R
Hej alla!

Nu är det dags att måla om mitt attefallshus, det blir första gången sen det är nytt och över huvud taget första gången för mig att måla ett hus.

Slamfärgen hade jag tänkt mig göra så här: Borsta väggarna lätt med stålborste, sen med bred pensel smälla på biltemas faluröd (förstår att den inte är lika bra som den riktiga men skillnaden i pris..). Hur många lager kommer jag behöva? Kan jag använda roller? Eller är det pensel som gäller?

En stor fundering jag har är hur jag gör med de vita knutarna. De är i bättre skick än slamfärgen, men lite smutsiga. Måste jag måla dessa direkt eller kan jag vänta ett par år? Jag har ingen aning vad det är för färg på dem nu, så jag vet inte vad jag ska köpa och hur jag ska gå tillväga.

Har ni några andra goda råd till en nybörjare? 😅

Vid ommålning brukar det räcka med en strykning använd rödfärgspensel färgen skall strykas ut du behöver inte stålborsta räcker med en vanlig piassavaborste.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hej alla!

Nu är det dags att måla om mitt attefallshus, det blir första gången sen det är nytt och över huvud taget första gången för mig att måla ett hus.

Slamfärgen hade jag tänkt mig göra så här: Borsta väggarna lätt med stålborste, sen med bred pensel smälla på biltemas faluröd (förstår att den inte är lika bra som den riktiga men skillnaden i pris..). Hur många lager kommer jag behöva? Kan jag använda roller? Eller är det pensel som gäller?

En stor fundering jag har är hur jag gör med de vita knutarna. De är i bättre skick än slamfärgen, men lite smutsiga. Måste jag måla dessa direkt eller kan jag vänta ett par år? Jag har ingen aning vad det är för färg på dem nu, så jag vet inte vad jag ska köpa och hur jag ska gå tillväga.

Har ni några andra goda råd till en nybörjare? 😅
Bosta av lätt som sagt, stålborste är att ta i om det inte är grånat trä under den flagnande färgen. Måla ett varv med rödfärg bör räcka, se till att måla i skugga eller på kvällen. Det vita kan du nöja dig med att tvätta och sen utvärdera om du vill måla, viktigare där att det är ordentligt torrt så bra att göra på våren.

Borsta hela huset med en ny piasava, tvätta det vita med diskmedels lösning och måla det faluröda med hornsugga eller nån annan bred pensel som kan hålla ordentligt med färg.

Knutarna är traditionellt linoljefärg. Är det nyare kan det vara plast. Om den flagar så är det små flagor med linoljefärg, medan plast släpper i större sjok. Flagar det inte så värm lite med pistol så bubblar plastfärgen. Kan förstås vara lite vadsomhelst folk målat med, men dessa är nog vanligast.

Rödfärgen målar du med rödfärgspensel som är anpassad för att få med mycket färg som du slabbar på och stryker ut. Jag har använt alla rödfärger (Falu till Byggmax) och alla är acceptabla. De billigare blir mörkröda medan de dyrare är ljusare och mer traditionella i pigmenten. Falu Vapen tycker jag är en bra kompromiss.

B byabin skrev:
Knutarna är traditionellt linoljefärg.
Fantastiskt att du kan avgöra detta med den här i tråden tillgängliga informationen @byabin
(Själv antar jag att TS attefallshus knutar är målade med en alkydoljefärg, men det är ju bara en gissning)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Som pensionerad professionell rödfärgsmålare/sprutare, säger jag så här. Skippa piasavaborsten, och använd stålborste där det sitter mycket "mjöliga" färgrester, svartmögel och annat. Oftast är det ingenting att borsta. Det är alltså där det eventuellt dammar mycket när nan borstar. Det enda man får bort med en piasava är spindelväv och liknande. Sådant gör ingen skada, utan är bara att måla på/över.
Sen är äkta Falu Rödfärg mycket dyrare, men det lönar sig också. Alla kopior blir blålila efter bara ett-två år. Sen håller de mellan 5-10år bara. Äkta Falu Rödfärg håller 10-30år.
Gällande knutar och foder, är faktiskt Falu Rödfärgs "Knut och Foder" bland det bästa. Så långe det inte finns några lösa flagor, är det bara pensla på. Ingen grundfärg behövs heller. Om det är mycket sugande, kan man blanda ut den med lite vatten bara.
Skaffa ett långt utfällbart teleskopskaft så kan du måla nästan allt från marken. Går det tungt, så kan du även blanda ut rödfärgen med vatten, för att få den mer lättarbetad.

F fribygg skrev:
Fantastiskt att du kan avgöra detta med den här i tråden tillgängliga informationen @byabin
(Själv antar jag att TS attefallshus knutar är målade med en alkydoljefärg, men det är ju bara en gissning)
Ah, jag minns nu varför du ligger på min ignorelista, tack för påminnelsen. Läser du inlägget står det "traditionellt", vilket stämmer men troligen inte gäller ett attefallshus vilket jag missade i TS.

Har provat billigare kopior av rödfärg (flugger, byggmax och något annat) men äkta falu rödfärg är klart bäst. De billiga är tyngre att jobba med (segare, inte fluffig konsistens) blir blankare, håller sämre, inte lika snyggt resultat osv. Inte värt de kronor man sparar enligt mig.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.