Hej,

Vi ska måla masonitskivor på vägg och undrar om man måste grunda dem med alkydfärg eller om det räcker att grunda med snickerifärg?

Det beror en del på kvaliteten på färgen, är min erfarenhet, men generellt så suger masonit som svamp och ju mer inträngning man kan förhindra desto bättre. Ett tips är att helt enkelt bredspackla först.

Vilken sida av skivan ska ni måla?

Jag tror inte masoniten suger alls, den är oljehärdad som en board.

I delar av hallen där vi tagit bort tapet så är redan vissa av masonitskivorna målade med alkydfärg men det finns en vägg där den inte är det då man tapetserade rakt på boarden. Det som redan är målat med alkyl ska vu slipa lätt grunda o sen måla men min fråga gäller väggen där det bara är board/masonit och inte målat

ricebridge ricebridge skrev:
Det beror en del på kvaliteten på färgen, är min erfarenhet, men generellt så suger masonit som svamp och ju mer inträngning man kan förhindra desto bättre. Ett tips är att helt enkelt bredspackla först.
Jag tror inte masoniten suger alls, den är oljehärdad som en board

A AndersS skrev:
Vilken sida av skivan ska ni måla?
Hmm vet inte?
I delar av hallen där vi tagit bort tapet så är redan vissa av masonitskivorna målade med alkydfärg men det finns en vägg där den inte är det då man tapetserade rakt på boarden. Det som redan är målat med alkyl ska vu slipa lätt grunda o sen måla men min fråga gäller väggen där det bara är board/masonit och inte målat

S Sandyy22 skrev:
Jag tror inte masoniten suger alls, den är oljehärdad som en board
bara bra isf. Men testa i ett hörn först för säkerhets skull.

• Gilla
Sandyy22
  • Laddar…
Vi har målat en del på masonit, hårda sidan, och det suger inte men lyser igenom rätt bra första strykningen. Vi har i genomsnitt målat ett lager mer där masoniten varit helt obehandlad för att få det att täcka. Det är som att första lagret färg "halkar runt" och därmed täcker dåligt.

Nu har detta varit med linoljefärg ska jag kanske tillägga annan färg kanske täcker bättre. Men suger göra det inte på den hårda sidan.

Under min utbildning målade vi med akrylfärg (konstnärsfärger) på "baksidan" av masonit när vi hade konstprojekt och då strök vi masoniten med vanlig väggfärg först för att få en vit pannå att måla på. Jag har absolut inte ngt minne av att den sidan sög särskilt mycket heller.

• Gilla
Sandyy22
  • Laddar…
Oljehärdad board och board är olika produkter. Board suger knappt alls, nästan svårt att få färgen att fästa om man inte ruggar ytan. Men skarvarna (”ändträt”) suger i sig duktigt så försegla dem på lämpligt vis…

• Gilla
Sandyy22
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Oljehärdad board och board är olika produkter. Board suger knappt alls, nästan svårt att få färgen att fästa om man inte ruggar ytan. Men skarvarna (”ändträt”) suger i sig duktigt så försegla dem på lämpligt vis…
Förtydligande. Oljehärdad board är främst avsedd för undertak (under taktegel), vanlig board finns utöver den vanliga som lackad, perforerad och porös. Kan användas till vad man har lust med….

• Gilla
Sandyy22
  • Laddar…
P
Jag har tapetserat på masonit, på den glatta ytan, funkar toppen men visst suger masoniten in klistret.

• Gilla
Sandyy22
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vi har målat en del på masonit, hårda sidan, och det suger inte men lyser igenom rätt bra första strykningen. Vi har i genomsnitt målat ett lager mer där masoniten varit helt obehandlad för att få det att täcka. Det är som att första lagret färg "halkar runt" och därmed täcker dåligt.

Nu har detta varit med linoljefärg ska jag kanske tillägga annan färg kanske täcker bättre. Men suger göra det inte på den hårda sidan.

Under min utbildning målade vi med akrylfärg (konstnärsfärger) på "baksidan" av masonit när vi hade konstprojekt och då strök vi masoniten med vanlig väggfärg först för att få en vit pannå att måla på. Jag har absolut inte ngt minne av att den sidan sög särskilt mycket heller.
Vad intressant! Tack!

jag har redan målat lite på kanterna med snickerifärg (grund först och topplager) verkar funka på den redan målade delen i alla fall. Ska testa på den omålade!

Sedan svenska Masonite AB slutade så har de olika importerade varianterna av tunn board väldigt varierande kvalité. ByggMax verkar ha hittat den allra sämsta leverantören.
Därför skulle jag inte våga ge några säkra råd på hur den beter sig vid målning eller tapetsering.

När vi skulle tapetsera på masonit fick vi rådet från butiken att måla först eftersom masoniten annars suger till sig limmet. Vi kunde ta vilken billig färg vi ville och grunda med. Gissar på att det gäller även vid målning.

• Gilla
Sandyy22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.