För åtta–nio år sedan tvättade jag och målade västra sidan av huset, och nu var det dags för den östra sidan att tvättas och få ett lager lasyr.

Jag är inte målare, och det jag inte vet om målning kan fylla många trådar på Byggahus, men jag vill gärna dela med mig av mina tankar och erfarenheter. Jag har gjort så tidigare när jag målade snedtaket på övervåningen vitt – man vill ju bjuda igen för all lärdom man får i olika trådar.

Förra gången byggde jag en enkel ställning av trä. Den kostade inte så mycket med dåtidens priser på reglar, och det gick relativt enkelt. Men denna gång valde jag att enbart jobba från stege. Ställningen var guld att stå och jobba på, men det var ändå en del meck med att få upp den och flytta den ensam.
Och nu i efterhand kan jag säga att det gick riktigt bra att jobba från stege, även om det blev många klättringar upp och ned, och upp och ned, och upp och…

En enkel träställning framför en mörkbrun husfasad, med en stege och en hink upphängd. Ställningen står över en grön buske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tillbehör jag köpte är avståndshållare till stegen, vilket inte är nödvändigt, men när man jobbar högt uppe nära nocken kändes det både säkrare och enklare att nå en större yta. Att komma ut från väggen en bit gjorde det hela mer avslappnat, men det är värt att minnas att stegen blir tung och svajig när man flyttar den ensam. Jag fick höja och sänka många gånger när den skulle flyttas. Jag är glad att jag skaffade den, men den är inte så värst nödvändig. Dock ser jag fram emot att använda den när jag ska jobba med hängrännor högt upp på vårt fritidshus.
Stege med avståndshållare lutad mot nymålad brunsvart fasad. Klarblå himmel och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Steg ett var att tvätta väggen, och jag gjorde ingen stor grej av det. Jag läste lite och köpte fasadtvätt (Hard Head) från Jula. Den fungerade utmärkt, tycker jag, och jag skaffade en femliters tryckspruta från Jape som man pumpar upp manuellt och sedan sprejar fasaden med ett lågt tryck. Jag spädde 1+9, och det gick åt två fulla sprutor – alltså totalt 10 liter färdigblandat.
Tryckspruta, mätkärl och borste för fasadtvätt.
Skapa konto

Jag sprejade och väntade tjugo minuter. Värt att notera är att jag gjorde allt jobb i omgångar, tvättade kanske en femtedel åt gången, för jag hade annat att göra under dagarna, och jag ville inte spreja hela väggen på en gång.
Därefter borstade jag av med Anzas fasadtvättborste på ett skaft – förutom högst upp, där jag hade borsten i handen. Jag ville undvika för mycket prylar som kunde fastna i stegen, och dessutom är det inte så stora ytor uppe vid nocken.
Man kan tro att en riktigt hård borste är bästa valet, men – och jag är alltså inte kunnig – som jag förstår det ökar en hård borste risken att gnugga in smuts i träet. Man ska heller inte trycka hårt utan låta borstens strån göra jobbet, precis som när man målar.
Person som håller en Anza fasadtvättborste mot en tegelvägg, använd för att rengöra fasaden innan målning.
Skapa konto

Borsta – doppa i hink med vatten – borsta – doppa – borsta…
På bilden kan man se hur brunt vattnet blev efter tre brädor.
En vit hink fylld med brunt vatten står på gräs. Vattnet är smutsigt efter att ha använts till att tvätta fasaden på ett hus.
Skapa konto

Jag kontrollerade fasaden både före och efter tvätt, och allt såg fräscht ut – inget mjukt trä och inga större sprickor eller lösa delar. Jag provade också att borsta med en hårdare borste på några ställen efter tvätten, och färgen flagnade inte någonstans.
När jag tvättat av en yta, spolade jag med vattenslang, borstade lite igen och spolade. När vattnet som rann av väggen var åt det genomskinliga hållet betraktade jag mig som färdig med tvätten. Detta gjorde jag under en period av tre dagar.
Jag funderade på om jag skulle fylla igen de sprickor som fanns, men de var inte så stora, så jag tänkte att det bör räcka att låta färgen flöda in i dem.
Just det, jag maskerade så inga blommor dog under jobbet
Stege placerad mot en brunmålad husvägg med presenning under. Vattenflaska och borste syns, indikerar pågående fasadtvätt eller målningsprojekt.
Skapa konto

Nu ska det målas!
Fasaden var klassiskt sjuttiotalsbrun, men vi ville ha lite mörkare, så jag använde Cuprinol brunsvart fasadlasyr. Denna har jag använt på annat runt huset, som stolpar och insynsskydd. Allt som ska laseras kommer vi att använda denna lasyr till.
Nyrenoverad fasad på hus, målad i mörkbrun lasyr, visar en mötande tegelvägg och grönska.
Skapa konto

Även målningen gjorde jag i omgångar. Jag borstade av den rena ytan för att få bort eventuell smuts som flugit från träden runtom, och sedan upp på stege och måla.
Jag kan direkt säga att jag ogillar att lägga en pensel i plastpåse till nästa dag eller senare – jag tvättar alltid penslarna efter varje målarpass.
Penseln doppas rakt ned i färgburken, men inte djupare än kanske till hälften. Sedan en kort andningspaus, och så lyfter jag rakt upp och drar av ena sidan mot färgburken. Jag lyfter lugnt upp penseln och låter färgen sjunka in i stråna. Sedan målar jag – jag stryker med många lätta tag, vrider penseln och kollar noga att färgen verkligen läggs jämnt och täckande.

Jag provade lite olika penslar för att se hur det fungerade, och fasadpenseln på 120 mm var bäst. En snedskuren på kanske 65 mm är min standardpensel, och den fungerade väldigt bra, men det gick långsammare. Jag använde den dock högst upp, för jag ville inte ha med femlitershinken med färg på den höjden. Jag hällde över färg i en liten burk som jag hade i en lätt plasthink.
Målarpensel med rött och svart handtag hänger från träbjälke i garaget. Penseln är använd och hänger för att torka eller förvaras mellan målningsarbeten.
Skapa konto

Jag gjorde en enkel krok eftersom jag hade en bit metallrör som låg i skräplådan.
Grön hink med brun färg hänger på stege vid brunmålad husfasad; ett verktyg syns inuti hinken.
Skapa konto

Moddlare målar som en dans, men den tunna penseln rymmer så lite färg att det blir ineffektivt. Man förstår att den jobbar bra för att stryka ut färg på väggar efter att man rollat.
Flera penslar av olika storlekar och former ligger på ett papper med färgfläckar, redo för fasadmålning.
Skapa konto

Vi diskuterade hemma om jag skulle lägga två lager eller nöja mig med ett lager, och eftersom allt såg bra ut och ingen yta var trären efter tvätten, så blev det ett lager.

Innan hösten skall fönstren bytas, vi får se om det går bra.

Jag passade också på att äntligen ordna en smidigare upphängning för stegarna. Varför två långa stegar? Den längre med stödben köptes när vi skaffade fritidshuset, ena sidan av det är ganska högt vilket beror på att huset står på lutande berggrund, ”källaren” är i markplan.
Aluminiumstege förvarad upphängd i ett förråd, omgiven av träbrädor och olika verktyg.
Skapa konto
En person målar en hög väggpanel i mörk färg med en roller, stående på en stege, med en plasthink från Cuprinol i handen.
Skapa konto

Hoppas detta kan vara till lite nytta för den som precis som jag är oerfaren med att måla fasad.

Redigerat:
  • Gilla
Besso och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.