Flyttat in i nybyggd lägenhet, dvs inget förarbete krävs.

Har tänkt mig tapetsera en vägg (rödmarkerad) och sedan måla resten av kök/vardagsrum samt en vägg i hallen (blåmarkerad). Tyvärr har jag tummen mitt i handen så skulle se ut som en 5-årings jobb om jag gör det själv.

Har aldrig anlitat någon att göra arbete åt mig, så har verkligen ingen koll. Vad tror ni det skulle kosta för detta arbete? Handlar det om 3,000 eller 10,000? Ni hör ju, har ingen aning.

• Ritning av lägenhet med en vägg markerad i rött för tapetsering och en i blått för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon målare kommer säkert med ett bättre svar, men tills vidare så.

Här är en hyfsad artikel om ämnet
https://www.byggahus.se/vad-kostar-det-att-tapetsera

Där kan vi läsa att målaren räknar med runt en timma per rulle. 4 våder per rulle. Det ger 2,4m tapet per timme. Inklusive lättare underarbete. Det slipper ju du gissningsvis om underlaget är slätt?

Skulle tippa på ett par tusen för arbetet och sedan material på det. Tapet kan ju skilja kraftigt i pris.

tensiden tensiden skrev:
Någon målare kommer säkert med ett bättre svar, men tills vidare så.

Tack! Just tapetsering blir nog den billigaste delen, en vägg. Väggen är ganska exakt 5 meter med 2 dörrar på varsin sida.

H
L lovisajuhlin skrev:
Flyttat in i nybyggd lägenhet, dvs inget förarbete krävs.

Har tänkt mig tapetsera en vägg (rödmarkerad) och sedan måla resten av kök/vardagsrum samt en vägg i hallen (blåmarkerad). Tyvärr har jag tummen mitt i handen så skulle se ut som en 5-årings jobb om jag gör det själv.

Har aldrig anlitat någon att göra arbete åt mig, så har verkligen ingen koll. Vad tror ni det skulle kosta för detta arbete? Handlar det om 3,000 eller 10,000? Ni hör ju, har ingen aning.
Kolla först att det ok med hyresvärden att måla och tapetsera om.
Beroende på vilken färg och tapet du väljer så varierar materialpriset. Det är inte svårt att tapetsera, kolla så det inte är mösterpassning första gången som du tapetserar, ta bort ev. Golvlister om det går så blir det lättare.
Var noga med att täcka golvet och lister, karmar som inte ska målas. Det klarar du själv! Att anlita en målare, kolla med familj, släkt och vänner om de känner någon bra målare, i annat fall ta in offerter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.