Hej!
Jag håller på att måla mitt innertak i vardagsrummet och stöter på problem. Taket består av gipstakplattor med ett papperslager som tidigare hade en ljus ek-finish. Se bifogad bild.
Jag använder Midun takfärg.
Jag har provat på en sektion att måla en tredje strykning men problemet kvarstår.
Jag har provat att slipa med 180-papper, men det hjälper inte.
Jag testade även att måla med Byggmax billigare primer/grundfärg innan takfärgen, men det förändrade inte resultatet.
Mina funderingar kring lösningar:
Jag håller på att måla mitt innertak i vardagsrummet och stöter på problem. Taket består av gipstakplattor med ett papperslager som tidigare hade en ljus ek-finish. Se bifogad bild.
Jag använder Midun takfärg.
- Jag tvättade inte eller grundade inte taket.
- Första strykningen tänkte jag inte så mycket på resultatet.
- Vid andra strykningen märkte jag att när jag körde vått i vått så lyfte rullen upp färgen från det som redan var målat.
- Resultatet blev väldigt flammigt och på vissa ställen ser man tydligt att det inte är helt vitt.
- Ett ställe fick till och med ett större märke (bild bifogas)
Jag har provat på en sektion att måla en tredje strykning men problemet kvarstår.
Jag har provat att slipa med 180-papper, men det hjälper inte.
Jag testade även att måla med Byggmax billigare primer/grundfärg innan takfärgen, men det förändrade inte resultatet.
Mina funderingar kring lösningar:
- Borde jag använda en spärrgrund/blockfärg som förseglar underlaget ordentligt innan jag fortsätter?
- Bör jag byta till en mer högkvalitativ takfärg som täcker bättre
Klicka här för att svara



