Färgen börjar bli sliten, dags att måla om med samma kulör.

Jag har en bandslip och en slipmus men tror inte jag klarar att slipa jämt med dom. Om jag förstår rätt behövs nån typ av excenterslip som jag inte har någon erfarenhet alls av.

Skall man köpa eller hyra? Det som finns på Hygglo i närheten är Bosch, AEG, Ryobi mfl med 125 mm skiva. Verkar inte vara så dyra maskiner, kanske bättre att köpa?

Målningen står frun för med liten roller och färg som flyter ut bra. Vi tar ut luckorna för enklare slipning och målning

Kom med tips för bästa resultat! PXL_20260502_160200095 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som om det räcker bra med handslipning

F fribygg skrev:
Det ser ut som om det räcker bra med handslipning
Nja! Det är 7 luckor och 6 lådfronter, bilden är på en bättre lucka. Jag känner inte för att handslipa och jag vill ha ett bra resultat. Vilken slipmaskin?

Excenterslip eller planslip borde gå bra. Jag har inte varit helt nöjd med min batteridrivna Ryobi excenterslip. Lite dålig fart och kort batteritid. Min Dewalt med sladd jag hade tidigare gillade jag mycket bättre. Titta på varvtalet. Högre är bättre. För övrigt håller jag med om att det där går bra att handslipa.

Edit.
Angående målning tyckte jag att jag fick bättre resultat med pensel än med roller på mina köksluckor. Inget av dem blir perfekt. Men jag tycker att penseldrag stör mindre än apelsinskalsytan.

Redigerat:
  • Gilla
Nils45
  • Laddar…
N Nils45 skrev:
Jag känner inte för att handslipa och jag vill ha ett bra resultat.
Har du inte en Rotex och möjlighet att sprutlacka luckorna föreslår jag att du skaffar det eller lämnar bort luckorna till nån som kan.

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.