Jag saknar en del fakta i undersökningen. Är det män eller de som identifierar sig som män som äger marken?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Box of rain och 16 till
  • Laddar…
P
Ifylld satirisk "lättkränkthetsrapport" med markerade svarsalternativ och handskriven kommentar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
bime och 22 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
[bild]
:crysmile::crysmile::heart:

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
För att inte tala om adelns fideikommisser där där äldste sonen ärver hela godset... vill minnas att adeln fortfarande äger ca hälften av Skånes jordbruksmark.
Vi hade iofs en fideikomiss i släkten om en gård som gick i arv endast på spinnsidan efter beslut av Karl XI. Gården såldes till slut av min farmor på 70-talet.

Hur många undersökningar kan man göra som visar att kvinnan äger mindre än mannen, tjänar mindre än mannen eller har mindre bilar än mannen.

Hur många döttrar väljer att ta över bondgården när föräldrarna går bort?
Hur många kvinnor är intresserade av att köpa skog och jobba i skogen?

När kommer vi till undersökningen att antalet män är fler inom svets, bilmekaniker eller maskinoperatörer? Kvinnor har väl samma möjlighet att välja dessa yrken som vård och barnskötare och på det sättet kanske höja sin lön. Varför måste det bara vara jämställt på VD-nivå för?

Är rätt less på jämförandet mellan kvinnor och män, vi är olika med olika intressen och så kommer det alltid att vara.
Den dagen jag ser lika många kvinnor som drar igång och avslutar ett altanbygge som antalet män så är vi jämställda.

• Gilla
  • Älska
Box of rain och 13 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Hur många undersökningar kan man göra som visar att kvinnan äger mindre än mannen, tjänar mindre än mannen eller har mindre bilar än mannen.

Hur många döttrar väljer att ta över bondgården när föräldrarna går bort?
Hur många kvinnor är intresserade av att köpa skog och jobba i skogen?

När kommer vi till undersökningen att antalet män är fler inom svets, bilmekaniker eller maskinoperatörer? Kvinnor har väl samma möjlighet att välja dessa yrken som vård och barnskötare och på det sättet kanske höja sin lön. Varför måste det bara vara jämställt på VD-nivå för?

Är rätt less på jämförandet mellan kvinnor och män, vi är olika med olika intressen och så kommer det alltid att vara.
Den dagen jag ser lika många kvinnor som drar igång och avslutar ett altanbygge som antalet män så är vi jämställda.
Och jag är undantaget som bekräftar regeln (utom det faktumet att jag har ett alldeles fruktansvärt onödigt stort utbud i garderoben vad det gäller skor, kläder och handväskor) då jag har typiskt manliga intressen, yrke och är den i hushållet som tar hand om alla de fysiskt krävande uppgifterna..

Däremot så talar min erfarenhet om att jag måste vara MINST dubbelt så bra som en man på mitt yrke för att jag ska få samma respekt och värderas lika.. sorgligt men sant :confused:

• Gilla
GreenYoda och 16 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Däremot så talar min erfarenhet om att jag måste vara MINST dubbelt så bra som en man på mitt yrke för att jag ska få samma respekt och värderas lika.. sorgligt men sant :confused:
Du får väl baka nåt gott, hänga upp snygga gardiner i verkstan eller göra nåt annat kvinnligt så ska du se att du får respekt.

Obs: Ironi...

• Haha
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får väl baka nåt gott, hänga upp snygga gardiner i verkstan eller göra nåt annat kvinnligt så ska du se att du får respekt.

Obs: Ironi...
Ja.. baka kan jag också!

Jag kanske är kvinna trots allt :crysmile:

Edit: likabra jag sadlar om och blir florist på en gång :p

• Haha
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du är modig du... :crysmile:

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Och jag är undantaget som bekräftar regeln (utom det faktumet att jag har ett alldeles fruktansvärt onödigt stort utbud i garderoben vad det gäller skor, kläder och handväskor) då jag har typiskt manliga intressen, yrke och är den i hushållet som tar hand om alla de fysiskt krävande uppgifterna..

Dig är jag förtjust i på avstånd då du som kvinna är stolt över det du kan och gör, samt att offerkoftan nog inte ingår i din garderob.

Fast jag är en gammal gubbe;) så har jag aldrig haft åsikter om vilket kön som är bäst lämpat för yrken där fysiken inte sätter hinder.
Den duktigaste sjuksköterska jag stött på hette Steff och var i allra högsta grad en man, för drygt 25 år sedan.

Den duktigaste grävmaskinist jag jobbat med var tjej och 20 år gammal när vi började kampera ihop, hon köpte dessutom hus innan hon fyllt 21 efter endast 4 månaders anställning med stadig inkomst. Kaxigt!

Den duktigaste och mest kompetenta i vår kommun inom IT i skolan är en kvinna, tillika min fru, som jag är mäkta stolt över:love:

• Gilla
ylven och 12 till
  • Laddar…
För övrigt gör ju modern genteknik att män är totalt onödiga, så en 4-5 generationer bort kommer vi (män) vara bortrationaliserade, och då kommer kvinnor äga 100% av all mark.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Dig är jag förtjust i på avstånd då du som kvinna är stolt över det du kan och gör, samt att offerkoftan nog inte ingår i din garderob.

Fast jag är en gammal gubbe;) så har jag aldrig haft åsikter om vilket kön som är bäst lämpat för yrken där fysiken inte sätter hinder.
Den duktigaste sjuksköterska jag stött på hette Steff och var i allra högsta grad en man, för drygt 25 år sedan.

Den duktigaste grävmaskinist jag jobbat med var tjej och 20 år gammal när vi började kampera ihop, hon köpte dessutom hus innan hon fyllt 21 efter endast 4 månaders anställning med stadig inkomst. Kaxigt!

Den duktigaste och mest kompetenta i vår kommun inom IT i skolan är en kvinna, tillika min fru, som jag är mäkta stolt över:love:
Nä.. inga offerkoftor här inte :)

Nä, vem som är mest lämpad för ett yrke har inte med kön att göra, det har med personen att göra :D

Härligt med en man som är så stolt över sin fru :heart:

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För övrigt gör ju modern genteknik att män är totalt onödiga, så en 4-5 generationer bort kommer vi (män) vara bortrationaliserade, och då kommer kvinnor äga 100% av all mark.
Nejdå, det finns fortfarande åtminstone två saker jag behöver en man för ;):geek:

• Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:

Kul att höra Då har vi en kvinna i raden av 100 män. Givetvis finns det undantag men de är tyvärr för få.
Pratas ofta om att det behövs fler män inom vård men sällan att det behövs mer kvinnor inom maskin och liknande.
Så fort det pratas om kvinnor inom bygg eller något så handlar det om att de blivit kränkta eller mobbade. Kan säga att kvinnliga arbetsplatser inte är ett spår bättre om det kommer in män i deras revir.

• Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nejdå, det finns fortfarande åtminstone två saker jag behöver en man för ;):geek:
Intressant, lyckades du komma på 2?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.