Tyvärr är det inte säkert att du har så mycket att hämta på Booli, ofta tar dom bara sista offentliga bud och sätter som slutpris.Byggis1976 skrev:Jag kommer följa på booli vad objektet såldes för. Man kan ju misstänka att flera saker hände efter vår dispyt.
1. Mäklaren ringde budgivare 2 och ljög om att vi nekades lån på de sista 10,000kr? Så deras högsta bud är högst nu.
2. Mäklaren ringde B. 2 och sa att om ni kan lägga samma som högsta budet nu så får ni objektet?
3. Mäklaren ringde och tjatade på dem om att enbart 500kr mer nu så kommer säljaren sälja till dem.
4. Mäklaren var ärlig, då borde priset satts till en halv mille under vårt sista bud
Jag skulle gissa något i stil med 1. Eller art han upplevde oss som så besvärliga att säljaren inte ville sälja till oss (vilket skulle kunna vara sant - Hahaha). 4 är det som rent etiskt borde skett men det känns väldigt osannolikt.
Och utöver det. Vad är det för nöt (B.2) som köper nått för miljoner helt osett. Tomten är värd 1/3.
Vi köpte precis en lägenhet där våra bud var villkorade och därmed dolda så där ser det ut som att den såldes för utrop, vilket inte är fallet.
Vill du verkligen följa upp detta så vet du ju var den som vann budgivningen bor om ett par månader
Sen har väl säljaren all rätt att vägra besiktning, extra visning, etc, han kan väl ställa vilka krav som helst i princip, sen är det upp till köparen om han vill gå med på dom kraven.
Redigerat:
Byggis 1976 Juridiskt helt ok. Absolut inte.!!
Av säljaren begärd generell friskrivningsklausul och köparen nekas att utföra inspektion av fastigheten innan köpet har inte någon som helst juridisk bärighet för säljaren . Friskrivningsklausul godtas endast för bestämd del av köpeobjektet som är besiktningsbar av köparen , detta skall mäklaren känna till och inte medverka till att oegentligheter . Att mäklaren borde ha förstått och påtalat,är med tanke på hans dominerande position även att medverka till oegentligheter.
Köp avrådes och anmäl mäklaren .
Av säljaren begärd generell friskrivningsklausul och köparen nekas att utföra inspektion av fastigheten innan köpet har inte någon som helst juridisk bärighet för säljaren . Friskrivningsklausul godtas endast för bestämd del av köpeobjektet som är besiktningsbar av köparen , detta skall mäklaren känna till och inte medverka till att oegentligheter . Att mäklaren borde ha förstått och påtalat,är med tanke på hans dominerande position även att medverka till oegentligheter.
Köp avrådes och anmäl mäklaren .
Ang booli och slutpriser säger dom själva
Vidare
Vi hade accepterat friskrivning om vi fått besiktiga. Huset var original 70 tal så inga dolda fel skulle troligtvis ens kunna åberopas. Det vi ville besiktiga för var att ens se om vattnet rann i kranen ( sommarvatten som ej var på på visning), samt att vinden inte var täckt av hussvamp - typ!
Men, vi går gladeligen vidare! Det kommer fler, bättre objekt!
Mvh, Åsa
Men, vi går gladeligen vidare! Det kommer fler, bättre objekt!
Mvh, Åsa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Ja, det är annorlunda idag för det har kommit nya regler om att köparen ska få en lista med budgivare så att det är möjligt att kolla upp att någon av dem inte är säljarens bulvan.Markarbetaren skrev:Är det så? Dom gångerna jag budat på lägenheter har jag inte haft en aning om vem motparten varit. Enda är att jag fick ett sms med högsta budet från mäklaren och om jag var villig att höja. När jag fick köpa fick jag aldrig reda på vem eller hur många andra som hade budat. Detta är iofs. 10+ år sedan, kanske är skillnad idag.
Jag vet såklart inte. 24tim efter vårt samtal var obj enligt hemnet sålt. Rent teoretiskt kan ju Donald Trump ha ringt mäklaren 5 min efter mig och lagt på 100 miljoner....Mido11 skrev:
Om ingen sådan joker kom in antar jag det var budgivare 2. Om denne hade lite mellan öronen kanske budgivare 3? 4? eller 5? Jag vet inte det exakta antalet budgivare.
Inget är publicerat på booli ännu.
Mvh Åsa