Hej alla kunniga på forumet!
Har ett gammalt hus från 1910 som behöver kärlek. Taket över verandan är rostigt och som glad amatör tänker jag direkt på att måla om plåten. Skicket är svårt att avgöra. Finns inte några indikationer på läckage. Som jag har fått det återberättar är taket från byggåret. Frågan är alltså vilket underarbete som krävs och vilken typ av färg som vanligtvis används? Eller är det bara idiotiskt att måla om ett så gammalt tak? Tacksam för alla tips och råd!
Har ett gammalt hus från 1910 som behöver kärlek. Taket över verandan är rostigt och som glad amatör tänker jag direkt på att måla om plåten. Skicket är svårt att avgöra. Finns inte några indikationer på läckage. Som jag har fått det återberättar är taket från byggåret. Frågan är alltså vilket underarbete som krävs och vilken typ av färg som vanligtvis används? Eller är det bara idiotiskt att måla om ett så gammalt tak? Tacksam för alla tips och råd!
Jag har målat om ett gammalt plåttak från 1919. Målade första gången 2006. Andra gången 2021. Delar av taket var vid första målningen i samma skick som ditt men större delen hade mindre rost. Vid andra målningen fanns inte några allvarliga rostangrepp utan det var mer tvätta och måla två gånger.
Första målningen:
Först skrapade vi taket från lös färg och rost.
På rosten körde vi sen en roterande stålborste. Inte tills det blev helt fritt från rost med tills vi fått bort en hel del.
Sen tvättades taket med högtrycksspruta. Ett varv med målartvätt och sen högtryck igen.
När taket torkat så målades all rost och alla plåtrena ytor med Isotrol Grundlack. Detta är en grund som låser rosten. Innehåller också alkyd och linolja.
Sen målades taket med Ottossons linoljefärg två gånger. Pensel och outspädd färg. Behöver torka minst en vecka mellan varven. För svart färg, välj den som heter kimrök.
Första målningen:
Först skrapade vi taket från lös färg och rost.
På rosten körde vi sen en roterande stålborste. Inte tills det blev helt fritt från rost med tills vi fått bort en hel del.
Sen tvättades taket med högtrycksspruta. Ett varv med målartvätt och sen högtryck igen.
När taket torkat så målades all rost och alla plåtrena ytor med Isotrol Grundlack. Detta är en grund som låser rosten. Innehåller också alkyd och linolja.
Sen målades taket med Ottossons linoljefärg två gånger. Pensel och outspädd färg. Behöver torka minst en vecka mellan varven. För svart färg, välj den som heter kimrök.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Håller med claes,förutom att jag kör högtryck 270bar först..
Sedan använder vi schotchbritepads i flexslipen ..
Blymönja om det är gravrost, annars isotrol grund , för det mesta isoguard färdigfärg
Sedan använder vi schotchbritepads i flexslipen ..
Blymönja om det är gravrost, annars isotrol grund , för det mesta isoguard färdigfärg
Vilka bra råd! Tack! Återkommer med bilder när det är färdig målat 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


