24 810 läst ·
107 svar
25k läst
107 svar
Mammotion Luba 2 - Status sommaren 24?
Kan vara det men klipper var tredje dag och det är inte högt då. Ganska långsamt 0,4 och 23 cm bredd.Dennan4 skrev:
Om ni jämför en klippning med luba mot en åk eller handjagare med mulcherklippning, är det stor skillnad på slutresultatet?M magnil skrev:
Under förutsättning att båda metoderna körs med rätt förutsättningar dvs ”lagom” ofta.
Har fortfarande en del bekymmer med mjukvaran. Ska uppdatera till senaste när den kört klart. Vet inte vad som hänt i natt men den hoppade över 4 meter mitt på. Alldeles som den laddade vid 20% och påbörjade vid 50%
Sen i morse stod den och hade "fastnat" Den körde fram/tillbaka 1cm och stod på plattaste stället.
Var dock enormt skitig av pollen/frö
Sen i morse stod den och hade "fastnat" Den körde fram/tillbaka 1cm och stod på plattaste stället.
Var dock enormt skitig av pollen/frö
Hänger på ett forum på FB som handlar enbart om Mammotion klippare .
Har själv haft Luba klippare sen Maj 2023 oc har nyss bytt till årets modell .
90% av klagomålen handlar om felaktig installation från användaren .
Händer ibland att Mammotion släpper en mjukvara som inte faller ut väl .
Men det noteras och korrigeras .
Har själv ej råkat ut för fel / tokigheter på mina 2 Luba modeller .
Fungerat klanderfritt hela tiden .
Har själv haft Luba klippare sen Maj 2023 oc har nyss bytt till årets modell .
90% av klagomålen handlar om felaktig installation från användaren .
Händer ibland att Mammotion släpper en mjukvara som inte faller ut väl .
Men det noteras och korrigeras .
Har själv ej råkat ut för fel / tokigheter på mina 2 Luba modeller .
Fungerat klanderfritt hela tiden .
Har hamnat i otakt med yta och batterikapacitet på mina klippningar nu.
Ena ytan är väldigt avlång,närmare 200 meter.
Sist så hade den yttervarvet kvar och gjort halva det, befinner sig längst bort och får 15% kvar i batteriet.
Slutar därmed klippa och åker hem rakt mot stationen.
Kommer tillbaka i laddaren med 15% kvar, laddar upp till 100% åker ner och klipper sträckan hem. Backar in i laddaren med 98% kvar.
Transportsträckorna, de onödiga både till och från laddstationen körs lite på diagonalen mot befintliga ränder så det syns.
Varför inte programmera den lite smartare...
Väldigt ofta den sticker iväg med 16% och längst bort får den 15%
Sätt en dynamisk laddning. Har den 16% och passerar laddaren så stick för fan inte iväg på ett 400 meters uppdrag.
Sist så hade den yttervarvet kvar och gjort halva det, befinner sig längst bort och får 15% kvar i batteriet.
Kommer tillbaka i laddaren med 15% kvar, laddar upp till 100% åker ner och klipper sträckan hem. Backar in i laddaren med 98% kvar.
Transportsträckorna, de onödiga både till och från laddstationen körs lite på diagonalen mot befintliga ränder så det syns.
Sätt en dynamisk laddning. Har den 16% och passerar laddaren så stick för fan inte iväg på ett 400 meters uppdrag.
Fler buggar sista veckorna:
"Kört fast" på plan backe. Långt till minsta hinder. Klipparen var ren och inga konstigheter. Trycker på fortsätt och den bara fortsätter. Övervakningskamerorna visar att den bara stannat.
Lyckats gå in i en liten no-go-zon.
Runt ett träd som planteras ifjol har den gjort en vändning bakåt där stammen kilats in mellan bumpern och framhjulet. Sen har den försökt kommit loss under flera minuter så stammen var skadad.
En väldig tur att det är just det trädet som ska bytas ut och är dött. Har massor av nya träd med samma tunna stam. Överallt annars har den klippt fantastiskt runt dessa små no-go-zon.
Släpper upp gräset och trimmar inte runt just nu bara för att se precision runt alla träd. Fantastiskt resultat men så plötsligt hände det. Efteråt har det funkat lika fantastiskt.
"Kört fast" på plan backe. Långt till minsta hinder. Klipparen var ren och inga konstigheter. Trycker på fortsätt och den bara fortsätter. Övervakningskamerorna visar att den bara stannat.
Runt ett träd som planteras ifjol har den gjort en vändning bakåt där stammen kilats in mellan bumpern och framhjulet. Sen har den försökt kommit loss under flera minuter så stammen var skadad.
En väldig tur att det är just det trädet som ska bytas ut och är dött. Har massor av nya träd med samma tunna stam. Överallt annars har den klippt fantastiskt runt dessa små no-go-zon.
Släpper upp gräset och trimmar inte runt just nu bara för att se precision runt alla träd. Fantastiskt resultat men så plötsligt hände det. Efteråt har det funkat lika fantastiskt.
Du kan under "muttern" välja hur klipparen ska återvänd , kortaste vägen eller längst med ytterkanten .P Pligg85 skrev:Har hamnat i otakt med yta och batterikapacitet på mina klippningar nu.
Har för mig det var under muttern , kan vara under inställningar när det ska klippas 🤔
Redigerat:
Låter som du stundtals har dålig satellitmottagning till din klippare , detta när den tappar kursen .P Pligg85 skrev:Fler buggar sista veckorna:
Intressant läsning då jag står inför att köpa robotklippare-igen. Hade segways H-serie i förra huset som fungerade klockrent.
Verkar vara så att trådlöst är grejen nu så folk recenserar det mer än själva klipparen många gånger. Dvs att luba är så bra för man kan göra zoner, lätt att ändra kartan osv- men det kan alla trådlösa idag.
Jag är lite skeptisk till lösningen med framhjulen när den ska vända. Blir det spår- sliter det mkt på gräset?
4hjulsdrift kan såklart vara bra men hade kraftig lutning på förra tomten och var inget problem med 45% och 2hjulsdrift. Så är det värt ev extra slitage för vändningarna?
Verkar vara så att trådlöst är grejen nu så folk recenserar det mer än själva klipparen många gånger. Dvs att luba är så bra för man kan göra zoner, lätt att ändra kartan osv- men det kan alla trådlösa idag.
Jag är lite skeptisk till lösningen med framhjulen när den ska vända. Blir det spår- sliter det mkt på gräset?
4hjulsdrift kan såklart vara bra men hade kraftig lutning på förra tomten och var inget problem med 45% och 2hjulsdrift. Så är det värt ev extra slitage för vändningarna?
Min första Luba 1 utan omnihjulen i fram slet på gräsmattan framför laddstationen men inte annars .B Bus1t skrev:Intressant läsning då jag står inför att köpa robotklippare-igen. Hade segways H-serie i förra huset som fungerade klockrent.
Min nya Luba 2 X har omnihjul i fram vilket troligtvis ej kommer att göra en donut framför laddstationen .
Mammotion har även klippare med 2 hjulsdrift .
Fast de är väl för mindre ytor? Jag behöver kunna klippa ca 4000kvm.Tomture61 skrev:
Om man vänder på det då.. Om man inte har en extremt kuperad tomt >50% lutning- vad är fördelarna med luba emot andra? Är det priset som lockat mest?
Mammotion är inte ett företag som funnits i 30 år på klipparmarknaden .B Bus1t skrev:
Men tycker årets Luba 2 är mycket bra byggd .
Kollat på videos från Australien där experter jämför olika årsmodeller av Luba .
(under skalet)
När det gäller slinglös teknik så var Mammotion först ut på marknaden så de har ett försprång .
Priset för en klippare från Mammotion är svårt att slå .
Sen kan man ha olika syn på att köpa Kina tillverkat .
Men min erfarenhet sedan Maj 2023 👍👍👍
Går att välja om den ska vända med ”zero point” eller ”multi turn”.B Bus1t skrev:
Min korta erfarenhet så verkar det som zero turn sliter på gräset medan multi turn inte gör det alls, men ökar på totala tiden något då varje vändning tar några sekunder längre.