Hej på er! Har precis köpt ett hus med en del renoveringsbehov. Fasadplanken har små sprickor nertill, men trät är inte mörket. Ni som kan detta, är det bara att skrapa bort gammal färg och måla eller måste jag byta hela fasaden? Kanske montera en offerbräda?
Fasadbrädor med skadad och flagnande färg samt små sprickor i träet vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasadplankor med små sprickor i färgen, antydan till flagnad färg och synliga träytor. Plankorna sitter ovanför en gråmålad yta med ett vitt snöre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T tompalito skrev:
Hej på er! Har precis köpt ett hus med en del renoveringsbehov. Fasadplanken har små sprickor nertill, men trät är inte mörket. Ni som kan detta, är det bara att skrapa bort gammal färg och måla eller måste jag byta hela fasaden? Kanske montera en offerbräda?
[bild]
[bild]
Om träet är ok behöver du inte byta. Skrapa ordentligt och måla om

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om träet är ok behöver du inte byta. Skrapa ordentligt och måla om
Tack klaskarlsson!

Använd riktig färg som faktiskt hjälper till och skyddar träet från fukt, dvs linoljefärg.

Offerbräda kan ofta monteras. Det bror dock på underliggande konstruktion huruvida det går att fästa den på ngt lämpligt sätt, samt att vindskydd inte blir förstört. Som framgår av namnet så behöver en offerbräda bytas med jämna mellanrum. Då vill man ha den monterad så att det enkelt går att byta offerbrädan, utan att behöva byta, eller göra om ngt annat varje ggn.

Oldboy Oldboy skrev:
Använd riktig färg som faktiskt hjälper till och skyddar träet från fukt, dvs linoljefärg.

Offerbräda kan ofta monteras. Det bror dock på underliggande konstruktion huruvida det går att fästa den på ngt lämpligt sätt, samt att vindskydd inte blir förstört. Som framgår av namnet så behöver en offerbräda bytas med jämna mellanrum. Då vill man ha den monterad så att det enkelt går att byta offerbrädan, utan att behöva byta, eller göra om ngt annat varje ggn.
Går linoljefärg att måla över befintlig färg? Oklart vad det är för färg i dagsläget. Förstår att jag ska skrapa bort, men blir en del kvar antar jag

Linoljefärg fäster på.det mesta så se bara till att bli av med det som är löst. Skyddet som oljan ger är mestadels där det tränger igenom tidigare färg eller där det är trärent men det brukar också vara mest slitet just där.
Om du har stora skillnader t ex partier som är helt trärena, spruckna, uttorkade etc så kan du tjäna på att grunda enligt instruktionerna för färgen just där. Annas kan du blanda i lite mer olja just för de partierna när du målar. Det syns när du börjar att vissa delar suger i sig mer av oljan.

Förutom de riktiga råden om linoljefärg ovan så kan det tilläggas att det kan till och med vara bättre att skrapa bort och låta det vara omålat än att måla på en färg som inte är diffusionsöppen typ en akrylat.

Jag skulle skrapa bort och måla med en bra linoljefärg. Det kan behövas en extra fet grundfärg där det ser ut sådär. Hör med tillverkaren av linoljefärgen. De brukar gärna ge råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.