Jag kommer följa på booli vad objektet såldes för. Man kan ju misstänka att flera saker hände efter vår dispyt.
1. Mäklaren ringde budgivare 2 och ljög om att vi nekades lån på de sista 10,000kr? Så deras högsta bud är högst nu.
2. Mäklaren ringde B. 2 och sa att om ni kan lägga samma som högsta budet nu så får ni objektet?
3. Mäklaren ringde och tjatade på dem om att enbart 500kr mer nu så kommer säljaren sälja till dem.
4. Mäklaren var ärlig, då borde priset satts till en halv mille under vårt sista bud
Jag skulle gissa något i stil med 1. Eller art han upplevde oss som så besvärliga att säljaren inte ville sälja till oss (vilket skulle kunna vara sant - Hahaha). 4 är det som rent etiskt borde skett men det känns väldigt osannolikt.
Och utöver det. Vad är det för nöt (B.2) som köper nått för miljoner helt osett. Tomten är värd 1/3.
1. Mäklaren ringde budgivare 2 och ljög om att vi nekades lån på de sista 10,000kr? Så deras högsta bud är högst nu.
2. Mäklaren ringde B. 2 och sa att om ni kan lägga samma som högsta budet nu så får ni objektet?
3. Mäklaren ringde och tjatade på dem om att enbart 500kr mer nu så kommer säljaren sälja till dem.
4. Mäklaren var ärlig, då borde priset satts till en halv mille under vårt sista bud
Jag skulle gissa något i stil med 1. Eller art han upplevde oss som så besvärliga att säljaren inte ville sälja till oss (vilket skulle kunna vara sant - Hahaha). 4 är det som rent etiskt borde skett men det känns väldigt osannolikt.
Och utöver det. Vad är det för nöt (B.2) som köper nått för miljoner helt osett. Tomten är värd 1/3.
Namnet på den som sätter motbud är helt irrelevant. Jag skulle uppfatta det som väldigt konstigt om jag visste vem jag budade mot och på så sätt kunde påverka denna, eller bli påverkad, likt auktionerna hos KFM där hus säljs på exekutiv auktion och budvinnaren visar sin tatuering så drar alla andra sig ur.Andy78 skrev:Det är fastighetsbranchen, det finns inte ärlighet och sunt förnuft i kombination.
Ska alla bud vara bindande, så borde väl det vara krav att mäklaren ska bekräfta att alla budgivare har lånelöfte.
Sen i en sund budgivning på ska alla bud vara synliga, även med budgivarens namn.
Idag vet du inte vem du budar emot.
Det är oseröst att mötas av en text på hemnet "budgivning pågår" sedan när man klickar på annons och kommer till mäklaren sida så syns inte budet, ytterst oseröst.
Däremot borde det finnas nån form av garanti bakom budgivarna gentemot mäklaren/säljaren som iaf. ger sken av att man som budgivare är seriös. Typ att man var tvungen att visa sin likviditet för att medverka i budgivningen så alla parter är garanterade att det inte är mäklarkompisar som lägger fakebud.
Om det är helt irrelevant varför lämnas då en list med namn och personummer efter budgivningen till köparen?Markarbetaren skrev:Namnet på den som sätter motbud är helt irrelevant. Jag skulle uppfatta det som väldigt konstigt om jag visste vem jag budade mot och på så sätt kunde påverka denna, eller bli påverkad, likt auktionerna hos KFM där hus säljs på exekutiv auktion och budvinnaren visar sin tatuering så drar alla andra sig ur.
Däremot borde det finnas nån form av garanti bakom budgivarna gentemot mäklaren/säljaren som iaf. ger sken av att man som budgivare är seriös. Typ att man var tvungen att visa sin likviditet för att medverka i budgivningen så alla parter är garanterade att det inte är mäklarkompisar som lägger fakebud.
Vad ska jag med den till efteråt, jag vill se den innan.
Tror också det blir vanligare och vanligare med friskrivning i samband med husförsäljning dels för att priserna är så uppskruvade och när köparen bjudit över alla andra så har ibland priset som här ökat med en halv milljon eller liknande. Men huset har ju inte blivit en halv miljon bättre utan är ju hus priserna som skenar iväg i samband med budgivning pga brist på hus till salu. Sen finns det så många som köper hus och anser att allt är dolda fel och varje gång något hittas så vill man mjölka hus säljaren på pengar. Så skulle jag sålt mitt förra hus idag då hade jag också använt friskrivning för att slippa trams med folk tror att allt är säljarens fel. Ja menar gamla hus har ju ofta väldigt mycket som kanske inte är gjort enligt dagens byggstandard och det är väldigt lätt att hantverkaren kommer dit och säger det är felgjort och då gnuggas händerna hos köparen som hoppas att säljaren vill betala det här, även om det många gr är enligt dom lagar som gällde när det gjordes. Däremot så skulle jag som många andra dra öronen åt mig om man inte får undersöka hela huset ordentligt i kombination med friskrivning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Sånt här är lurigt. Om säljaren vet att det finns någon som är villig att köpa för X+Y, varför då nöja sig med X? Likväl som bud inte är tvingande att hålla är inte heller säljaren tvingad att anta ett bud (acceptpriser och slikt är marknadsföringstrams). Och mäklaren har främst till uppgift att skydda säljarens intressen (även om hen inte får lura en potentiell köpare).Byggis1976 skrev:Jag kommer följa på booli vad objektet såldes för. Man kan ju misstänka att flera saker hände efter vår dispyt.
---
---
Så om man vet att köpare B är intresserad till priset X+Y, då har man bra info att spela med. Samtidigt vet ju B att TS är ute, så då är priset över vad någon annan är villig att ge just nu. Svårt att hitta rätt i det läget.
I övrigt håller jag med om att B beter sig konstigt om hen inte kräver prisreduktion om delar av fastigheten inte får besiktigas.
Det faller ju hur som helst på att man själv måste vara tredje högsta budgivare efter att ens två kompisar som fortsatt och trissat upp priset hoppar av. Så hur som helst måste man ju oavsett själv buda över alla andra "äkta" budgivare och då faller ju lite av poängen, eller?Andy78 skrev:
Vi pratar om olika saker.Freddedan skrev:
Jag personligen skulle ta med någon som trissar upp priset på något som jag tänkt köpa, dock tror jag det är vanligare vid en försäljning, som är mer knutet till säljaren.
Om man kunde få se namn och personnummer så skulle det nog lätt komma fram lite indikationer om man sökte runt lite.
Elpaco svarar ju Fredrik86 som hävdar att man vinner något på att som köpare försöka trissa upp priset mha bulvaner. Det gör man inte oavsett om bud skulle vara bindande eller inte.Andy78 skrev:
Jag är rätt säker på att det stod i prospeketet att huset såldes med friskrivningsklausul? Det finns ingen mäklare som är så pantad att man kläcker ut sig det på slutet. De vet att de riskerar licensen då. Jag kan inte se att TS svarat på detta. Och prospektet fanns på nätet att läsa? Tills TS svarar annat så är det min tro att TS inte läst på ordentligt innan de budar.
Är det så? Dom gångerna jag budat på lägenheter har jag inte haft en aning om vem motparten varit. Enda är att jag fick ett sms med högsta budet från mäklaren och om jag var villig att höja. När jag fick köpa fick jag aldrig reda på vem eller hur många andra som hade budat. Detta är iofs. 10+ år sedan, kanske är skillnad idag.Andy78 skrev:
Det är säljaren som bestämmer vilken köpare som har vunnit.
Det behöver ju inte vara högsta pris. Vad som helst kan spela in. Ingen diskrimineringslagstiftning gäller heller.
Jag undrar också vem som ger bud utan att ha kollat alla fakta?
Ett fastighetsköp fullbordas genom skriftlig överlåtelsehandling med en massa formalia. Fram till dess är det alltså säljaren man kan välja mellan sina budgivare.
Det behöver ju inte vara högsta pris. Vad som helst kan spela in. Ingen diskrimineringslagstiftning gäller heller.
Jag undrar också vem som ger bud utan att ha kollat alla fakta?
Ett fastighetsköp fullbordas genom skriftlig överlåtelsehandling med en massa formalia. Fram till dess är det alltså säljaren man kan välja mellan sina budgivare.