet vi. Vi får helt enkelt försöka kämpa med oss själva varje dag och göra vårt samhälle lite bättre.
(Jag vet, jag låter som en liberaldemokrat som predikar sitt i grund och botten kristna idéarv. Men jag känner verkligen inte till någon annan bas som kan bygga fungerande och stabila samhällen. Våra naturliga tribalistiska krigsherresamhällen känns inte lockande för mig.)
Jag tycker också både Nötegårdsgubben och Claes har generellt sett har sunda åsikter, vi skulle nog vara ganska överens om målet men inte vägen dit. Men om de är överens med dig i det du skriver, så tar jag tillbaka det förstnämnda.Johan1975z skrev:
Pff, var du inte med på 70-talet? Min bror hade en rosa plyschdräkt, jag en ljusblå. Om det är bebisars färgschema du pratar om är jag övertygad om att bebisen inte bryr sig det minsta.P pmd skrev:
Ja, jag ber lite (men bara lite) om ursäkt för min kuggfråga.Nötegårdsgubben skrev:
Rött var en kunglig färg på den tiden då färger enbart framställdes med hantverk ur naturmaterial. Det var mycket dyrt att utvinna röd färg så det blev en exklusiv färg. Rosa fick högreståndsmän som inte var kungar använda ("svagrött"), men jag minns inte varför blått ansågs vara en kvinnlig färg.
Kopplingen tycks vara starkare i USA än här i Sverige, men det är väl bara en tidsfråga innan vi har kommit "ifatt" USA även på denna punkt.
Jag undrar hur länge det dröjer innan "gender reveal parties" blir populära i Sverige.
Redigerat:
Jag tror att det finns många sm uppriktigt tycker så, men om man inte är helt uppmärksam på fenomenet strukturell könsdiskriminering så missar man nog en del.Claes Sörmland skrev:
Sen finns det förmodligen rätt många för vilket det är en läpparnas bekännelse.
Jag förespråkar inte kvotering eller lagstiftning av annat slag för att minska problemet. I princip är jag emot offentligt subventionerade daghem och lagstiftning om vilken av föräldrarna som ska vara barnledig. Däremot är jag för statlig subventionerad barnledighet.Att det sen sker diskriminering och att det finns historiska, kulturella och även biologiska skäl till orättvisor är en verklighet. Men livet är inte rättvist och utopia finns inte bakom nästa politiska beslut. Det där vet vi. Vi får helt enkelt försöka kämpa med oss själva varje dag och göra vårt samhälle lite bättre.
Det kommer att ta lång tid att uppnå jämställdhet, och jag tror att skolan och ungdomsidrotten har nyckelroller att spela. Om man inte delar upp barnidrott i pojkidrott och flickidrott, t.ex., så tror jag att man motverkar en dålig utveckling.
Vi har ju inte längre könsuppdelning i skolan, vilket jag tycker är en förbättring mot förr.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Nu vill magda-sozzen förstöra för oss med kapitalinkomst. Så då blir det mer jämställd på kapitalinkomstsidan.
Fyfan säger jag.
Fyfan säger jag.
Enligt henne skulle vi lika gärna kunna vara anställda på storkonsultbolag. Det hon missar är all den innovation vi kan göra tack vare vårt eget bolag. Så trött på denna förlegade gammal sozzesyn om entreprenörer och innovation.
Men du är ju egen företagare? Måste väl kunna gå att göra nått annat med pengarna utan att ta ut det som lön?AndersMalmgren skrev:
Nu vill magda-sozzen förstöra för oss med kapitalinkomst. Så då blir det mer jämställd på kapitalinkomstsidan.
Fyfan säger jag.
Enligt henne skulle vi lika gärna kunna vara anställda på storkonsultbolag. Det hon missar är all den innovation vi kan göra tack vare vårt eget bolag. Så trött på denna förlegade gammal sozzesyn om entreprenörer och innovation.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Ja kapitalinkomst de vill försämra 3:12 samt även kapitalinkomst kommer drabbas av miljonärsskatten.Johan1975z skrev:
Men peppar, peppar tror jag inte förslaget kommer gå genom det är mer valfläsk till sina kommunistiskt lagda väljarbas
Jag för min del tycker att kapitalinkomst borde beskattas enligt samma progressiva skala som arbetsinkomst. Alla inkomster enligt samma skala efter avdrag för omkostnader.
Då skulle inte längre den som arbetar hårt och mycket och tjänar hyggliga pengar på det diskrimineras i jämförelse med någon som bara låter sina pengar arbeta. Det skulle motivera fler att arbeta hårt och mycket. Jag ser bara en väg ur krisen och det är att arbeta och producera.
Då skulle inte längre den som arbetar hårt och mycket och tjänar hyggliga pengar på det diskrimineras i jämförelse med någon som bara låter sina pengar arbeta. Det skulle motivera fler att arbeta hårt och mycket. Jag ser bara en väg ur krisen och det är att arbeta och producera.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Kapitalinkomst är också utdelning men det kanske du inte visste?H heimlaga skrev:Jag för min del tycker att kapitalinkomst borde beskattas enligt samma progressiva skala som arbetsinkomst. Alla inkomster enligt samma skala efter avdrag för omkostnader.
Utdelning på en investering. Liksom arbete. Tid är pengar och pengar är tid och de båda sorternas investeringar ger båda samma slags utdelning och borde enligt mig beskattas enligt samma skattesats.