Hej!
Har gett mig på att försöka måla om våra utomhus trappräcken, började med att skrapa bort flera lagar gammal färg och undrar om någon kan hjälpa en oerfaren husägare:
1. I första bilden ser man ett tydligt område med rostangrepp (kringlan till vänster), men jag är osäker om den ljusorangea missfärgning som syns på alla ytor är också rost som har utvecklats under färgen? Min sambo och en granne tror att det snarare är gammal färg?
Om det är rost, hur får man bort den - har försökt slipa manuellt utan effekt.
2. Någon som har tips om hur man får bort hårt sittande färg från de små ytorna mellan detaljerna? Har använt en skrapa men den kommer inte åt, behöver jag använda någon färgborttagare?
Tack för alla svar!
Mvh,
Daniel

• IMG_20260504_163428.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260504_163436.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260504_163503.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Classe50 och 1 till
  • Laddar…
D DanTe12 skrev:
Hej!
Har gett mig på att försöka måla om våra utomhus trappräcken, började med att skrapa bort flera lagar gammal färg och undrar om någon kan hjälpa en oerfaren husägare:
1. I första bilden ser man ett tydligt område med rostangrepp (kringlan till vänster), men jag är osäker om den ljusorangea missfärgning som syns på alla ytor är också rost som har utvecklats under färgen? Min sambo och en granne tror att det snarare är gammal färg?
2. Någon som har tips om hur man får bort hårt sittande färg från de små ytorna mellan detaljerna? Har använt en skrapa men den kommer inte åt, behöver jag använda någon färgborttagare?
Tack för alla svar!
Mvh,
Daniel
Såhär ser andra sidan ut som jag inte har börjat med än om någon är intresserad

• IMG_20260504_163453.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Det ljusorange är nog blymönja

• Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Slipa ner det lösa, spola av med trycktvätt. Sen måla med kombinerad grund/täck oljefärg för metall. Klar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Du skrapar den lösa och eftersom du inte kan köpa det miljöfarliga blymönja så köper du istället Isotrol Klarlack Grund. Pensla på det även om det finns rost kvar, kemin låser rosten. Och sen målar du med en färg som är kompatibel med det Isotrol, t ex en plåtfärg som är baserad på alkyd eller en linoljefärg. Linoljefärg, mattas och kritar med tiden och håller i ungefär 10 år och sen får du upprepa processen. Gissningsvis börjar alkydfärgen flagna ungefär då också.

• Gilla
En räv bakom örat och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Linoljefärg, mattas och kritar med tiden och håller i ungefär 10 år och sen får du upprepa processen.
Då linoljefärgen börjar mattas kan man med fördel fräscha upp den/ bättre glansen med en halvoljning och behöver inte skrapa eller måla om på väldigt många år.

• Gilla
DanTe12
  • Laddar…
Tack alla!
Blymönja, ok. Tänker att man behöva ha andningsskydd på sig, ska man tänka något speciellt vad gäller färgresterna? Hur giftigt är det?

D
D DanTe12 skrev:
Tack alla!
Blymönja, ok. Tänker att man behöva ha andningsskydd på sig, ska man tänka något speciellt vad gäller färgresterna? Hur giftigt är det?
Du står trots allt utomhus när du målar, men använd FFP2/3.

• Gilla
DanTe12
  • Laddar…
Biltema hammarlack

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi har i helgen gjort i ordning våra trappräcken som är i galvat stål och dåligt underhållna, men dock inte så värst rostiga. Räckena är inte lika snirkliga och med smådetaljer, utan mest plattjärn och sedan runda spjälor emellan.

Jag körde av de släta ytorna med grovrengörare på vinkelslipen, mkt effektivt, och sedan körde vi stålborste, skrapa och smärgelduk omvartannat. Upplevde att jag blev lite irriterad i halsen vid vinkelslipskörning, så kanske borde ha haft mask egentligen.

Vi målade sedan med Bengalack, först grundfärg och sedan deras täckfärg. De har också en som kan målas direkt på rost, men den använde inte vi. Kan inte detaljerna kring kemin men kanske kan vara värt att kolla upp. Resultatet blev i varje fall bra, men det återstår att se hur nöjda vi är om tio år.

• Gilla
DanTe12 och 1 till
  • Laddar…
D DanTe12 skrev:
Hej!
Tack för alla svar!
Mvh,
Daniel
Rostskyddsfärg Hammerite Slätlack Svart 250ml 5078321 https://share.google/geRIITQuakQfftmAp

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.