Dennan4 Dennan4 skrev:
Ja 2 X är betydligt bättre här än Luba 1 var, som bara reagerade om det påverkade frontbumpern egentligen. Men tycker kameran reagerar mer på saker som är lite högre upp som den hade kunnat strunta i och ibland missar saker i höjd som kan haka i vid sidorna av klipparen.
P Pligg85 skrev:
Men just i mappningen när man ska göra om kartan. Hade tyckt det vore okej om man man fick en varning direkt och sen påvisade ett streck intill nuvarande gräns.

Men när man kör en sträcka och appen bara anger felkod på för stor yta och man får börja om är irriterande.

Så vet man inte om den är 1kvm för stor eller 50-100 kvm för stor.

I klippläget är det ju angivet med tiden sen när man lyckats utöka sina kvm
Gör flera områden, så slipper du göra om hela arbetet. Har du ett på 2000 och ett på 1500 så kan du spara båda, däremot kanske den protesterar om du lägger in båda i samma klippning, men du kan ju köra dem varannan gång.

engs
Ramlade över denna länk. Reparationsmanual. Kan väl vara bra att ha om det börjar strula efter garantitiden etc.
Sitter på mobil så har inte detaljstuderat hur bra den är.

Står 2023 så vet inte hit stor skillnaden är mot senaste ver men gissar det mesta är identiskt.

https://archive.org/details/Mammotion-Repair-SOP-Luba2-Yuka

• Gilla
Keld och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
engs engs skrev:
Ramlade över denna länk. Reparationsmanual. Kan väl vara bra att ha om det börjar strula efter garantitiden etc.
Sitter på mobil så har inte detaljstuderat hur bra den är.

Står 2023 så vet inte hit stor skillnaden är mot senaste ver men gissar det mesta är identiskt.

[länk]
Alla årsmodeller har skillnader under skalet .
Av bilderna att döma så är det både version 1 (utan omnihjul) och med omihjul .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Alla årsmodeller har skillnader under skalet .
Av bilderna att döma så är det både version 1 (utan omnihjul) och med omihjul .
Det är till Luba 2. Luba 1 hade ingen kamera.

engs
Någon som hittat kanonpris på blad till Luba 2? Gärna storpack.
Sådana förbrukningsvaror vill jag kunna ha hemma.

Vet att man kan vända på bladen och nyttja de motsvarande 4 ggr, men det är ju ändå 12st när det är dags för byte.

engs engs skrev:
Någon som hittat kanonpris på blad till Luba 2? Gärna storpack.
Sådana förbrukningsvaror vill jag kunna ha hemma.

Vet att man kan vända på bladen och nyttja de motsvarande 4 ggr, men det är ju ändå 12st när det är dags för byte.
Vad räknas som kanonpris? Såg nånstans att man kunde köpa 24st för 129:- kr, vilket känns rätt rimligt tycker jag.

Pajje113 Pajje113 skrev:
Vad räknas som kanonpris? Såg nånstans att man kunde köpa 24st för 129:- kr, vilket känns rätt rimligt tycker jag.
Här?
https://www.rembutiken.se/tradgard/...robotknivar-24-pack-till-mammotion-luba-yuka/

Jag köpte nyligen, men är lite missnöjd, knivarna slår mot varandra, jag tror inte det beror på knivarna, för dom verkar verkar var rätt i mått. däremot är skruvarna annorlunda: den tjocka delen på skruven är nån mm längre, skall prova med orginalskruvarna o se om det blir bättre.

K Keld skrev:
Här?
[länk]

Jag köpte nyligen, men är lite missnöjd, knivarna slår mot varandra, jag tror inte det beror på knivarna, för dom verkar verkar var rätt i mått. däremot är skruvarna annorlunda: den tjocka delen på skruven är nån mm längre, skall prova med orginalskruvarna o se om det blir bättre.
Ja, precis.

Men inte köpt ännu, har inte ens vänt första gången, och det följde med 12 st också

Tomture61
K Keld skrev:
Här?
[länk]

Vilken årsmodell / modell på klippare ?

Vilken årsmodell / modell på klippare ?
Luba 2 (utan X) 2024.

Tomture61
K Keld skrev:
Luba 2 (utan X) 2024.
Om knivarna slår i varandra så skulle jag råda dig att rengöra under knivskydden .
Kan samlas mycket gräsklipp där vilket gör att hela motorenheten viker sig innåt .

engs
Apropå gräs under enheten. I början så hade jag "klipp ej under regn" aktiverat med tron att den skulle gå ut igen efter ett tag. Men det verkar den inte göra utan man får skicka ut den manuellt.
Ledsnade på det och avaktiverade funktionen.

Med allt snack om "smart yards" så borde sådant fungera bättre. Samt ha en tilläggsoption att man kan markera om enhetens laddningsstation är under tak, så den måste testa om det regnar. Typ varje timme/halvtimme gå ut och känna efter.

Eller att regnsensor fanns på RTKn istället för roboten, vore ännu bättre då det skulle kvitta om klipparen är under tak.

Om knivarna slår i varandra så skulle jag råda dig att rengöra under knivskydden .
Kan samlas mycket gräsklipp där vilket gör att hela motorenheten viker sig innåt .
Det är helt rent under, jag har råkat ut för fenomenet med orginalknivarna, så det var det var det första jag kollade.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Förra veckan var jag nära att trycka på knappen och köpa hem en Luba 2 5000 x för nästan 40 000:- med lite tillbehör.

Men istället har jag tillbringat några timmar på FB på det stora Mammotionforumen i Europa och Sverige.
Nu är jag lika skeptisk som förut tyvärr, skit bakom spakarna finns det absolut i många fall, men produkten lider solklart av växtvärk och har problem med hårdvaru kvalitet och buggar i mjukvaran.
En maskin som kostar så pass mycket ska inte lida av den mängd brister enligt mitt sätt att se det.
Några exempel.
IP klassningen håller inte måttet med vatten inne i maskinen orsakat av både regn och tvätt.
Hallgivarna till hjulen går sönder
Laddbroblem pga defekta laddenheter.
Konstiga beteenden och buggar i appen.
Konstiga beteenden och tappad positionering.
Dåligt klippt runt hinder med hinderdetektorn påslagen.
Med mera med mera, allt detta på maskiner som inte ens kan kallas för inkörda, hur ska det då se ut om 2-3 år när slitaget kommer på riktigt?

Nej jag ger det minst ett år till så får vi se om man rätar ut problemen och får produkten på rätt köl.

• Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
Tomture61
TorpAnders TorpAnders skrev:
Förra veckan var jag nära att trycka på knappen och köpa hem en Luba 2 5000 x för nästan 40 000:- med lite tillbehör.

Men istället har jag tillbringat några timmar på FB på det stora Mammotionforumen i Europa och Sverige.
Nu är jag lika skeptisk som förut tyvärr, skit bakom spakarna finns det absolut i många fall, men produkten lider solklart av växtvärk och har problem med hårdvaru kvalitet och buggar i mjukvaran.
En maskin som kostar så pass mycket ska inte lida av den mängd brister enligt mitt sätt att se det.
Några exempel.
IP klassningen håller inte måttet med vatten inne i maskinen orsakat av både regn och tvätt.
Hallgivarna till hjulen går sönder
Laddbroblem pga defekta laddenheter.
Konstiga beteenden och buggar i appen.
Konstiga beteenden och tappad positionering.
Dåligt klippt runt hinder med hinderdetektorn påslagen.
Med mera med mera, allt detta på maskiner som inte ens kan kallas för inkörda, hur ska det då se ut om 2-3 år när slitaget kommer på riktigt?

Nej jag ger det minst ett år till så får vi se om man rätar ut problemen och får produkten på rätt köl.
Ja , knepigt att en del användare misslyckas med sina klippare 🤔
Själv har jag testkört Luba 1 AWD 5000 sedan Maj -23 och nu Luba 2 X .
Har ej haft ngr bekymmer alls med mina klippare.
Har haft ett garantiärende på den första modellen , regnvatten i RTK antennen.
RTK antennen är omarbetad idag + Luba 2 X är mycket välbyggd idag .

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.