Jag fick min Luba 2 3000X för ca 2 månader.
95% av problemen jag hört förstår jag inte alls så som kartor som flyttar sig, att den går utanför linjer. Min tomt är en sjukt komplex sjötomt med stora 100+år gamla träd med massiva trädkronor, 15m variation i markhöjd osv osv. Man måste helt enkelt anpassa sig efter sin situation, så i mitt fall var det ingen tvekan att jag måste ha antennen högst upp i nocken på taket vilket då också innebär att jag har typ 340grader täckning. Inte sett minsta tecken på att den tappar bort sig.
I och med vart antennen skulle sitta körde jag också på deras original antennfäste, så den inte kan svaja 1 millimeter.

Några problem är relevanta, ja den tappar Wifi, men jag inte heller satt upp en Wifi-antenn utomhus, men 4G funkar klockrent och mina "rewards points" från köpet kommer räcka till förnyelse kommande 2 år.

Ja, i närmare 40° lutning kommer det blir märken i gräset, speciellt om det växer dåligt redan innan. Anpassa genom att göra en separat zon så den så långt som möjligt så den inte kör i sidled och inte behöver svänga i lutningen.

Ja den gör en ring precis framför laddstationen, tog 200kr och 2 timmar att fixa genom att gräva ned lite stenplattor vid laddaren och direkt framför, detta löste även problemet att den ibland kan få lite dålig kontakt med "laddstiften" som kan hända om underlaget inte är jämnt.

Nej självklart blir det inte en mulch funktion på små rakblad, men kan jag slippa 90% av klippningen är jag supernöjd. Jag körde vårklippet med åkgräsklipparen därefter har Luba löst resten.

Stöldskydd är för mig inte superrelevant då jag har kameror både vi infart och väl inne på tomten.

Livslängd får vi se längre fram :)

• Gilla
Ph89 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det här gänget i kommentarerna verkar ha problem med batteri och drivmotor och på det usel service, i filmen talas det även om tapp av wifi.

För mig är livslängden rätt avgörande, en maskin för 35 papp bör ju hålla i 10 år om det ska vara intressant

[media]
Lite inputt om Luba 2 ägaren i USA
Problemet han har med att klipparen får spel och inte vet status på batteri (dör ibland)
Varför lämnas den inte på service och få det lagat 🙄

Den tappar WiFi kontakten .
Japp , den är faktiskt lite stenålder , har svårt att byta till ny access punkt om man har flera WiFi repeters .
Man får handla en utomhus accesspunkt med sitt eget SSID .
Man behöver ej konstant WiFi för att klippa gräset , dock bra om man vill ha översikt på vad klipparen gör .
Funkar även med 4G .

Han får felmeddelanden om att en klippdiskmotor har problem .
Man måste rengöra undertill från ev lååångt gräs som trasslat in sig i / runt klippdisk / ar .
Men då klipper man för sällan om det finns lååångt gräs undertill .
Årets modeller har löst detta med en snillrik konstruktion .

Han hade problem med höjdjusteringen (klipphöjden)
Man måste även rengöra mellan chassi / knivskydden , det samlas gräs där (konstigt för en gräsklippare) 😉
Årets modeller har en bättre design .

Skruvar till knivbladen nednötta .
Tror inte man ska klippa rötter / sten / jord med en gräsklippare .

Ränder i gräsmattan efter klipparen vill ladda batteriet / förflytta sig till annan klippzon .
Går att välja vilken väg den ska ta , längst ytterkanten eller kortaste väg .

Problemet han fick med att appen vägrade kommunicera med klipparen .
Aldrig hört om detta fel i Sverige . Hur sköter han om sin lur , starta om den ibland kanske .
Ålder på hans lur (taskigt med minne i telefonen)

Ang max klippzon för de olika modellerna .
Den ritar upp en karta i sitt minne (GPS koordinater) så möjligtvis en kostbar del på klipparen 🤔

Redigerat:
Tomture61
Kollade videon där han byter klippdiskar ,1.000 hour maintenence .

Höjdjuseringen av klippdiskar är det fortfarande fel på .
Troligtvis är en höjdsensor i klipparen defekt (djupt in i klipparen)
Ovanligt fel här i Sverige , sett 2 möjliga kandidater .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ovanligt fel här i Sverige , sett 2 möjliga kandidater .
Jobbar du med dessa maskiner?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tomture61
Jobbar du med dessa maskiner?
Nope , enbart mycket intresserad av vad man klipper gräset med + ägt Luba 1 och Luba 2 X sedan Maj 2023 .
Hämtar information från FB grupper och Youtube plus egna iakttagelser .

• Gilla
Trickelina
  • Laddar…
Har en Asus RT 2900 router som inte riktigt täcker den del jag vill klippa. Hur löser jag det då Luba har svårt att skifta till annan accesspunkt enligt tidigare inlägg här.
Finns det någon bra utomhusantenn som funkar med routern? Än hellre två för större spridning.
Karta visar WiFi-täckning med färgområde från rött till grönt runt byggnader och vägar, markerat av en serie blå punkter och linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en Asus RT 2900 router som inte riktigt täcker den del jag vill klippa. Hur löser jag det då Luba har svårt att skifta till annan accesspunkt enligt tidigare inlägg här.
Finns det någon bra utomhusantenn som funkar med routern? Än hellre två för större spridning.
[bild]
Den behöver inte wifi för att klippa där.
Det enda man tappar när den saknar uppkoppling via wifi eller 4g är liveupdatering i appen. Sitter du inte och kollar på den köra fram och tillbaka på kartan i appen så märker du troligtvis inte ens att den tappar uppkoppling vissa delar av gräsmattan. Klipper gör den ändå och kartan uppdateras med det område den klippt på kartan när den kopplar upp igen.

Dennan4 Dennan4 skrev:
Den behöver inte wifi för att klippa där.
Det enda man tappar när den saknar uppkoppling via wifi eller 4g är liveupdatering i appen. Sitter du inte och kollar på den köra fram och tillbaka på kartan i appen så märker du troligtvis inte ens att den tappar uppkoppling vissa delar av gräsmattan. Klipper gör den ändå och kartan uppdateras med det område den klippt på kartan när den kopplar upp igen.
Ja givetvis, missade ordet inte i inlägget ovan…
Det blir med största sannolikhet ett köp, efter 20 år med handjagaren som tar 4h tre gånger på två veckor eller åkgräsklipparen som tar ungefär halva tiden så är det inte lika givande längre.Bägge maskinerna står dessutom inför en uppdatering då de snart är 20 år gamla.
Skulle tro att åkgräsklipparen gjort ca 1400-1600 h så den är ju avskriven 😜

Om luban är jämförbar med handjagaren så kommer den att göra ca 1500h på tio år.

I de dedikerade grupperna på FB så är det många som har problem med att roboten plötsligt tappar bort sig och klipper på fel ställen eller inte alls. Även att den random stannar trots att det inte finns något hinder.

Min oro till hur den ska fungera bra eller inte blir inte bättre av att läsa dessa inlägg…

Våra ca 5000m2 gräsyta innehåller 9 byggnader, 20 stora träd och än fler buskar och rabatter med och utan kantlist, stenmurar och grusgångar.
Med det vill jag inte att det irrar iväg på fel spår eller inte kan följa gränser med precision.

Wi-Fi är ju hyfsat på tomten även ut i kanterna, medan de mobila 4G näten här är svaga typ en pinne av fyra på en modern iPhone eller Samsung. Detta trots en öppen yta med fri sikt 360 grader.

Oroar jag mig i onödan, beror alla problem på skit bakom spakarna?

Tomture61
I de dedikerade grupperna på FB så är det många som har problem med att roboten plötsligt tappar bort sig och klipper på fel ställen eller inte alls. Även att den random stannar trots att det inte finns något hinder.

Min oro till hur den ska fungera bra eller inte blir inte bättre av att läsa dessa inlägg…

Våra ca 5000m2 gräsyta innehåller 9 byggnader, 20 stora träd och än fler buskar och rabatter med och utan kantlist, stenmurar och grusgångar.
Med det vill jag inte att det irrar iväg på fel spår eller inte kan följa gränser med precision.

Wi-Fi är ju hyfsat på tomten även ut i kanterna, medan de mobila 4G näten här är svaga typ en pinne av fyra på en modern iPhone eller Samsung. Detta trots en öppen yta med fri sikt 360 grader.

Oroar jag mig i onödan, beror alla problem på skit bakom spakarna?
Har varit med i den större FB gruppen sen start 2023 som handlar om Mammotions klippare.
Knepiga är att det du räknar upp (felen) ej förekomm förens detta år .
Det får en att fundera på skickligheten att förstå produkten.
GNSS störningar från Ryssland är ett svepskäl till 95% .
Detta iom att ett serviceföretag på Gotland intygar att kunder på södra Gotland ej har ngr problem med orienteringen av sina klippare.
Så skit bakom spakarna definitivt.
Har själv klippt gräsmattan sedan Maj 2023 med 2 olika Mammotion klippare, Luba 1 5000 och denna säsong Luba 2 X .
Tror en viktig sak med klipparna är omstart ibland tex vid uppgradering.

Jag har haft min i ganska exakt ett år nu, och de flesta problemen är användarfel t.ex. att placera RTKn på ett mindre lämpligt ställe (jag var lite lat när jag satte upp min första gången, efter omplacering är dom problemen borta).
Dock har det hänt typ två gånger att positionen helst plötsligt blir fel men då har det varit i samband med att jag gjort diverse ändringar i kartan men då har det löst sig med omstart.
Och vid ett tillfälle för några veckor sedan började den larma för dålig positioneringsstatus med någon minuts mellanrum (då stannar den) och det löste sig också med en omstart.
Annars gör den sitt jobb, t.o.m. en av grannarna som haft Automower i många år är imponerad av klippresultatet och då var min gräsmatta ganska skogsliknande innan.
Sedan är inte appen direkt perfekt men överlag ganska ok, tips är att använda engelska som språk då översättningen till svenska är allt annat än lyckad.

• Gilla
Åke Johan
  • Laddar…
Farstatjej90
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mammotion är inte ett företag som funnits i 30 år på klipparmarknaden .
Men tycker årets Luba 2 är mycket bra byggd .
Kollat på videos från Australien där experter jämför olika årsmodeller av Luba .
(under skalet)
När det gäller slinglös teknik så var Mammotion först ut på marknaden så de har ett försprång .
Priset för en klippare från Mammotion är svårt att slå .
Sen kan man ha olika syn på att köpa Kina tillverkat .
Men min erfarenhet sedan Maj 2023 👍👍👍
Tycker också min Luba är bra. Sen när man handlar saker som har mikrofon och kamera från Kina får man ju ta del av Nalle Puh-subventionen alltså det blir mycket billigare för dom vill trycka ut sånt här överallt...

I skrivande stund "väller" det in nya inlägg angående problem på FB.

Saknar respons där från tillverkaren eller dess representant i Sverige, för är det som beskrivs korrekt så är det ju ganska allvarligt för förtroendet mot produkten.

Som ännu icke troende så blir ju skepsisen inte direkt botad tyvärr..
35 tusen är ju ändå en summa som man inte vill kasta bort hur som helst.

Tomture61
I skrivande stund "väller" det in nya inlägg angående problem på FB.

Saknar respons där från tillverkaren eller dess representant i Sverige, för är det som beskrivs korrekt så är det ju ganska allvarligt för förtroendet mot produkten.

Som ännu icke troende så blir ju skepsisen inte direkt botad tyvärr..
35 tusen är ju ändå en summa som man inte vill kasta bort hur som helst.
Läs inlägg #56

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.