Vad är bättre: byta tegelpannor eller måla 40 år gamla betongpannor? Offert ligger på ungefär lika mycket. ca 30 000 kr

Det beror på om du är ute efter estetiken eller funktionen.

Du förlänger inte livstiden på taket genom att måla pannorna. Det är pannorna och pappen under som samverkar och ger dig ett tätt tak.

• Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Det är i princip alltid bättre med nya pannor och om du kan få tegelpannor för de pengarna så känns det som att det inte lönar sig att kosta på 40 år gamla betongpannor nått annat än sin egen tid och lite bensaltensid om taket är tätt och fungerar nu.

• Älska
Revhiet1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är i princip alltid bättre med nya pannor och om du kan få tegelpannor för de pengarna så känns det som att det inte lönar sig att kosta på 40 år gamla betongpannor nått annat än sin egen tid och lite bensaltensid om taket är tätt och fungerar nu.
Jag tänker likadant. Det jag var orolig för är om benders betongtegel är bra kvalitet samt om det kommer bli lika "tätt" med nya pannor som det är nu. Jag har inga problem med taket idag, den ser bra ut.

Karrock
Pappens funktion åldras väl fortare än pannornas funktion (dock ej estetik). Kuta runt på gammal papp/läkt för att lägga ett nytt lager pannor är inget jag skulle ge mig på.

Karrock Karrock skrev:
Pappens funktion åldras väl fortare än pannornas funktion (dock ej estetik). Kuta runt på gammal papp/läkt för att lägga ett nytt lager pannor är inget jag skulle ge mig på.
Frågan är hur mycket vatten det kommer under pannor eller om det ens kommer något vatten under?

Skulle det nu komma vatten under pannor så tror jag inte att det börjar läcka även om pappen är 40 år gammal. Pappen måste vara skadat eller sprucken för att det ska börja läcka är min teori. Många tak har inte ens papp.

40 år gamla betongpannor kan hålla länge till. Eller så är de slitna och dåliga. Det får man avgöra från fall till fall. Att lägga ny papp och läkt och sedan lägga tillbaka de gamla pannorna kan vara en bra renovering av taket med eller utan målning av pannorna. Att måla pannorna på plats utan att byta underliggande papp och läkt är inte renovering utan kosmetika. Om pannorna är bra nog att spara och både pappen och läkten är i bra skick finns inget skäl att renovera taket.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Karrock
makeover makeover skrev:
Frågan är hur mycket vatten det kommer under pannor eller om det ens kommer något vatten under?

Skulle det nu komma vatten under pannor så tror jag inte att det börjar läcka även om pappen är 40 år gammal. Pappen måste vara skadat eller sprucken för att det ska börja läcka är min teori. Många tak har inte ens papp.
Jo, frågan var mer om du kan (låta) byta pannorna utan att skada pappen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.