Man brukar göra en besiktningen när man vunnit budgivningen, sen har man ett visst antal veckor (tror de e 2) på sej göra besiktningen samt häva köpet om man inte är nöjd med va man får veta på besiktningen.
Så gjorde ja på ett objekt med friskrivningsklasul men efter besiktningen va det rent för mycket fel så tacka nä, förlora bara pengarna ja lagt ut på besiktningsmannen.
Mej veterligen så kan säljaren inte neka en å anlita besiktningsman dok kan han neka om man behöver göra åverkan såsom håltagning i golv för å kunna besiktiga en torpargrund utan inspektionslucka. men låter väldigt skumt så hade avstått

Redigerat:
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
Tänk även på det att om friskrivningen inte stod med från första början är det som utgångspriset är satt ifrån.
En friskrivning drar ner priset drastiskt. Är hela huset väldigt gamalt och inget som är nyrenoverat ska det mycket till för at kunna få igenom ett dolt fel imed att man är medveten om att huset är just, gamalt!
Men nu är budgivningen igång så allt detta kan kvitta ☺ lycka till

Missade dock läsa att någon redan hade köpt det. Rent tekniskt är alla bud bindande. Så bara för du hoppar av så ska inte han sänka sitt bud.
Annars kan man ta med 2 kompisar på en budgivning , buda högt över taket så att alla andra hoppar av .. sen hoppar "ens kompisar" av.. och vips så har man de billigt.

Byggis1976 skrev:
Huruvida mäklaren hindrade oss att se huset en gång till är en bedömningsfråga. När vi bad om det i samband med att vi vunnit budgivning men inte fått info om friskrivning o besliktningsförbud var svaret (muntligen) att ja, det kan ni få om ni gör det innan 17 idag. Klockan var då 16:40 och vi bor mer än 1tim bort. Mäklaren vet inte var vi bor men lite orimligt ändå.

Men mäklaren i detta fallet var väldigt suspekt - men många är det, så sållar man objekt på den grunden försvinner 20% lätt.

Vi har tittat på tillräckligt många objekt för att också veta att om man ställer för många frågor innan så blir man bortsållad pga att man betraktas som besvärlig - det är en balansgång. Att de kom på att de villa ha friskrivningsklausul är väl inte helt onormalt. Det onormala och översuspekta var besiktningsförbudet. Inte ens utan besiktningsman. Kombinationen av dessa gör mig väldigt undrande till vem budgivare 2 var. Hur kan de anse detta ok? Men, det blir ju bara spekulation. Själv tror jag om de var naiva och el ovana att de blivit lurade😣

Värdet av ett objekt är ju marknadsvärdet. I detta fall en halv till en mille för högt då för budgivare 2 som köpte det.

Vad är det för pengar vi pratar om?

Man blir lite nyfiken vad eventuellt budgivare 2 köpte huset för, vart det deras sista bud eller sänkte de sitt bud till budet som var när endast denne och vinnaren började buda mot varandra?
Om jag var budgivare 2 så hade jag dragit ned mitt vinnande bud om objektet inte var högintressant.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Är det Stockholm?

Jag hade dragit öronen åt mig om någon vill friskriva sig alla fel som hen förmodligen känner till.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Fabrikör Stava skrev:
Ska man köpa ett hus ska man också ha gjort sin läxa innan. Att dra sig ut i efterhand är ingen bra lösning med dessa förutsättningar. TS agerande kan mycket väl nu vara orsaken till att den andra budgivaren betalar ett högre pris. Jag säger inte här att mäklaren inte agerat fel också (om det nu är så) men som budgivare har man också ett ansvar.
Så funkar det inte i verkligheten i städer. Budgivning sker fort och ofta med ofullständig information. Jag tycker TS agerande är helt korrekt. Om någon annan blir lurad av mäklaren har det ingenting med TS att göra.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Fredrik86 skrev:
Rent tekniskt är alla bud bindande.
Det är de verkligen inte! Fastighetsköp kräver skriftlig avtalsbindning och ett bud betyder egentligen inte ett dyft!

Den enda gången ett bud kan spela roll rättsligt är om någon lägger det för att trissa upp priset av ena eller andra skälet. Men då är brottet bedrägeri, inte att man inte fullföljer sitt bud gentemot säljaren.

Redigerat:
  • Gilla
Micc och 5 till
  • Laddar…
Stockholmstrakten, det rör sig om ett par mille.

Mäklaren ringde när vi lagt högsta budet. Sen när vi då backade pga info så har jag inte en susning vad han sade till budgiare2.

Visst jag kanske var otydlig där.. med rent tekniskt menar jag att man som en ev köpare inte ska ge sig in i en budgivning om han inte har uppsåt att köpa huset. Det är väl sunt förnuft.

Vi hade uppsåt att köpa (såklart)

TS, du drog dig ur affären, på goda grunder.

Konstiga​ säljare och mäklare finns det gott om.

Gå vidare nu! Är inte meningslöst att hänga kvar vid ett objekt du inte kan få. Förmodligen fanns fel som du skulle bli bekymrad över.

Du behöver heller inte tycka synd om den andra spekulanten, den är säkert myndig.

Lycka till med fortsatt husletande!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fredrik86 skrev:
Visst jag kanske var otydlig där.. med rent tekniskt menar jag att man som en ev köpare inte ska ge sig in i en budgivning om han inte har uppsåt att köpa huset. Det är väl sunt förnuft.
Det är fastighetsbranchen, det finns inte ärlighet och sunt förnuft i kombination.
Ska alla bud vara bindande, så borde väl det vara krav att mäklaren ska bekräfta att alla budgivare har lånelöfte.
Sen i en sund budgivning på ska alla bud vara synliga, även med budgivarens namn.

Idag vet du inte vem du budar emot.
Det är oseröst att mötas av en text på hemnet "budgivning pågår" sedan när man klickar på annons och kommer till mäklaren sida så syns inte budet, ytterst oseröst.

Att sälja en fastighet "osedd" och med friskrivningar är inte alls ovanligt.
Skälen kan vara flera.
Säljaren/säljarna kan vilja ha en smidig affär utan efterföljande "problem". Man är inte i behov av att maximera slutpriset och vill bara bli av med objektet.
Speciellt vanligt är detta när ett dödsbo säljer och arvingarna är flera.

Men detta ska mäklaren informera om på något sätt eftersom det påverkar priset, allt annat är oseriöst.
Tycker dock att många köpare är dåliga på att läsa på om de fastigheter de är spekulanter på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.