Hej forumet!
Vi har målat vår fasad nu med en strykning (jotun demidekk ultimate).
Fasaden var mellanstruken innan vi gjorde vår strykning.
Vi tänkte bara göra en strykning eftersom den redan är mellanstruken.
Det ser bra ut på det stora hela men på vissa partier har det bildats små "hål" i färgen.
Hålen är någon millimeter stora och uppstår där träet varit lite "grövre" dvs fibrerna i träet har varit tydligare.
Gissar att träet här har sugit in mer färg på vissa ställen där de små "hålen" bildats.
Nu till min fråga: måste dessa hål målas över så att ytan bli slät?
Vad är risken med att inte måla över hålen?

Tacksam för svar.
 
  • Närbild av en vägg med ojämn vit strukturmålning och synliga dragmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vitmålad trätextur med flagor och sprickor som indikerar behov av underhåll eller ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit strukturtapet med synliga mönster och texturer på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt amatörmässiga öga säger att ni målat för tunt.
Stryk på där det lyser genom. När jag målar fasad så snålar jag inte med färg.

Rätt/fel :rolleyes:
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
wildeside
Lagom mycket färg och jobba in det i trät med penseln så slipper man det där problemet.
Rekommenderar två strykningar med färg.
 
  • Gilla
Lövborg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.