C
a.o.f a.o.f skrev:
Vad är normen? Att man ger sitt telefonnummer till en företagsrepresentant och senare får privat SMS om att representanten vill träffa en privat?
Där får vi väl anse att konsensus i tråden är att det inte är ett normalt beteende, nej.

Tror inte många kvinnor skulle acceptera det.
Kanske inte, men vad menar du med att acceptera?
Notera att vi var inne på ovälkomna inviter i allmänhet här.
Hur vet man säkert att en invit är ovälkommen innan man ställt frågan?
Bör man undvika alla former av inviter eftersom det är normalt att mottagaren upplever obehag?

• Gilla
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
S
linneac linneac skrev:
Det är väl jättebra för alla om män(niskor) får lära sig att respektera gränser? Eller överhuvudtaget lära sig var gränser går, speciellt i sin yrkesroll. (ja han kontaktade henne i sin yrkesroll eftersom det inledande messet var en fråga om hon ville gå på en av hans visningar) Creepy beteende oavsett hur "trevligt" han formulerat sig.
wow, här lyser din extremistsida igen med full kraft. Man ska minsann lära MÄN respektera gränser, kvinnor behöver inte det enligt dig. DET om något är creepy beteende :)

obs. Din parentes förstärker bara uppfattningen om att du endast tycker män behöver respektera gränser :) skulle kunna sätta stora pengar på hur du röstar, men vi undviker politik här :)

• Gilla
  • Haha
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
S SueCia skrev:
wow, här lyser din extremistsida igen med full kraft. Man ska minsann lära MÄN respektera gränser, kvinnor behöver inte det enligt dig. DET om något är creepy beteende :)

obs. Din parentes förstärker bara uppfattningen om att du endast tycker män behöver respektera gränser :) skulle kunna sätta stora pengar på hur du röstar, men vi undviker politik här :)
I helgen, när jag var ute och gick i Göteborg blev jag till min förtjusning uppraggad, relativt handgripligt av två unga damer. De föreslog att jag skulle följa med dem på en krogrunda. Bla. på grund av att jag jobbade, var jag nödgad att tacka nej. Varpå de kontrade: -skit i det. Vi bjuder"!
Men det är ju skillnad. För det var ju flickor. Eller, är det?

Staffans

• Gilla
  • Haha
fremax och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
I helgen, när jag var ute och gick i Göteborg blev jag till min förtjusning uppraggad, relativt handgripligt av två unga damer. De föreslog att jag skulle följa med dem på en krogrunda. Bla. på grund av att jag jobbade, var jag nödgad att tacka nej. Varpå de kontrade: -skit i det. Vi bjuder"!
Men det är ju skillnad. För det var ju flickor. Eller, är det?
Staffans
Roligt att du upplevde det som någonting trevligt. Du sa ju det själv. Då är det ju inga problem alls.

Dock så är det inte helt jämförbart rakt av:
Dels så är det ombytta roller här, och dels så är det inte riktigt jämförbart med att få tag på någons telefonnummer inom yrket (och det emot reglerna) och sedan blivit stalkad.

Mvh en kvinna som är vare sig vänster eller extremist.

• Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Tänk såhär: Ska den som blir utsatt för obehag lära sig hantera det eller ska den som utsätter för obehag sluta med det?
Creepy? Obehag?
Av detta "upplevde dig som smart, klar och så himla fin"

Hur tror du folk träffas? BARA på krogen?
Folk träffas via jobbet liksom, men du menar det är creepy?

OM mäklaren skickat 10 sms efter detta, tjatat, varit påträngande...mm.
Då hade det varit nåt att anmäla.

• Gilla
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
I ichigo skrev:
sedan blivit stalkad.
Ett väldigt försynt och nästan tafatt försök till en flirt, kallar du för att stalka. Dvs. förfölja, som det heter på Svenska. Hur kan en kontakt vara en förföljelse?

Den här tråden håller på att sjunka lika djupt till botten, som den insomnade metootråden.

Staffans

• Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bögar är extremt kräsna, jag tar det som en kopplimang när jag blir raggad på av en man
Ja. Du har rätt. Inte tiotusen tyska bögar, men fyra svenska, har stött på mig. Så god smak, det har de!:D
En var väldigt tydlig med sin invit, så han golvade jag. De andra sade jag bara nej tack till. Hur svårt kan det vara.

Staffans

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tycker ju hela resonemanget från FMI är rätt tunnt, visserligen må mäklaren fått numret via sin yrkesroll.
MEN så fort hon skriver att hon köpt ett hus faller ju kundrelationen bort anser jag

Hur länge ska "förbudet" annars gälla? Har man jobbat några år, liten ort - träffat en massa personer via jobbet.
Är ALLA dessa kvinnor off-limit? För all framtid?

Tror tex att en patientrelation läkare/patient blir ok så fort den vårdaktiga relationen upphör. Direkt.
En lärare kan absolut börja dejta en tidigare elev.

Saknas också diskussion om mobilnumret är offentligt eller inte,
hade han lika gärna kunna funnit numret via eniro så faller hans "fördelar" från jobbet.

https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=20-0994

Kort sagt - en dom som är baserat på lite tyckande, känslor och inte direkt baserad på en genomtänkt juridisk grund.

Redigerat:
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Tänk såhär: Ska den som blir utsatt för obehag lära sig hantera det eller ska den som utsätter för obehag sluta med det?
Jag tror inte du läste min fråga. Eller så svarade du på den som du ville att jag skulle ställa.

• Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Jag personligen måste säga att hennes agerande är det enda som är riktigt obehagligt. Skulle kunna anlita mäklaren alla dagar i veckan... men runt henne skulle jag nog fundera en och annan gång.

Var går hennes gränser? Vilka anmäler hon? När och varför?
Skvallrar hon för chefen om jag tar en bulle för mycket i fikarummet? Kanske anmäler mig till ekonomiavdelningen för jag tog hyrbilen för ett privat ärende.

Mycket obehagligt med personer som inte kan säga "nej" på egen hand.

• Gilla
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
S
linneac linneac skrev:
Men läser du ens tråden?
Man kan inte anpassa världen efter de extrema människor som känner obehag i allt. Du t.ex, känner ett obehag av män, det betyder inte att du kan kräva att män inte får vistas i en affär samtidigt som dig t.ex. Du måste hantera din ångest på annat vis och inte kräva att världen anpassas efter dig.

• Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Ibland är det nog så att den som känner ett obehag inför något behöver lära sig att hantera det för att kunna leva ett så normalt liv som möjligt. Det som någon tycker är obehagligt är kanske inte det för de flesta andra. Det går att få hjälp mot fobier av olika slag.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tror många kvinnor som supportar utvecklingen inte själva inser vilket samhälle det bygger.

• Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men läser du ens tråden?
Man kan inte anpassa världen efter de extrema människor som känner obehag i allt. Du t.ex, känner ett obehag av män, det betyder inte att du kan kräva att män inte får vistas i en affär samtidigt som dig t.ex. Du måste hantera din ångest på annat vis och inte kräva att världen anpassas efter dig.
Börjar bli ordentligt skrattretande hur höga växlar du drar på här. Hur i hela världen får du för dig att jag som person har ångest och känner obehag av män?
Du behöver stanna upp och granska dina egna fördomar.
Kanske till och med prova att se saker ur andra perspektiv ibland.

• Gilla
Elektra och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
linneac linneac skrev:
Börjar bli ordentligt skrattretande hur höga växlar du drar på här. Hur i hela världen får du för dig att jag som person har ångest och känner obehag av män?
Du behöver stanna upp och granska dina egna fördomar.
Kanske till och med prova att se saker ur andra perspektiv ibland.
Det var inte mycket till svar.

Staffans

• Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.