2 833 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Mäklare & Banklån
Någon som lånat pengar till husköp där ena parten är arbetslös eller som jag är föräldraledig men inte har något jobb att gå tillbaka till?
Har ringt och pratat med SBAB som sa att det var ok, men jag blir ändå nervös.
Har vi tur kan vi få köpa ett hus privat, men SBAB vill att köpet ska gå genom mäklare, läste jag på deras sida. Kan en mäklare bara ordna med div, papper för en mindre summa än om mäklaren å tar sig hela försäljnings jobbet?
Har ringt och pratat med SBAB som sa att det var ok, men jag blir ändå nervös.
Har vi tur kan vi få köpa ett hus privat, men SBAB vill att köpet ska gå genom mäklare, läste jag på deras sida. Kan en mäklare bara ordna med div, papper för en mindre summa än om mäklaren å tar sig hela försäljnings jobbet?
Tack för svar!
Ringde en mäklare idag. Han kunde ge ett fast pris på 15000:- för all den hjälp vi och säljaren behöver.
Jag ringde även och dubbelkollade med SBAB och det var inga problem att jag inte har ett jobb att gå tillbaka till *phuuu*.
Ringde en mäklare idag. Han kunde ge ett fast pris på 15000:- för all den hjälp vi och säljaren behöver.
Jag ringde även och dubbelkollade med SBAB och det var inga problem att jag inte har ett jobb att gå tillbaka till *phuuu*.
Jodå!
När vi köpte vårt hus var en av oss arbetslös.
Två kreditinstitut nekade oss lån eftersom de endast ville räkna med den enes inkomst, efetrsom a-kassan inte ansågs vara en "riktig" inkomst.
På det tredje stället fick vi napp. De räknade med bådas inkomst och då gick det ju ihop.
En månad efter så hade vi båda jobb så arbetslöshet är ju inget permanent tillstånd.
Detta är 12 år sedan och allt har ju gått bra!
När vi köpte vårt hus var en av oss arbetslös.
Två kreditinstitut nekade oss lån eftersom de endast ville räkna med den enes inkomst, efetrsom a-kassan inte ansågs vara en "riktig" inkomst.
På det tredje stället fick vi napp. De räknade med bådas inkomst och då gick det ju ihop.
En månad efter så hade vi båda jobb så arbetslöshet är ju inget permanent tillstånd.
Detta är 12 år sedan och allt har ju gått bra!
Anledningen till att många kreditinstitut gärna vill ha mäklare är just för att skydda sina pengar. Moment 22-situation.
Säljaren lämnar inte ifrån sig pantbreven utan att få betalt och köparen kan inte betala utan att få pengar och kreditinstitutet vill inte lämna pengar utan att få pantbrev.
Mäklaren kan ge viss trygghet i detta.
Lycka till!

Säljaren lämnar inte ifrån sig pantbreven utan att få betalt och köparen kan inte betala utan att få pengar och kreditinstitutet vill inte lämna pengar utan att få pantbrev.
Mäklaren kan ge viss trygghet i detta.
Lycka till!
Vi vill verkligen ha hjälp av en mäklare för alla turer med pappare, pantbrev och lagfarter verkar inte vara lätt. Men samtidigt vill vi inte att husägaren ska lägga ut huset till en offentlig försäljning. Men nu fanns det en gyllenemedelväg att gå, genom att anlita mäklare men inte hela tjänsten
Hoppas nu bara att säljaren tycker att det är en toppen idé!!
Klicka här för att svara