24 810 läst ·
107 svar
25k läst
107 svar
Mammotion Luba 2 - Status sommaren 24?
Först ut på marknaden? Njaaa nu tror jag du har fel. Tex segway hade ju h-serien på marknaden 2022.. mammotion grundades 2022…Tomture61 skrev:
Mammotion är inte ett företag som funnits i 30 år på klipparmarknaden .
Men tycker årets Luba 2 är mycket bra byggd .
Kollat på videos från Australien där experter jämför olika årsmodeller av Luba .
(under skalet)
När det gäller slinglös teknik så var Mammotion först ut på marknaden så de har ett försprång .
Priset för en klippare från Mammotion är svårt att slå .
Sen kan man ha olika syn på att köpa Kina tillverkat .
Men min erfarenhet sedan Maj 2023 👍👍👍
Grejen med luba var väl- och är väl fortfarande awd..
Finns det något sätt att testa detta innan man köper en klippare?Tomture61 skrev:
Vi har fritt uppåt förutom direkt under några ekar och ett gäng stora äppelträd men då de tidiga GPS manickerna dök upp typ Garmin i bilen men även en handhållen för jakt så hade de väldigt svårt att hitta satelliter mitt på gården.
Du fattar iallafall att ditt antagande var galet. Säkert 5-6 märken som var före luban ut på marknaden..Tomture61 skrev:
Så de är snarare då efter i mjukvaruutvecklingen än före.
Så awd och ev. priset kan alltså locka.. med reservation mot skum lösning för att svänga.
Lovar och svär att du kommer hitta / få tillräckligt med satelliter .TorpAnders skrev:
Dock ser inte alla trädgårdar / gräsmattor lika ut .
En del har höga plank - hus - träd - buskar osv. som kan skymma sikten uppåt för klipparen (även den har RTK antenn)
Dock är klippare utrustade med kamera som kan navigera istället , ha dock i åtanke att funktionen kan ha sina brister .
Svårt att slå det mänskliga ögat .
Ang din jämförelse med Garmin, denna klippare / RTK antenn har mottagare som är 10 cm stora .
Har haft 2 st modeller , Luba 1 + nuvarande Luba 2 X
Har nog en enkel tomt med få träd / buskar .
Men det har aldrig blivit problem för mig trotts att jag haft RTK på vinden 😉
Någon som har erfarenhet av att hantera två maskiner och antenner hur det funkar i appen?
Misstänker de helt och hållet hanteras individuellt och inte kan skickas ut på varandras marker?
Är sugen på en till 5000 awd att underlätta.
Klipper just nu 25.000kvm på en luba och en åkgräsklippare.
Kan tillägga ytterligare en gång vikten av att göra ren maskinen. En liten torr gren låg kvar och ställde till bekymmer. Kan tycka att den kan varna att nu är det något konstigt på gång eller rekommendera paus om den konstant bli störd i sitt mönster.
Även bara pollen och regn och alldagligt smuts är den känslig på. Är den ren då funkar den kalas.
Har daglig rutin vid öppning av växthus så torkar man av den.
Skillnad till Husqvarnan man spettade lös från skit en gång i november och tog in den.
Misstänker de helt och hållet hanteras individuellt och inte kan skickas ut på varandras marker?
Kan tillägga ytterligare en gång vikten av att göra ren maskinen. En liten torr gren låg kvar och ställde till bekymmer. Kan tycka att den kan varna att nu är det något konstigt på gång eller rekommendera paus om den konstant bli störd i sitt mönster.
Även bara pollen och regn och alldagligt smuts är den känslig på. Är den ren då funkar den kalas.
Skillnad till Husqvarnan man spettade lös från skit en gång i november och tog in den.
Ang att hantera 2 klippare med olika årsmodeller så ska detta funka .P Pligg85 skrev:Någon som har erfarenhet av att hantera två maskiner och antenner hur det funkar i appen?
Dvs. att RTK antennen kan hantera flera klippare .
Man får bläddra fram rätt klippare i appen när det ska klippas .
Att 2 klippare ska klippa samma klippzon 🤔 varför .
Tänkte mest att har jag har tänkt 5 områden totalt varav 2st på andra sidan vägen så skulle jag gärna skickat ut båda på varsin zon där och halverat tiden som den ska korsa väg.Tomture61 skrev:
Man vill ogärna ha den igång dagtid på den ifall postbil eller annan leverans sker sporadiskt. Maximal otur men alla yrkesgrupper är ju blinda.
Det blir ju lättare att köra lagom med en robot vilket gärna blir oftare än en åk/hand.TorpAnders skrev:
Största skillnaden är snittet som är lättare att hålla rent på rakblad än en fet kniv.
Även om jag slipar nästan varje gång så blir det mer avslitet på åkklipparen och gulare toppar om man går efter och kollar 1-2 dygn efter.
Läste någonstans att stöldskyddet var svagt på Luba, hur har ni tänkt där och även med försäkring?
HQ har en kod man slår in på klipparens panel .TorpAnders skrev:
Mammotions klippare är kopplade till ett konto , namn + lösenord .
Dvs ingen annan kan använda klipparen än den som loggar in på appen
Vari är skillnaden ?
Det här gänget i kommentarerna verkar ha problem med batteri och drivmotor och på det usel service, i filmen talas det även om tapp av wifi.
För mig är livslängden rätt avgörande, en maskin för 35 papp bör ju hålla i 10 år om det ska vara intressant
För mig är livslängden rätt avgörande, en maskin för 35 papp bör ju hålla i 10 år om det ska vara intressant