Jag bor i mitt gamla barndomshem, har aldrig flyttat. Ganska sjukt, kanske. Sålde av skogen i höstas, pengar finns men underhållet börjar bli tufft. Har offert på målning av hela huset, med blästring av fasaden blir kostnaden 552 000 kronor, före ROT, men ROT-avdraget kan bli högst ca 35 000 kr då jag tidigare i år bytte värmepump. Att skrapa huset blir ännu dyrare och fasaden blir inte lika ren, både från färg och andra beläggningar.
Ska jag göra detta nu, eller kanske dela upp det i två omgångar? Alternativ kan vara att bara blästra och sedan ta in vänner och bekanta för att måla, men det kanske inte blir professionellt utfört, det ska ju först grundas och sedan strykas två gånger. Hyra av skylift tillkommer, det ingick i offerten. Färg lär kosta minst 70 000, förmodligen mer. Är det möjligt att använda gul slamfärg, Falu Röd Gul?
Ett annat alternativ är förstås att sälja fastigheten omålad, men då blir det väl avdrag på priset, samt för dem ’’synder’’ som jag själv begått inomhus. Bland annat måste stora rummet få nya väggar och plattor i taket då jag rev ut Tretex-skivorna och spännpappen. Golvet lutar en del, men det får väl göra det då. Finns även en stor vattenskada i ett skafferi i köksfarstun, där vatten runnit in i årtionden. Man kan plocka bort flisor från timret med händerna, så dåligt är det. Taket är dåligt, plåten ligger direkt på virket, som är gråsvart, har legat där sedan 1902. Det blir fukt mellan plåt och virke vilket leder till mögel, det har jag sett på bjälkar och virke.
Även taket på övriga huset har samma lösning, vilket lett till mögel på insidan. Har varit så sedan 1975. En av skorstenarna är tilltäppt med en plåt, skorstenen är troligen utdömd. Innebär att man inte kan elda i öppna spisen i stora rummet samt en del kakelugnar både uppe och nere. På den tilltäppta skorstenen bygger måsarna bo varje vår. De är där nu igen, har försökt elda i andra skorstenen för att ’’röka ut’’ dem, men jag vet inte om det fungerar. Råder dessutom eldningsförbud då sotaren inte kollat skorstenen sedan 2008. Nu vill inte sotaren göra det förrän måsarna häckat klart, någon gång i juli kanske, då sotaren har semester.
Även tillhörande ladugård har behov av målning med Falu Röd, plus knutbrädor och fönsterfoder i vitt och portar i gult. Har målat en del rött själv så långt jag nådde utan ställning, men mycket återstår.
Som extra salt i såren är jag långtidsarbetslös med under 10 000 kr i månaden i inkomst. Då ska man helst inte spendera pengar på annat. Har passerat 50 så chanserna att få ett jobb är små. Känns som en riktig fälla. Man får väl igen för att man inte utbildade sig som ung, räkningen kommer nu. Saknar även bil av ekonomiska skäl.
Ska jag göra detta nu, eller kanske dela upp det i två omgångar? Alternativ kan vara att bara blästra och sedan ta in vänner och bekanta för att måla, men det kanske inte blir professionellt utfört, det ska ju först grundas och sedan strykas två gånger. Hyra av skylift tillkommer, det ingick i offerten. Färg lär kosta minst 70 000, förmodligen mer. Är det möjligt att använda gul slamfärg, Falu Röd Gul?
Ett annat alternativ är förstås att sälja fastigheten omålad, men då blir det väl avdrag på priset, samt för dem ’’synder’’ som jag själv begått inomhus. Bland annat måste stora rummet få nya väggar och plattor i taket då jag rev ut Tretex-skivorna och spännpappen. Golvet lutar en del, men det får väl göra det då. Finns även en stor vattenskada i ett skafferi i köksfarstun, där vatten runnit in i årtionden. Man kan plocka bort flisor från timret med händerna, så dåligt är det. Taket är dåligt, plåten ligger direkt på virket, som är gråsvart, har legat där sedan 1902. Det blir fukt mellan plåt och virke vilket leder till mögel, det har jag sett på bjälkar och virke.
Även taket på övriga huset har samma lösning, vilket lett till mögel på insidan. Har varit så sedan 1975. En av skorstenarna är tilltäppt med en plåt, skorstenen är troligen utdömd. Innebär att man inte kan elda i öppna spisen i stora rummet samt en del kakelugnar både uppe och nere. På den tilltäppta skorstenen bygger måsarna bo varje vår. De är där nu igen, har försökt elda i andra skorstenen för att ’’röka ut’’ dem, men jag vet inte om det fungerar. Råder dessutom eldningsförbud då sotaren inte kollat skorstenen sedan 2008. Nu vill inte sotaren göra det förrän måsarna häckat klart, någon gång i juli kanske, då sotaren har semester.
Även tillhörande ladugård har behov av målning med Falu Röd, plus knutbrädor och fönsterfoder i vitt och portar i gult. Har målat en del rött själv så långt jag nådde utan ställning, men mycket återstår.
Som extra salt i såren är jag långtidsarbetslös med under 10 000 kr i månaden i inkomst. Då ska man helst inte spendera pengar på annat. Har passerat 50 så chanserna att få ett jobb är små. Känns som en riktig fälla. Man får väl igen för att man inte utbildade sig som ung, räkningen kommer nu. Saknar även bil av ekonomiska skäl.
Du behöver börja med att fundera vad du vill.
sälja: gör absolut ingenting, bara sälj
Bo kvar i 10 år: gör en enkel underhållsplan.
Prio 1 är sådant som leder till snabbt förfall (vatten in genom taket), prio 2 långsamt förfall, prio 3 energieffektiviseringar, prio 4 estetik.
Måla för en halv miljon kan inte vara annat än prio 4, oavsett vad.
Underhåll, bättringsmålning av fönster mm är 2.
Att lägga en halv miljon på husmålning ägnar sig någ bara den mest välbärgade promillen av husägarna på.
Målning av min och mammas villa gick på ca 200 000 per hus, men då ingick bara tvätt och skrapning av löst sittande färg.
Och 200000 är fortfarande mer än vad de flesta lägger, vi gjorde inget själva.
Att göra allt trärent är mycket dyrt och görs endast i undantagsfall
Är du arbetslös har du i teorin tiden att göra det själv och att tex köpa en begagnad ställning och sedan låta det ta den tid det tar. Men jag försstår att det är lätt för mig att säga men utmanande att ta tag i.
Tänk att du gör allt själv men börja i små steg.
Börja med planen, lagom ambitionsnivå.
Välj en liten sak som är rimlig att göra på ett par dagar, gör klart den och njut och sedan fortsätt så.
Huset kommer vara kvar om 10 år med, om det känns övermäktigt - det behöver inte bli klart snabbt.
sälja: gör absolut ingenting, bara sälj
Bo kvar i 10 år: gör en enkel underhållsplan.
Prio 1 är sådant som leder till snabbt förfall (vatten in genom taket), prio 2 långsamt förfall, prio 3 energieffektiviseringar, prio 4 estetik.
Måla för en halv miljon kan inte vara annat än prio 4, oavsett vad.
Underhåll, bättringsmålning av fönster mm är 2.
Att lägga en halv miljon på husmålning ägnar sig någ bara den mest välbärgade promillen av husägarna på.
Målning av min och mammas villa gick på ca 200 000 per hus, men då ingick bara tvätt och skrapning av löst sittande färg.
Och 200000 är fortfarande mer än vad de flesta lägger, vi gjorde inget själva.
Att göra allt trärent är mycket dyrt och görs endast i undantagsfall
Är du arbetslös har du i teorin tiden att göra det själv och att tex köpa en begagnad ställning och sedan låta det ta den tid det tar. Men jag försstår att det är lätt för mig att säga men utmanande att ta tag i.
Tänk att du gör allt själv men börja i små steg.
Börja med planen, lagom ambitionsnivå.
Välj en liten sak som är rimlig att göra på ett par dagar, gör klart den och njut och sedan fortsätt så.
Huset kommer vara kvar om 10 år med, om det känns övermäktigt - det behöver inte bli klart snabbt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Köp in en begagnad skylift, likaså begagnad bläster. (och sälj igen efteråt)P Pär Nordqvist skrev:
Kanske t.o.m köpa in en begagnad målar-spruta (även om man alltid också borstar ut/in färgen), så är en målar-spruta perfekt för att fördela UT färgen på väggen/fasaden.
Du har ju tiden & årstiden "för dig", så kör en sida på huset i taget uppifrån & ned & mest troligt behöver du heller inte blästra "alla partier". (man kommer ofta långt med en stålborste med skaft)
I början känns "allt" övermäktigt stort, men pö om pö & vips så är 30 % gjort & du kan börja "se slutet", vilket underlättar mentalt.
Har ju ingen uppfattning om ditt hus/ fastighet värde, så svårt att veta hur mycket en ommålning gör för värdet.
Jag tycker att din känsla "för allt" är viktigast
Tack för svaren! På fredag 7 maj kommer en mäklare för värdering så får vi se sen vad det blir, men att flytta till lägenhet efter att ha bott på ca 300 kvadrat i 54 år blir en väldig omställning. Måste väl flytta till slut i alla fall när man blir gammal. Svårt läge, har inga arvingar heller.
Det låter lite övermäktigt att ta tag i nu, om du bott där så länge och bara halkar än mer efter med underhållet... Eller tar du tag i det, lagar taket, rensar från ruttet och mögel, målar om och bor kvar... Troligen bor du billigare där än i lägenhet?
Att leja bort målning för 500.000 som arbetslös på ett i övrigt dåligt underhållet hus i Bollnäs låter som en ovanligt dålig affär.
...vad du än gör så måla inte bara över med plastfärg... Det kommer in fukt under, färgen släpper, det ruttnar och det blir ännu jobbigare att ta bort...
Om du bara är 54 kan du ju leva länge till... om du orkar med underhållet....
Att leja bort målning för 500.000 som arbetslös på ett i övrigt dåligt underhållet hus i Bollnäs låter som en ovanligt dålig affär.
...vad du än gör så måla inte bara över med plastfärg... Det kommer in fukt under, färgen släpper, det ruttnar och det blir ännu jobbigare att ta bort...
Om du bara är 54 kan du ju leva länge till... om du orkar med underhållet....
Ja det blir nog inte kul.P Pär Nordqvist skrev:
Du kanske kan köpa dig ett mindre mer lättskött hus "i byn", istället för lägenhet.
Hör vad mäklaren säger allmänt & fråga hur mycket nymålat skulle förändra värdet just i ditt fall.
Ibland är det bäst & spara pengarna "man redan har" och sälja "som det är", för totalt sett kan du få mer pengar över "till nästa boende"
Och ibland kan en insats (läs måla huset), ge flera 100-tusen mer vid en försäljning.
Känns ytterst osannolikt att en kåk i Bollnäs med andra uppenbara problem som vattenskada och annat blir värd en halvmiljon mer med ny färg på fasaden?
Prio1 skaffa ett jobb.
Prio2 se till att husets tak inte läcker in vatten. (Då kommer möglander stanna uop)
Prio3 rensa bort gammalt mögel.
Men har du inte ork och lust att fixa med allt detta så är det kanske bättre att sälja och köpa något med mindre omfattande restaureringsbehov?
Finns ju ganska många nivåer mellan 300kvm + ladugård och en liten tvåa i stan.
Typ ett mindre hus där det finns chans att ta bussen eller gå till ett jobb.
50bast är ju ingen ålder egentligen. Lite väl tidigt att ge upp tycker jag.
Att renovera en kåk utan bil skulle jag aldrig ge mig in på.
Prio1 skaffa ett jobb.
Prio2 se till att husets tak inte läcker in vatten. (Då kommer möglander stanna uop)
Prio3 rensa bort gammalt mögel.
Men har du inte ork och lust att fixa med allt detta så är det kanske bättre att sälja och köpa något med mindre omfattande restaureringsbehov?
Finns ju ganska många nivåer mellan 300kvm + ladugård och en liten tvåa i stan.
Typ ett mindre hus där det finns chans att ta bussen eller gå till ett jobb.
50bast är ju ingen ålder egentligen. Lite väl tidigt att ge upp tycker jag.
Att renovera en kåk utan bil skulle jag aldrig ge mig in på.
Har inte så mycket att tillföra om det du undrar men ville säga att det är fint att du resonerar om att vårda byggnaden och att du inte vill se det förfalla.
Att bo är också att vårda en byggnad. Eller så borde det i alla fall vara. Tycker du resonerar vettigt!
Att bo är också att vårda en byggnad. Eller så borde det i alla fall vara. Tycker du resonerar vettigt!
Tuff sits du sitter i. Starkt att ens lägga ut frågan här.
Offerten du fått på målningen du fått låter helt galen. Vi blästrade vårat, visserligen mycket mindre hus, innan målning och det gick på knappt 20 000kr utan rot. Färg till gamla hus bör inte komma ifrån färghandeln, du tänker rätt med slamfärg. Linoljefärg kan också vara ett alternativ. Du har ju inte så långt till Gysinge, de är experter på att rädda gamla hus, så väl värt ett besök, eller i alla fall ett telefonsamtal.
Men samtidigt så bör du tänka över målningen mer än en gång. Ska du sälja så är målningen inget som ska prioriteras. Möjligen kan du satsa pengar på att göra huset vädertätt, men i övrigt tror jag att den typen av köpare som kan vara intresserade vill se ärlighet och transparens på vad de ger sig in på.
Du bör också ställa dig själv frågan, vad är huset värt för dig? Du är bara 54 och har många år framför dig. Vill du lägga all tid och energi på att restaurera huset? Är det viktigt för dig så kan det absolut vara värt det, men vill du fokusera på annat så kanske det är värt att sälja och satsa på något mindre. Med utmaningarna på arbetsmarknaden kanske det är läge att flytta? I Norr och Västerbotten finns en stor arbetsmarknad som kan öppna upp möjligheter.
Har du inga arvingar så bör du också upprätta ett testamente så att dina tillgångar inte hamnar hos allmänna arvsfonden den dagen du inte längre finns. Bättre att ge arvet åt ett lokalt idrottslag eller något annat som ligger dig nära hjärtat än att det ska hamna i statens svarta hål.
Offerten du fått på målningen du fått låter helt galen. Vi blästrade vårat, visserligen mycket mindre hus, innan målning och det gick på knappt 20 000kr utan rot. Färg till gamla hus bör inte komma ifrån färghandeln, du tänker rätt med slamfärg. Linoljefärg kan också vara ett alternativ. Du har ju inte så långt till Gysinge, de är experter på att rädda gamla hus, så väl värt ett besök, eller i alla fall ett telefonsamtal.
Men samtidigt så bör du tänka över målningen mer än en gång. Ska du sälja så är målningen inget som ska prioriteras. Möjligen kan du satsa pengar på att göra huset vädertätt, men i övrigt tror jag att den typen av köpare som kan vara intresserade vill se ärlighet och transparens på vad de ger sig in på.
Du bör också ställa dig själv frågan, vad är huset värt för dig? Du är bara 54 och har många år framför dig. Vill du lägga all tid och energi på att restaurera huset? Är det viktigt för dig så kan det absolut vara värt det, men vill du fokusera på annat så kanske det är värt att sälja och satsa på något mindre. Med utmaningarna på arbetsmarknaden kanske det är läge att flytta? I Norr och Västerbotten finns en stor arbetsmarknad som kan öppna upp möjligheter.
Har du inga arvingar så bör du också upprätta ett testamente så att dina tillgångar inte hamnar hos allmänna arvsfonden den dagen du inte längre finns. Bättre att ge arvet åt ett lokalt idrottslag eller något annat som ligger dig nära hjärtat än att det ska hamna i statens svarta hål.
Huset klarar sig omålat. Färg är mest för syns skull.P Pär Nordqvist skrev:Jag bor i mitt gamla barndomshem, har aldrig flyttat. Ganska sjukt, kanske. Sålde av skogen i höstas, pengar finns men underhållet börjar bli tufft. Har offert på målning av hela huset, med blästring av fasaden blir kostnaden 552 000 kronor, före ROT, men ROT-avdraget kan bli högst ca 35 000 kr då jag tidigare i år bytte värmepump. Att skrapa huset blir ännu dyrare och fasaden blir inte lika ren, både från färg och andra beläggningar.
Ska jag göra detta nu, eller kanske dela upp det i två omgångar? Alternativ kan vara att bara blästra och sedan ta in vänner och bekanta för att måla, men det kanske inte blir professionellt utfört, det ska ju först grundas och sedan strykas två gånger. Hyra av skylift tillkommer, det ingick i offerten. Färg lär kosta minst 70 000, förmodligen mer. Är det möjligt att använda gul slamfärg, Falu Röd Gul?
Ett annat alternativ är förstås att sälja fastigheten omålad, men då blir det väl avdrag på priset, samt för dem ’’synder’’ som jag själv begått inomhus. Bland annat måste stora rummet få nya väggar och plattor i taket då jag rev ut Tretex-skivorna och spännpappen. Golvet lutar en del, men det får väl göra det då. Finns även en stor vattenskada i ett skafferi i köksfarstun, där vatten runnit in i årtionden. Man kan plocka bort flisor från timret med händerna, så dåligt är det. Taket är dåligt, plåten ligger direkt på virket, som är gråsvart, har legat där sedan 1902. Det blir fukt mellan plåt och virke vilket leder till mögel, det har jag sett på bjälkar och virke.
Även taket på övriga huset har samma lösning, vilket lett till mögel på insidan. Har varit så sedan 1975. En av skorstenarna är tilltäppt med en plåt, skorstenen är troligen utdömd. Innebär att man inte kan elda i öppna spisen i stora rummet samt en del kakelugnar både uppe och nere. På den tilltäppta skorstenen bygger måsarna bo varje vår. De är där nu igen, har försökt elda i andra skorstenen för att ’’röka ut’’ dem, men jag vet inte om det fungerar. Råder dessutom eldningsförbud då sotaren inte kollat skorstenen sedan 2008. Nu vill inte sotaren göra det förrän måsarna häckat klart, någon gång i juli kanske, då sotaren har semester.
Även tillhörande ladugård har behov av målning med Falu Röd, plus knutbrädor och fönsterfoder i vitt och portar i gult. Har målat en del rött själv så långt jag nådde utan ställning, men mycket återstår.
Som extra salt i såren är jag långtidsarbetslös med under 10 000 kr i månaden i inkomst. Då ska man helst inte spendera pengar på annat. Har passerat 50 så chanserna att få ett jobb är små. Känns som en riktig fälla. Man får väl igen för att man inte utbildade sig som ung, räkningen kommer nu. Saknar även bil av ekonomiska skäl.
Vet inte vart du "tittat", men jag lånade en Dino 150 av en kompis 2018 & den sålde han sedan för 55 tkr.H hakan_o skrev:
Tror årsmodellen var runt 2005.
Titta inte så mycket på åldern & en 25 år gammal kvalitetsmaskin kan vara 100 % funktionellt perfekt även om vissa kan se lite "skabbiga" ut.
Tror man i alla fall kan hitta under 75 tkr ink moms.
Kolla in hur dessa auktioner på skylift slutar i pris, så får du bättre insikt. (eller bjud om någon lockar dig)
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/3203048-slapvagnslift-dino-135t/
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/3202595-bomlift-dino-125t/
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/3202349-slapvagnslift-dino-160xtb/
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Man får sjukt mycket byggnadsställning för 75 000! En skylift/bomlift/saxlift whatever kräver underhåll och skötsel, det gör inte en byggnadsställning.
Skulle du @Pär Nordqvist bestämma dig för att bo kvar är det bäst att lägga pengar och jobb på att lägga nytt tak! En träfasad som är omålad grånar och ser lite tråkig ut, men det är egentligen inte skadligt för huset. Ett läckande tak däremot, kan med tiden göra så stora skador att huset behöver rivas. Och det hade varit synd på en hälsingegård (som jag gissar att det är mtp boningshusets storlek).
Skulle du @Pär Nordqvist bestämma dig för att bo kvar är det bäst att lägga pengar och jobb på att lägga nytt tak! En träfasad som är omålad grånar och ser lite tråkig ut, men det är egentligen inte skadligt för huset. Ett läckande tak däremot, kan med tiden göra så stora skador att huset behöver rivas. Och det hade varit synd på en hälsingegård (som jag gissar att det är mtp boningshusets storlek).
Här tittade jag: https://lifton.se/kategori/skyliftar/J jawen skrev:Vet inte vart du "tittat", men jag lånade en Dino 150 av en kompis 2018 & den sålde han sedan för 55 tkr.
Tror årsmodellen var runt 2005.
Titta inte så mycket på åldern & en 25 år gammal kvalitetsmaskin kan vara 100 % funktionellt perfekt även om vissa kan se lite "skabbiga" ut.
Tror man i alla fall kan hitta under 75 tkr ink moms.