24 817 läst ·
107 svar
25k läst
107 svar
Mammotion Luba 2 - Status sommaren 24?
Fick min nu i veckan, och det "välde" väl ut enheter nu när de äntligen levererades ifrån tillverkaren, så många som kört igång sina i veckan, fått lite strul och supporten är kanske lite överbelastad.
Min fungerar mycket bra, men det tar ju lite tid att lära sig alla inställningar, förstå hur roboten fungerar osv. Min tex såg rampen in till sitt garage som ett hinder och vägrade köra in, fick lägga på lite gräs och maskera med, tills jag lägger dit en grön matta istället för takpappen som ligger nu.
Vi får väl se, men han hålla med om att dålig respons ifrån återförsäljare är ju aldrig ett bra tecken.
Har inte Facebook, så kan inte se vad det är för problem som beskrivs.
Min fungerar mycket bra, men det tar ju lite tid att lära sig alla inställningar, förstå hur roboten fungerar osv. Min tex såg rampen in till sitt garage som ett hinder och vägrade köra in, fick lägga på lite gräs och maskera med, tills jag lägger dit en grön matta istället för takpappen som ligger nu.
Vi får väl se, men han hålla med om att dålig respons ifrån återförsäljare är ju aldrig ett bra tecken.
Ytan mellan laddstationen och ca 1, 3 m framför måste vara plan / samma vinkel , viktigt .Pajje113 skrev:
Fick min nu i veckan, och det "välde" väl ut enheter nu när de äntligen levererades ifrån tillverkaren, så många som kört igång sina i veckan, fått lite strul och supporten är kanske lite överbelastad.
Finns en manual att ladda ned från Mammotions sida , på Svenska.
Enda problemet jag upplevt i närtid är att den misslyckades att docka en gång, det var dock bara säga åt den att försöka igen i appen så fungerade det.
Annars tror jag som andra att det kan vara problem skapade av ovana att hantera den. Särskilt placering av RTK enheten är ju väldigt viktig.
Ett annat problem jag hade nyligen iofs var också orsakad av att det växer rejält kring no-go zoner nu så att runt en bärbuske och hallonsnår så hade några grenar börjat bli tunga och hänga ned så dom kunde fasta i delar på roboten när den körde närmsta innervarvet runt området. Där får jag ju antingen fixa till buskarna så dom får stöd för att hållas uppe, ta bort grenarna manuellt, eller ta lite marginal på no-go zonen.
Annars tror jag som andra att det kan vara problem skapade av ovana att hantera den. Särskilt placering av RTK enheten är ju väldigt viktig.
Ett annat problem jag hade nyligen iofs var också orsakad av att det växer rejält kring no-go zoner nu så att runt en bärbuske och hallonsnår så hade några grenar börjat bli tunga och hänga ned så dom kunde fasta i delar på roboten när den körde närmsta innervarvet runt området. Där får jag ju antingen fixa till buskarna så dom får stöd för att hållas uppe, ta bort grenarna manuellt, eller ta lite marginal på no-go zonen.
Vet ej hur du förstått de röda fönstren på laddstationen / baktill på klipparen 🤔Pajje113 skrev:
Men de måste se varandra för att få till en korrekt backmanöver .
Framhjulen på klipparen hamnar utanför golvet på laddstationen så det måste vara plant framför .
Men jag kanske missförstått din installation 🤔
Rampen upp är tillräckligt bred för att den ska kunna vända och backa in, och den ser laddstationen inne i garaget när den står på rampen. Är ungefär 15 cm höjdskillnad, men en rätt flack ramp upp.Tomture61 skrev:
Det är givetvis plant inne i garaget när den har dockat, men bara så långt som behövs så roboten står plant
Men den hanterar att det är nivåskillnad mellan laddstationen och gräsmattan utan några problem alls.
Redigerat:
Min kör runt allt sånt via kameran, tom så att den "mesar" lite och kör runt enskild nässla som hänger ner. Men håller med om att man går fixa lite så den kommer åt (speciellt när man satt på F1-vinge bak som lätt fastnar i grejer)Dennan4 skrev:
Enda problemet jag upplevt i närtid är att den misslyckades att docka en gång, det var dock bara säga åt den att försöka igen i appen så fungerade det.
Ja 2 X är betydligt bättre här än Luba 1 var, som bara reagerade om det påverkade frontbumpern egentligen. Men tycker kameran reagerar mer på saker som är lite högre upp som den hade kunnat strunta i och ibland missar saker i höjd som kan haka i vid sidorna av klipparen.Pajje113 skrev:
Hur klarar den då små kvistar eller grenar som fallit ur träden?
Det är sådana man bara kör över med handjagaren men luban lär ju behöva hantera dem.
Jag har ett antal ekar som periodvis släpper grentoppar med diameter typ 5 till 25 mm
Det är sådana man bara kör över med handjagaren men luban lär ju behöva hantera dem.
Jag har ett antal ekar som periodvis släpper grentoppar med diameter typ 5 till 25 mm
Har ej detta problem med kvistar - kottar - fallfrukt .TorpAnders skrev:
Men detta kan ställa till problem / i förtid utslitna knivar , kottar som fastnar under klipptallrik , klippare som stannar (beroende på storleken på hindret)
Men just i mappningen när man ska göra om kartan. Hade tyckt det vore okej om man man fick en varning direkt och sen påvisade ett streck intill nuvarande gräns.Tomture61 skrev:
Men när man kör en sträcka och appen bara anger felkod på för stor yta och man får börja om är irriterande.
Så vet man inte om den är 1kvm för stor eller 50-100 kvm för stor.
I klippläget är det ju angivet med tiden sen när man lyckats utöka sina kvm